Fără categorie

Ministerele din Romania, trase la raspundere pentru nerespectarea normelor europene

Ministerele din Romania, trase la raspundere pentru nerespectarea normelor europene
Ministerele din Romania, trase la raspundere pentru nerespectarea normelor europene15 septembrie 2009 ANTENA3.RO – EXCLUSIV ONLINE Pentru romanii din strainatate sau alti cetateni ai Uniunii Europene care au probleme cu autoritatile publice nationale, cum ar fi sa se stabileasca pe teritoriul tarii noastre sau sa-si deschida o afacere aici, s-a deschis in Romania, la inceputul anului 2007, serviciul SOLVIT, care apartine de Guvernul Romaniei si care rezolva greutatile cetatenilor UE fara folosirea procedurilor legale.

Conform raportului SOLVIT pe primele sase luni ale acestui an, remis catre Antena3.ro, ministerele din Romania cu care mai multi cetateni atat romani, cat si straini au interactionat nu au respectat intotdeauna normele europene. Antena3.ro va prezinta care sunt cazurile concrete care au fost rezolvate in prima jumatate a acestui an si cu ce probleme poate apela un cetatean pentru solutionarea dificultatilor din Romania.

Sistemul SOLVIT este o retea de solutionare a problemelor in mod gratuit, in cadrul careia statele membre ale Uniunii Europene…

Ministerele din Romania, trase la raspundere pentru nerespectarea normelor europene15 septembrie 2009 ANTENA3.RO – EXCLUSIV ONLINE Pentru romanii din strainatate sau alti cetateni ai Uniunii Europene care au probleme cu autoritatile publice nationale, cum ar fi sa se stabileasca pe teritoriul tarii noastre sau sa-si deschida o afacere aici, s-a deschis in Romania, la inceputul anului 2007, serviciul SOLVIT, care apartine de Guvernul Romaniei si care rezolva greutatile cetatenilor UE fara folosirea procedurilor legale.

Conform raportului SOLVIT pe primele sase luni ale acestui an, remis catre Antena3.ro, ministerele din Romania cu care mai multi cetateni atat romani, cat si straini au interactionat nu au respectat intotdeauna normele europene. Antena3.ro va prezinta care sunt cazurile concrete care au fost rezolvate in prima jumatate a acestui an si cu ce probleme poate apela un cetatean pentru solutionarea dificultatilor din Romania.

Sistemul SOLVIT este o retea de solutionare a problemelor in mod gratuit, in cadrul careia statele membre ale Uniunii Europene conlucreaza pentru a rezolva, fara utilizarea procedurilor legale, problemele care apar din cauza aplicarii necorespunzatoare de catre autoritatile publice a legislatiei privind piata interna. Aceste centre, care exista in toate statele membre, pot sprijini rezolvarea plangerilor provenite atat din partea cetatenilor, cat si a intreprinderilor si se angajeaza sa rezolve probleme in zece saptamani, insa exista posibilitatea ca termenul sa se extinda cu patru saptamani.

Pentru ca o problema sa poata fi solutionata in sistemul SOLVIT aceasta trebuie sa indeplineasca trei conditii, respectiv sa rezulte din neaplicarea sau aplicarea necorespunzatoare a dreptului comunitar de catre administratia unui stat membru, sa aiba un caracter transfrontalier si sa nu existe deja o actiune in justitie pentru solutionarea sa.

Printre problemele cu care se pot confrunta cetatenii se numara mutarea persoanelor intr-o alta tara din Uniunea Europeana, pentru a studia sau lucra ori pentru a-si extinde afacerea prin comercializarea produselor sau serviciilor intr-un alt stat membru, pentru a obtine permisul de sedere sau pentru a-si recunoaste calificarile profesionale si pentru a respecta legislatia impozitelor sau a liberei circulatii a capitalurilor si a platilor.

SOLVIT Romania a fost deschis la inceputul lui 2007 si face parte din Departamentul pentru Afaceri Europene (DAE), din cadrul Guvernului Romaniei.

Ce autoritati publice din Romania au fost „urecheate”?

In perioada ianuarie – iunie 2009, centrul SOLVIT Romania a gestionat 193 de petitii, care au fost introduse fie prin sistemul electronic, fie sesizate prin alta forma, respectiv email sau telefon, de catre alte state membre sau cetatenii acestora, fie de cetateni romani. Dintre acestea au fost acceptate 120 de cazuri, iar celelalte au fost respinse in urma evaluarii.

Dintre cazurile gestionate in functie de domeniu, 35% au fost reprezentate de recunoasterea calificarilor, 11% de securitatea sociala, iar 8% de dreptul de stabilire.

In 2009, in Romania patru ministere si o agentie guvernamentala au fost problema cu care cetatenii romani si straini s-au confruntat pe diverse domenii. Acestea sunt Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, Ministerul Sanatatii, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, Ministerul Justitiei si libertatilor Cetatenesti si Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

Primul caz cu care SOLVIT Romania s-a confruntat anul acesta a avut drept autoritate implicata Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii (MECI), pe problema eliberarii unei diplome de licenta de catre o universitate din Romania, fara ca aceasta institutie sa aiba autorizatie pentru organizarea examenului de licenta.

„Un cetatean roman, stabilit in Germania, a sesizat serviciul SOLVIT, prin intermediul Comisiei Europene, in vederea obtinerii maririi salariale solicitate de catre acesta angajatorului german. Formarea de baza a acestuia cuprindea formare universitara, masterala si doctorala – in curs, in cadrul unor universitati din Romania. Autoritatea competenta din tara noastra a subliniat faptul ca diploma de baza, cea de licenta, a fost obtinuta in conditii ilegale, fapt ce afecteaza legalitatea formarii post-universitare ulterioare”, explica Oana Moscalu, consilier pentru afaceri europene in cadrul DAE, pentru Antena3.ro

SOLVIT Romania a informat MECI despre problema structurala si impactul pe care aceasta l-ar putea avea asupra intregului proces de recunoastere academica sau cel de recunoastere a calificarilor profesionale si a solicitat luarea unor masuri capabile sa reduca impactul negativ al acestui incident.

Probleme la Ministerul Sanatatii, pentru recunoasterea unor diplome

A urmat Ministerul Sanatatii (MS), caz care avea ca esenta inexistenta cadrului legal pentru aplicarea exceptiei prevazuta de Directiva Parlamentului, privind recunoasterea calificarilor profesionale de la practica profesionala de trei ani, pentru medicii dentisti care au absolvit in Romania cursuri si care pot fi echivalate cu pregatirea conforma, formare prevazuta formarea de baza de medic dentist.

„SOLVIT a comunicat de mai multe ori aceasta problema reprezentantilor MS, dar nu a primit niciun raspuns in legatura cu eventuale demersuri. De asemenea, petentul prin solicitarea caruia a fost identificata problema a depus o cerere in vederea evaluarii doctoratului pe care l-a obtinut in Romania in anul 2007, dar la care nu a primit raspuns pana in acest moment”, detaliaza Moscalu pentru Antena3.ro.

Dificultatile pe care serviciul gratuit al Comisiei Europene le-a observat in acest caz sunt pe de-o parte lipsa de informatii furnizate solicitantilor de catre MS cu privire la procedura de acordare a certificatelor, absenta unui serviciu de lucru cu publicul, care sa poata oferi asistenta in privinta documentelor si a drepturilor ce se cuvin titularilor de diplome si calificari profesionale, dar si depasirea frecventa a termenului de 30 de zile lucratoare, pentru eliberarea certificatului sau a documentului care atesta evaluarea formarii de catre autoritatea competenta. Apoi, lipsa unui cadru normativ institutional cu privire la documentele care pot fi solicitate in vederea obtinerii certificatului si absenta notificarii datelor de conformitate pentru profesii medicale.

Calificarile arhitectilor, divorturile romanilor si rambursarea TVA-ului

In cazul Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei (MDRL), netranspunerea in legislatia nationala a unor prevederi ale Directivei Parlamentului European si a privind recunoasterea calificarilor profesionale a fost o alta chestiune cu care SOLVIT s-a confruntat. Prevederile vizate reglementeaza recunoasterea calificarilor arhitectilor cu formare dobandita intr-unul dintre statele membre UE, iar in acest caz, un cetatean italian, cu formare profesionala de arhitect, dobandita in Italia, doreste sa exercite profesia de arhitect in Romania. Ordinul Arhitectilor ii refuza inscrierea in aceasta organizatie pe motiv ca prevederile nationale nu ii permit acestuia inscrierea decat dupa ce promoveaza un examen national pentru obtinerea dreptului de semnatura.

In ceea ce priveste Ministerul Justitiei si libertatilor Cetatenesti (MJLC), neaplicarea Regulamentului Consiliului Europei, privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti a intrat in vizorul celor de la serviciul de rezolvare a problemelor fara utilizarea procedurilor legale. Astfel, un cetatean roman, stabilit in Finlanda, doreste sa divorteze de sotie, iar cea din urma are in continuare domiciliul in Romania. Potrivit legislatiei comunitare, acesta poate inainta cererea de divort pe langa o instanta finlandeza daca are domiciliul de cel putin un an anterior depunerii cererii sau de cel putin sase luni, ulterior dobandirii cetateniei finlandeze.

A fost informat MJLC despre aceasta problema structurala, atat la nivelul directiei competente cat si prin scrisoare adresta ministrului, in contextul procesului de consultare a proiectului noului cod de procedura civila. Pana in prezent, centrul nu a primit niciun raspuns privind remedierea deficientei semnalate.

„In cazul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) ne-am intalnit cu nerespectarea prevederilor Directivei in sensul depasirii constante a termenului de emitere a deciziei de rambursare a TVA si de rambursare efectiva in cazul contribuabililor externi, termen prevazut de directiva mentionata, adica sase luni de la depunerea completa a documentatiei necesare. Pana in momentul de fata am transmis ANAF mai multe solicitari legate de cele patru cazuri ale noastre, in care termenul de emitere a deciziei si rambursare efectiva erau depasite cu noua luni”, mai spune Oana Moscalu pentru Antena3.ro.

Ea adauga pentru Antena3.ro ca luna aceasta, serviciul a informat Ministerul Finantelor despre deficientele de colaborare cu ANAF si cele trei cazuri in derulare.

Cazuri rezolvate: inmatricularea masinilor si eliberarea deciziilor de pensie

Serviciul Comisiei Europene a ajutat un cetatean roman sa inmatriculeze un autoturism care provenea din Germania, pentru ca trecusera mai bine de opt luni de cand a depus documentele necesare, iar autoritatea competenta nu i-a transmis nicio decizie in privinta inmatricularii. A fost contactata autoritatea competenta, respectiv Ministerul Administratiei si Internelor (MAI), iar in decurs de 7 zile, petentul a fost contactat de reprezentantii acestuia si i s-a adus la cunostinta decizia de inmatriculare a autoturismului.

De asemenea, serviciul a rezolvat eliberarea rapida a unei decizii de pensie in cazul unui cetatean roman stabilit in Ungaria din anul 1979. pentru ca eliberarea acestei decizii depasise un termen rezonabil, la solicitarea centrului SOLVIT din Ungaria, serviciul din Romania a contactat Casa nationala de pensii si asigurari sociale, iar in termen de 36 de zile, decizia finala a fost emisa.

In cadrul raportului SOLVIT pe primele sase luni ale anului 2009, reprezentantii serviciului din Romania atrag atentia ca principalele cauze ale problemelor cu care se confrunta cetatenii in tara noastra sunt lipsa unor structuri de informare in cadrul autoritatilor competente care sa poata oferi solicitantilor informatiile necesare, ale unor proceduri stabile si tarnsparente care sa stabileasca atat elementele de procedura administrativa si termene clare cat si posibilitatile de contestare a deciziilor si termenele de solutionare a contestatiilor, dar si a posibilitatii de contactare a reprezentantilor autoritatilor competente.

In aproape 75 % dintre cazuri, petentii condamna lipsa de dialog cu autoritatile competente si consecintele negative ale acestui fapt, cum ar fi prelungirea termenului de eliberare a documentelor, inducerea in eroare prin informatii publicate pe site-ul institutiei, dar care un sunt actualizate, si, in unele cazuri, afectarea relatiilor de munca ale solicitantilor.

Paula Safta, Antena3.ro 

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top