Fără categorie

Crearea cadrului juridic necesar aplicării directe a regulamentelor europene

Regulamentul este actul normativ comunitar „obligatoriu in toate elementele sale si direct aplicabil in toate statele membre” (art. 249 par.(2) din Tratatul instituind Comunitatea Europeana, forma consolidata). Spre deosebire de directive, regulamentele nu se transpun, ele produc efect direct in ordinea juridica a fiecarui stat membru din momentul intrarii in vigoare, asemenea unei legi interne, fiind necesara asumarea acestora ca atare de catre institutiile competente in domeniile acestora de reglementare.

Statelor membre le este interzisa orice actiune legislativa prin intermediul careia preiau in dreptul intern prevederi ale regulamentelor comunitare.
Orice paralelism intre norme nationale si dispozitiile unui regulament fiind interzis. Este permisa, chiar recomandata, adoptarea de acte normative care contribuie la aplicarea efectiva a regulamentului (ex: acte normative prin care este creata o autoritate prevazuta de un regulament, acte normative prin care este desemnata…

Regulamentul este actul normativ comunitar „obligatoriu in toate elementele sale si direct aplicabil in toate statele membre” (art. 249 par.(2) din Tratatul instituind Comunitatea Europeana, forma consolidata). Spre deosebire de directive, regulamentele nu se transpun, ele produc efect direct in ordinea juridica a fiecarui stat membru din momentul intrarii in vigoare, asemenea unei legi interne, fiind necesara asumarea acestora ca atare de catre institutiile competente in domeniile acestora de reglementare.

Statelor membre le este interzisa orice actiune legislativa prin intermediul careia preiau in dreptul intern prevederi ale regulamentelor comunitare.
Orice paralelism intre norme nationale si dispozitiile unui regulament fiind interzis. Este permisa, chiar recomandata, adoptarea de acte normative care contribuie la aplicarea efectiva a regulamentului (ex: acte normative prin care este creata o autoritate prevazuta de un regulament, acte normative prin care este desemnata autoritatea care realizeaza o comunicare prevazuta de regulament etc).

Pe langa angajamentul implementarii regulamentelor din aria de competenta, institutiile din Romania trebuie sa evalueze fiecare astfel de act comunitar, precum si actele normative nationale incidente in domeniul respectiv, iar in urma acestei evaluari sa faca urmatoarele demersuri, dupa caz:
– sa abroge sau sa modifice in mod corespunzator actele nationale care „dubleaza”, incalca sau adauga nepermis la prevederile unor regulamente comunitare, astfel incat sa nu mai existe paralelisme, incalcari ori piedici in calea aplicarii directe a regulamentelor UE;
– sa initieze/adopte masurile legislative sau administrative fara de care aplicarea directa a regulamentelor europene in ordinea juridica interna nu este posibila.

Departamentul pentru Afaceri Europene monitorizeaza stadiul indeplinirii masurilor legislative necesare.

Bazele de date aferente regulamentelor comunitare adoptate intre anii 1968-1971 si intre 1988-1996 au fost reevaluate si finalizate urmand a fi transmise, in a doua jumatate a anului, tuturor institutiilor competente, in vederea asumarii, comunicarii legislatiei nationale relevante in vigoare si a legislatiei nationale necesar a fi adoptate in vederea crearii cadrului juridic necesar aplicarii acestor regulamente, precum si a calendarului aferent acestora.

In vederea unei mai bune monitorizari a crearii cadrului juridic necesar aplicarii directe a regulamentelor comunitare, DAE a colaborat cu SGG in cadrul procesului de amendare a Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii/aprobarii, document aprobat prin H.G. nr.561/2009. Elementele de noutate prezentate la capitolul „proces de avizare” reflecta si aspectele relevante pentru acest capitol.

Obiective pentru urmatoarele 6 luni

1. Bazele de date aferente perioadelor 1957-1965, 1972-1987 si 1997-2009 sunt finalizate, urmand a fi verificate si transmise institutiilor competente la inceputul anului 2010.

2. Adoptarea proiectului de metodologie privind regulamentele comunitare, avand in vedere noua procedura de monitorizare a regulamentelor comunitare, adoptata in Guvern in 4.11.2008 (Nota privind procedura de asumare a regulamentelor comunitare).

Crearea cadrului metodologic si a procedurilor administrative necesare monitorizarii, la nivel national a asumarii Regulamentelor comunitare si a implementarii acestora, altfel spus, stabilirea unui instrument de monitorizare la nivel central a nivelului de indeplinire a obligatiilor ce revin RO din perspectiva legislatiei comunitare cu aplicabilitate direct, alaturi de bazele de date constituie elemente ce vor permite o reactie in timp util in cazul unei solicitari de informatii a COM sau a etapei initiale a procesului de infringement.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top