Litoralul românesc

Traficul de combustibil pe Dunăre, afacere profitabilă pentru boşii din Poliţia de Frontieră

Ialomiţa şi Constanţa – două zone de influenţă în care contrabanda cu combustibili a generat conflicte între angajaţii M.A.I. De ani de zile, fenomenul infracţional al contrabandei cu produse petroliere pe Dunăre decurge nestânjenit.

Un articol de Ştefan Doru COPOŢ

Rarele rapoarte date publicităţii de mai marii Poliţiei de Frontieră, vizavi de „marile capturi”, nu sunt de fapt decât nişte făcături absurde menite să justifice funcţii şi activităţi în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră din România. În spatele imaginii de faţadă a acestei instituţii, se află de fapt o altă instituţie condusă de fapt de indivizi cu apucături interlope, implicaţi în fel de fel de combinaţii de pe urma cărora beneficiază de avantaje.

Recent, presa naţională a relatat despre o „mare realizare” a celor de la Poliţia de Frontieră şi anume capturarea unui transport de 70 de tone de motorină, undeva în zona fluvială Galaţi-Brăila. Acea zonă, inclusiv porţiunea de Dunăre de până la sud de Ostrov- judeţul Constanţa, este arhicunoscută Poliţiei de Frontieră în ceea ce priveşte traficul de orice fel. Din păcate, „evenimente” de genul celui de mai sus, apar doar când este cazul, adică înainte sau după alegeri, când scârţâie vreun scaun de-al unui boss din IGPF sau al vreunuia de la inspectoratele judeţene etc. În rest, totul decurge într-o tăcere şi acord comun poliţie-contrabandişti, de toată frumuseţea.

Filajele DGIPI ignorate de superiori

De mai bine de zece ani de zile, ofiţeri sub acoperire ai Direcţiei Generale de Informaţii şi Protecţie Internă, au executat misiuni de filaj în sectoare ale Dunării unde se ştia că au loc astfel de acţiuni de contrabandă. Ofiţerii SIPI, DGIPI sau SRI, au pierdut timpul şi banii de la bugetul statului, pentru a documenta rapoarte, cu dovezi filmate pe timp de zi şi de noapte, totul pentru ca cineva aflat pe post de „Vulpe” să manipuleze dovezile pentru a proteja şi în acelaşi timp a cere aşa zisa taxă de protecţie. Una din zonele unde activitatea de filaj a fost destul de intensă şi unde au fost strânse dovezi legate de fenomenul investigat, este zona Dunării cuprinsă între localităţile Hârşova şi Ostrov. Cele mai regulate acţiuni de contrabandă au fost descoperite în zonele limitrofe dunărene ale Hâşovei, ale localităţii Topalu, Capidava, Ostrov. Cu toate acestea, libertatea de operare a contrabandiştilor, evidenţiată prin buna colaborare cu oameni din interiorul MAI vizavi de momentele eventualelor razii în perimetrele raportate, a fost observată şi blamată de anumiţi poliţişti de frontieră din cadrul unor judeţe riverane Dunării. Astfel a apărut celebra rivalitate dintre poliţiştii de frontieră constănţeni şi cei ialomiţeni. În această chestiune de rivalitate, ialomiţenii îi acuză pe constănţeni de faptul că ar avea o prea mare influenţă asupra fenomenului, şi implicit o mult mai mare „cotă”din taxa de protecţie.

Dovadă că fenomenul la nivelul oraşului Hârşova a fost şi este continuu activ, stă faptul că mai toţi pescarii din zonă ştiu cine anume practică acest gen de activitate. Din păcate, pescarii sunt la mâna Poliţiei de Frontieră, în caz de nesupunere sau de „trădare”, repercusiunile asupra lor ar fi grave. În zona Topalu, situaţia este chiar mai amplificată. Acolo există şi funcţionează „eficient” de mai bine de cinci ani de zile o reţea bine organizată în acest sens. Se pare că în zonă există construit artizanal chiar un fel de terminal de motorină, la care navele cu „marfă” ancorează şi fac transferul de combustibil în rezervoarele traficanţilor.

Dunărea, fluviul contrabandei

Chiar dacă frecvenţa „capturilor” de produse petroliere, ţigări sau alte mărfuri pe Dunăre nu mai este aşa de mare ca în trecut, asta nu înseamnă că fenomenul cunoaşte un regres. Din contră! Din surse MAI, se cunoaşte faptul că pe lângă traficul de combustibili, cel de ţigări a cunoscut o amploare foarte mare. Cum în acest gen de activitate, câştigurile sunt de zeci de ori mai mari, operaţiunile Poliţiei de Frontieră sunt mult mai rare vizavi de capturarea transporturilor ilicite. Ultimul caz mai mare de contrabandă petrecutpe Dunăre, s-a înregistrat în vara anului trecut. Atunci era vorba de o navă care adusese ilegal în România ţigări de contrabandă de provenienţă Republica Moldova. Cele câteva sute de mii de pachete de ţigări au fost descoperite după ce membrii de echipaj ai navei au fost filaţi de poliţişti. Acela a fost însă un caz rar, de regulă cele mai frecvente astfel de situaţii sunt trecute sub tăcere marfa ajungând în tiruri, autocare sau trenuri şi apoi pe piaţa neagră. (Un interesant dialog dintre poliţiştii de frontieră constănţeni şi ialomiţeni poate fi citit la secţiunea Comentarii al materialului „Cârdăşie infracţională între Poliţia de Frontieră şi braconierii de la Dunăre”, aflat pe site-ul ziarului nostru Dezvaluiri.ro)

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top