Litoralul românesc

De la introducerea cauciucurilor de iarnă, numărul accidentelor e în creştere!

Statisticile Poliţiei Rutiere dau de pământ cu mitul siguranţei rutiere.

În urmă cu doi ani, când folosirea cauciucurilor de iarnă a devenit obligatorii, autorităţile, mass media centrală şi corifeii industriei auto-moto s-au întrecut în a le prezenta ca fiind soluţia mult-aşteptată pentru reducerea numărului de accidente rutiere. De atunci şi până azi, suntem bombardaţi cu reclame, reportaje şi recomandări, suntem sfătuiţi (sau somaţi) să ne echipăm maşinile cu ele. Cât de eficiente sunt ele, în realitate? Pentru a afla răspunsul, am adresat Poliţiei Rutiere solicitări de informaţii publice în urmă cu un an, respectiv în această vară, obţinând statistica accidentelor grave. Rezultatele, pe care vi le prezentăm în continuare, vorbesc de la sine – cauciucurile de iarnă au un un impact zero. Ba, mai mult, datele arată creşterea numărului de accidente, decese şi răniri grave, de la introducerea cauciucurilor de iarnă. Mult mai eficientă în prevenţie se dovedeşte, însă … vremea.

Un articol de Răzvan PETRE

Astfel, numărul accidentelor scade întrucâtva în lunile de iarnă în care domneşte vremea plăcută şi semnificativ în perioadele în care viscolul face drumurile impracticabile. Aceste date nu ar trebui oricum să îi alarmeze pe autorii de strategii guvernamentale. Spunem asta pentru că din prezentarea de motive pentru elaborarea OG 5/2011 nu reiese că acesta ar viza reducerea numărului de accidente. Conform textului în cauză, măsurile nou introduse erau scontate a avea impact social zero. Deşi este invocată în titlu, “siguranţei rutiere” îi sunt dedicate doar trei rânduri. Prin comparaţie, 2 din cele 9 pagini ale prezentării de motive detaliază modul în care la bugetul statului vor intra sute de milioane de euro, iar alte 3 pagini sunt dedicate amenzilor ce urmau a le fi aplicate conducătorilor de vehicule comerciale.

Iarna e ca vara

Pentru a ne face o idee asupra modului în care obligativitatea echipării cu pneuri de iarnă a îmbunătăţit siguranţa rutieră, ne-am adresat Poliţiei Rutiere, de la care am obţinut statistica accidentelor grave pentru perioada 2010 – 2013. Am pus apoi cap la cap datele privind situaţia din două ierni anterioare “revoluţiei pneurilor”, respective două ierni de după introducerea lor. Din această analiză, am constatat că anvelopele de iarnă nu au adus promisa ameliorare a siguranţei rutiere. Ba, mai mult, numărul accidentelor grave a crescut vizibil după 1 noiembrie 2011. În decembrie 2011 s-au înregistrat cu 4% mai multe accidente grave decât în decembrie 2010 şi cu 9% mai multe accidente decât în decembrie 2009. Trendul a continuat, în ianuarie şi martie fiind consemnate creşteri de 12%, respectiv 13%. Proporţional, au sporit cu 13%-14% numărul deceselor şi al răniţilor grav. În mod trist, decembrie 2011 a ajuns astfel să rivalizeze cu luni ca mai şi iunie, în care se înregistrează, în mod tradiţional, o creştere bruscă a numărului de decese pe drumurile Patriei.

Vremea probabilă, mai eficientă decât cauciucurile

Cu siguranţă aţi văzut acele reclame de la televizor, care garantează că anumite cauciucuri de iarnă au o distanţă de frânare cu 5% mai mică (tot reclama spune – faţă de generaţia anterioară de anvelope – orice va fi însemnând aceasta…) Ironia face ca tocmai “monştrii gerului”, care sunt personajele negative în acel clip, să fie în realitate cei mai eficienţi la capitolul Siguranţă Rutieră. Explicaţia acestui paradox vine tot din statistici. Astfel, în iarna 2011-2012, cu tot cu cauciucuri de iarnă, românii au făcut accidente cu miile, pe fondul unui sezon rece normal, cu toate “deliciile” specifice – zăpadă, polei, ploi, ceaţă. Iarna 2012-2013, însă, a fost una blândă. Majoritatea drumurilor importante au rămas deschise, s-au înregistrat perioade lungi fără precipitaţii, iar unele zone (Dobrogea, de exemplu) nu s-au bucurat decât de 2-3 ninsori, fără ca zăpada să persiste. Condiţiile bune de trafic, plus faptul că autostrăzile au rămas deschise s-au tradus printr-un număr mai mic de accidente, decese şi răniri. Însă, de departe, cel mai puternic efect asupra creşterii siguranţei rutiere l-a avut… viscolul. Decembrie 2012 a adus mai multe reprize de ninsoare, emiterea mai multor coduri galbene sau portocalii pentru toate judeţele din Muntenia, Moldova şi Dobrogea, precum şi zeci de drumuri naţionale blocate. În paralel, s-a înregistrat un minim al accidentelor pentru luna decembrie, în ultimii zece ani. Şi mai evidentă este statistica privind luna februarie 2012. Atunci, Bucureştiul (ca şi alte oraşe mari) a fost asediat de zăpadă, traficul pe Autostrada Soarelui a fost închis repetat, uneori zile în şir, sute de drumuri au fost blocate, iar porţiuni întinse, de la Giurgiu la Galaţi şi Focşani, au fost izolate (unele timp de o săptămână) din cauza troienelor cât casa. Imposibilitatea şoferilor de a ieşi cu maşinile pe străzi s-a tradus în mai mult timp petrecut alături de familie – dar şi într-o scădere abruptă a numărului de accidente (- 40%) şi de decese (- 65% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent).

Să muriţi bine! (Nouă ne pasă doar de bani…)

Ordonanţa de Guvern nr. 5/2011, prin care a fost introdusă obligativitatea echipării cu cauciucuri de iarnă, purta ca obiectiv, încă din titlu, creşterea siguranţei rutiere. Cu toate acestea, în expunerea de motive pentru care a fost adoptată OG 5/2011 nu se vorbeşte aproape deloc despre acest subiect. În cele câteva rânduri dedicate siguranţei rutiere, nu este vorba de zăpadă, polei, sau cauciucuri de iarnă, ci despre… starea tehnică a autovehiculelor comerciale şi despre numărul mare de victime rezultate din accidentele în care sunt implicate acestea. Soluţia propusă de guvernanţi – creşterea amenzilor! Pasajul despre cauciucurile de iarnă este menţionat abrupt, fără nicio introducere şi justificare. Dacă totuşi vrem să găsim una, o putem extrage din calculul costuri/beneficii prezentat câteva pagini mai jos, unde analiştii Guvernului Boc arată că măsura va aduce peste 1,9 miliarde de lei la buget, în timp ce echiparea cu anvelope de iarnă a tuturor maşinilor din proprietatea guvernului şi a agenţiilor sale va costa doar 120 de milioane. Un profit de 1,8 miliarde de lei, direct în puşculiţa guvernului – iată adevărata justificare a introducerii cauciucurilor de iarnă!

Prin OG 5/2011, Guvernul Boc a reuşit o scamatorie de neegalat. Cum nimeni nu şi-a bătut capul să citească documentaţia completă, a trecut neobservat faptul că sporirea siguranţei rutiere ţinea de starea tehnică a vehiculelor comerciale. Toate lumea a presupus că există o legătură între siguranţa rutieră şi cauciucurile de iarnă .

PS: Nu pierdeţi, în numerele viitoare, un alt articol despre cauciucurile de iarnă. Vom investiga cât de adevărate sunt afirmaţiile potrivit cărora acestea au proprietăţi ce le permit să se comporte mai bine la temperaturi sub 7 grade. De asemenea, vă vom prezenta punctul de vedere al specialiştilor ce recomandă folosirea cauciucurilor de iarnă, pe motiv că acestea… nu sunt cauciucuri de zăpadă.

Actualitate

To Top