Ştiri

Claudiu Palaz își dinamitează singur campania. În beneficiul cui?

Unul din refrenele campaniei lui Claudiu Palaz este acela că PSD și PNL „au făcut blatul”. După cum și-a demarat campania, putem spune mai degrabă că Palaz însuși este blat. În februarie 2016, el a luat cu asalt căsuțele poștale ale constănțenilor cu un fel de ziar așa de prost realizat, încât pare mai degrabă să prezinte motivele pentru care Palaz nu ar trebui votat. Nu e primul derapaj editorialistic al fostului prefect. Într-un pliant livrat anterior, Palaz promitea că dacă va fi ales primar la Constanța va reabilita… cetatea Adamclisi!

Un articol de Răzvan PETRE

Ziarul de precampanie al fostului prefect pare a fi redactat de niște elevi de gimnaziu, care nu au habar de așezarea textelor în pagina, dar mai ales de faptul că o foaie de campanie trebuie sa promoveze candidatul, nu să îi submineze șansele. Prost redactat, prost tipărit și cu mesaje alese aparent aleatoriu, ziarul reușește să transmită câteva dintre punctele de vedere ale Mișcării Populare, dar ne oferă și câteva motive pentru care Palaz nu ar trebui votat.

Palaz vă explică de ce trebuie să NU îl votați

Încă din deschidere, Claudiu Palaz vorbește de funie în casa spânzuratului: „Mișcarea Populară Constanța a înțeles mesajul străzii: o nouă clasă de politicieni!”. Asta deși, după ce a trecut prin trei partide și s-a impus ca unul din cei mai vechi politicieni din administrația constănțeană, Palaz e mai degrabă exponentul vechii clase politice. Ieșit din gura lui, citatul pare a suna mai degrabă așa: „Fie PMP-ul e prea prost pentru mine, fie sunt eu prea șmecher pentru ei!”
În continuare, ni se prezintă mesajul lui Băsescu, fostul președinte declarând că a venit vremea tinerilor. Pe pagina doi se reiterează principiile PMP, și se menționează că noul partid vine cu candidați noi și tineri pentru primăriile din județ. Nu același lucru poate fi spus și despre Municipiul Constanța, unde PMP îl propune pe Palaz – un tip care și-a pierdut de mult virginitatea politică.

CIP face panaramă de Băsescu, sau Băsescu de CIP?

Una din deciziile cele mai neinspirate ale editorilor foii de campanie a lui Claudiu Iorga Palaz (CIP) este alăturarea imaginii lui Băsescu. Sigur, acesta este președintele Mișcării Populare, iar prestigiul de care se bucură fostul șef de stat este mai mare la Constanța decât în alte părți. Dar nu puțini dintre vecinii mei au aruncat direct la gunoi ziarul lui CIP, când au văzut sus pe pagină chipul lui Băsescu.
Deserviciul de imagine funcționează însă în dublu sens: Mișcarea Populară se laudă că promovează politicianul nou și noua clasă politică. În schimb, Palaz, cu bogata lui istorie de permutări și alianțe, face ca toate sloganurile Mișcării să cadă în derizoriu. Subprefect încă de pe vremea când aceasta era o funcție explicit politică, uns la vârful administrației de PSD, apoi menținut cu concursul PNL și PD-L, lider al UNPR și acum al PMP Constanța, Palaz are mai degrabă profilul unui traseist politic, decât al politicianului nou, vertical și intransigent.
Această realitate pare să fie recunoscută și de Băsescu, a cărui „binecuvântare” pentru candidatura lui CIP pare mai degrabă o ironie, decât un gest real de susținere. Editorii ziarului pun pe frontispiciu cuvintele spuse de fostul președinte despre Palaz. Băsescu ni-l recomandă pe CIP, dar nu pentru că acesta ar fi un bun lider, pentru că ar fi experimentat, tânăr, capabil, incoruptibil, nici măcar pentru că ar avea cel mai sănătos păr dintre toți candidații. Ci pentru că „e cunoscut în Constanța, căci a fost prefect”. Această platitudine, ieșită din gura unui politician care de obicei pune punctul pe I, pare mai degrabă un bobârnac, decât un vot de încredere. Principala calitate a lui Palaz, în ochii lui Băsescu este aceea că „îl știe lumea”…

Ziarul fără nume și pagina fără titlu

În general, cărțile și ziarele sunt scrise pe verticală. Nu este cazul foii de promovare a candidatului Claudiu Palaz, care este redactată pe orizontală, și pe după colț! Articolul de pe prima pagină – sus, se continuă în partea superioară a paginii 2, iar cel de jos – simetric, pe pagina doi – jos. Textul de primă pagină depre blatul PSD-PNL se termină prin afirmația că PNL a recurs la diferite strategii pentru a facilita victoria lui Făgădău. Dacă urmărești trimiterea și mergi în pagina doi ca să afli care sunt aceste strategii, afli că… Mișcarea Populară este formată în procent de 80% din tineri!
Articolul care deschide pagina doi, care ar trebui să fie continuarea mesajului lui Băsescu despre clasa politică, nu are titlu. Scăparea această pălește prin comparație cu aceea că întregul ziar nu are un nume. Pe frontispiciu apare scris, mare și abstract „Deschide Constanța” (Era oare încuiată? Trebuie deschisă – cui? Investitorilor? Imigranților? Trebuie deschisă cu totul, sau deschisă, poate, la culoare?)
În paginile 2-4, până și titlul acesta mistic dispare. La schimb, în partea superioară – acolo unde în mod normal este numele ziarului – scrie mare „Mișcarea Populară”. Avem astfel un ziar de campanie al Mișcării Populare, intitulat „Mișcarea Populară”. Foarte subtil!

Idei puține, dar fixe

În mod normal, cele patru pagini ale ziarului de precampanie ar trebui să fie insuficiente, chiar și pentru un om care candidează la o primărie de comună. Nu este cazul foii editate de Mișcarea Populară. Lăbărțate pe trei pagini, texte ce ar fi putut intra lejer pe o singură foaie de ziar ne prezintă principalele linii politice ale Mișcării, respectiv cele două-trei slogane pe care Palaz le repetă cu fiecare ocazie: Că PSD și PNL lucrează împreună și că el candidează cu o mână împotriva „grupării Mazăre-Constantinescu”, în timp ce cu cealaltă se luptă cu etnobotanicele. Ajuns la pagina patru, tandemul „Palaz-PMP” își pierde suflul prematur – foaia este acoperită de sus până jos cu datele de contact ale unor instituții publice înșirate la întâmplare și scrise cu niște caractere atât de mici, încât ziarul ar trebui distribuit la pachet cu o lupă. Lipsesc datele de contact cele mai importante – ale primăriei și prefecturii, în schimb constănțenii au la dispoziție în premieră numărul de telefon al Inspectoratului pentru Calitatea Semințelor!

Palaz introduce chestionarul pentru proști și promite să renoveze monumente renovate deja!

Cu ceva timp în urmă, Claudiu Palaz a mai avut o tentativă de a câștiga mințile și inimile constănțenilor, prin intermediul unui pliant. Acesta prezenta realizările din perioada când a fost prefect, respectiv înșira promisiuni de campanie – majoritatea atât de abstracte, încât nimeni să nu îi poată reproșa vreodată că nu s-a ținut de cuvânt.
Pliantul se termina cu un chestionar care ar fi putut foarte bine să se intituleze „Completează testul pentru a afla dacă ești un imbecil!”. Constănțenii erau invitați să spună ce fel de primar doresc. Dar, pe lângă aspecte ce țin de opțiuni personale (de exemplu „Preferați un primar credincios/ateu, respectiv adversar/prieten cu Mazăre”), majoritatea punctelor din chestionar insultau inteligența celui care le completa. Cine oare ar fi atât de idiot încât să își dorească la Constanța un primar care nu locuiește în Constanța, care e petrecăreț, risipitor și manipulat?
Revenind la promisiunile din pliant, aceste începeau cu „voi susține”, iar Palaz promitea micșorarea prețului apei, măsuri sociale neprecizate pentru elevi și studenți, eliminarea taxelor speciale etc. Bineînțeles, și pe Radu Mazăre dacă l-ați întreba, ar putea să răspundă că el „a susținut” reducerea prețului căldurii la 1 leu pe gigacalorie, dar Consiliul Local a votat altfel…
Un punct haios din lista propunerilor lui Palaz este acela ca audiențele să nu se mai facă în birourile de la Primărie, ci „aproape de cetățeni”!?! Probabil că Palaz are în vedere ca audiențele să se facă prin parcuri, pe băncuțe, sau ca primarul să fie invitat de cetățeni și cetățence la câte o cafea la domiciliul și pe cheltuiala petenților…
Cea mai fantasmagorică promisiune a candidatului CIP este aceea că „va susține” reabilitarea simbolurilor Constanței – Cazinoul, Peninsula, dar și… monumentul și cetatea de la Adamclisi. (vezi foto – click pe foto pentru a mări imaginea) Dacă Palaz s-ar mai fi dat jos din mașinile lui de lux și ar fi luat la pas orașul, ar fi observat, de exemplu, că Peninsula e 90% reabilitată (străzile, faleza și ce mai ține de primărie), sau că cetatea Adamclisi nu e în Constanța, deci în calitate de primar al Municipiului nu prea are cum să se implice în renovarea ei.
De altfel, și ansamblul monumentului de la Adamclisi a fost deja reabilitat cu fonduri europene, în urmă cu doi ani. Iar monumentul propriu-zis, reconstruit prin anii 70, e în stare perfectă.
Deși e lăudabil că, în elanul său Palaz vrea să reabiliteze toate imobilele aflate în ruină despre care el crede că se află în Constanța, cineva ar trebui să îi explice că cetatea de la Adamclisi este un sit arheologic, care trebuie excavat și cercetat, nu reconstruit… Singurul obiectiv care necesită reabilitare la Adamclisi este muzeul cetății, care are acoperișul crăpat și instalația electrică distrusă. Dar Palaz are scuza că, fiind alergic la muzee ca mai toți politicienii noștri, nu are de unde să știe asta.

Lecție de capitalism pentru Palaz

La finele fiecărui material de campanie băgat de PMP în căsuțele poștale, Palaz nu uită se menționeze că a ales această metodă pentru că trusturile de presă îi cer bani pentru a-l promova. Se pare că Palaz nu a înțeles că toată lumea  – de la cei ce își vând apartamentul, la Coca Cola și Barack Obama – plătesc pentru ca presa să le promoveze profesionist mesajul. Cu bani puțini și muncă patriotică, pot ieși cel mult niște pliante sau ziare precum cele editate de oamenii lui Palaz – care sunt așa de penibile încât au ajuns să concureze prin umor involuntar revistele de satiră disponibile la chioșcuri.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top