Abuz de putere: Directoarea cheamă poliția la Liceul Dimitrie Leonida din Constanța, pentru a da afară din școală o profesoară!
Ce face directoarea unui liceu în care profesorii sunt acuzați că nu își fac orele, atunci când o profesoară aflată în concediu vine la școală?
În mod normal, cheamă poliția să o dea afară, probabil de teamă să nu dea un exemplu prost celorlalți profesori, nu-i așa?
Ei, bine, acesta nu este un banc. Chiar asta s-a întâmplat în urmă cu câteva zile la liceul constănțean.
Profesoara Paula Panait a mers la liceu pentru a lua de la o colegă niște materiale de specialitate pentru lucrarea de doctorat. În timp ce vorbea cu colega, s-a trezit cu directoarea Hariclia Popescu și 3 polițiști chemați prin apelul de urgență.
Alba – neagra cu un regulament inventat
„Eram într-o sală de clasă și discutam cu colega mea și deodată se deschide ușa clasei și intră doamna director împreună cu 3 agenți de poliție de la ordine publică. Colega cu care eram a întrebat ce s-a întâmplat, iar doamna director a spus că eu am intrat abuziv în școală și că nu am voie, pentru că sunt în concediu.
Efectiv am avut o stare de șoc când am auzit așa ceva și am întrebat pe ce se bazează afirmația dumneaei. Unul dintre agenții de poliție a completat că probabil este specificat în regulamentul de ordine interioară.
Am întrebat dacă li s-a arătat acest acest regulament în care să fie specificat așa ceva, întrucât eu nu am semnat nimic în acest sens și că mi se pare un abuz din partea doamnei director să sune la 112 pentru situația de față.
Am solicitat doamnei director să ne prezinte regulamentul unde este specificat ceea ce susține, însă doar la solicitarea agenților de poliție a spus că regulamentul este în biroul ei și merge să îl aducă. La recomandarea colegei mele, un agent de poliție a însoțit-o pe doamna director la biroul ei, subliniind faptul că doamna director este în stare să fabrice documentul pe loc pentru a ieși basma curată”, ne-a relatat Paula Panait.
După ce directoarea Popescu a tot căutat documentul inexistent, a încercat apoi să se eschiveze de la a se întoarce în sala de clasă și până la urmă a revenit fără regulament, polițiștii s-au prins că au fost trași pe sfoară. Și au decis ca directoarea Popescu să fie amendată pentru că a apelat fără justificare Serviciul de Urgență. Iar profesoara Panait să fie sancționată pentru că… a ridicat tonul.
„Efectiv mi-a crescut tensiunea pentru că mi-am dat seama că este o altă încercare de-a doamnei director de hărțuire și umilire a mea.
De aceea am și vorbit pe un ton mai ridicat, nevenindu-mi să cred că este adevărat ce se întâmplă. Dar mă întreb cine ar fi putut rămâne calm într-o astfel de situație în care te trezești instant că ești tratat ca un infractor?”.
Abuz de putere: Directoarea cheamă poliția pentru a se răzbuna?
După acest incident ciudat, rămâne întrebarea de ce directoarea liceului a chemat poliția?
„Răspunsul adevărat se află la doamna director, dacă este sinceră să îl exprime. Eu pot doar să bănuiesc că o deranjează când cineva scoate la iveală neregulile pe care le face dumneaei. Și o deranjează faptul că sunt unii care nu se conformează stilului dumneaei”, spune Paula Panait.
Într-adevăr, acest profesor a avut curajul să ia atitudine împotriva conducerii liceului (și nu e vorba doar de actuala directoare) ori de câte ori a constat abuzuri sau chiar ilegalități.
Mai mult decât atât, Paula Panait a depus și o plângere penală ce reclamă mai multe posibile infracțiuni ce s-ar fi produs în acest liceu.
Proiectul Erasmus este folosit pe post de firmă de turism
„Una dintre cele mai mari nereguli după părerea mea este modul în care se organizează și se desfășoară proiectele Erasmus.
Acestea constau în stagii de pregătire practică pentru elevi care se derulează în timpul anului școlar la agenți economici din alte țări.
În aceste deplasări în străinătate pleacă mereu aceleași persoane, toate din anturajul doamnei director și nu mi se pare corect. Practic, proiectul Erasmus este folosit pe post de firmă de turism.
Orele cadrelor didactice care merg în aceste proiecte sunt suplinite de alți colegi, prin așa numita învoire colegială. Învoirea colegială nu este prevăzută în Codul Muncii, ci doar în contractul colectiv de muncă pentru domeniul învățământ preuniversitar, unde se specifică clar că se acordă pentru rezolvarea unor situații personale deosebite, dovedite cu documente justificative. Or proiectul Erasmus nu este o situație personală deosebită!
Folosindu-se învoirea colegială, cadrele didactice care pleacă în proiecte Erasmus sunt plătite ca și cum ar face toate orele din încadrare, inclusiv orele în regim de plată cu ora, iar profesorii care suplinesc aceste ore nu sunt plătiți pentru aceste ore.
Mai mult decât atât, profesorii care suplinesc orele au deja în încadrare maximum de ore pe care îl prevede legea (o normă jumătate) fapt care duce la suprasolicitarea profesorului și la deprecierea actului educațional”, a declarat Paula Panait.
E adevărat că nu prea se fac ore la clasele de postliceală?
O altă problemă din acest liceu, semnalată și de publicația noastră în articolul de mai jos este legată de școala postliceală.
„Școala postliceală este un alt sistem închis, în care pot preda doar cadrele didactice alese de doamna director Popescu. Orele de instruire practică de la postliceală ar putea fi susținute de profesorii de instruire practică, însă nu se întâmplă acest lucru.
Sunt multe discipline din planul de învățământ al școlii postliceale care sunt repartizate unor cadre didactice ce nu au pregătirea profesională corespunzătoare disciplinei respective.
Tot ce se întâmplă la școala postliceală este strict formal, elevii vin la școală foarte rar, dar nu se pun absențe, căci nici profesorii nu prea vin. Dintre cadrele didactice, doar o doamnă profesoară nu s-a conformat obiceiului și a umplut catalogul de absențe, acolo unde a fost cazul.
În schimb, promovabilitatea la examenele de postliceală este de 100%. Este chiar un paradox cum elevii din clasele terminale de liceu care au prezența la clasă peste 90%, nu reușesc performanța celor de la postliceală la BAC!”, a adăugat Paula Panait.
De ce nu vin tinerii în învățământ?
„Toată lumea se întreabă de ce nu vin tinerii în învățământ, mai ales că salariile acum pentru un tânăr absolvent de facultate sunt destul de atractive în învățământ.
Dar vă invit să studiați listele cu posturi vacante care sunt deja afișate pe site-ul Ministerului Educației și veți vedea că cel puțin la noi la liceu în acest an pe disciplinele tehnice nu s-a scos nici un post titularizabil. Cu toate că avem o colegă care va ieși la pensie și ar fi trebuit ca postul dumneaei să fie scos la concurs pentru titularizare, ținând cont că numărul de clase nu s-a micșorat față de anul trecut.
De asemenea, noi am avut dintotdeauna la liceu (iar în ultimii ani și la învățământul profesional) specializarea pe domeniul electric. Însă de 5 ani, de când sunt eu în școală, nu avem niciun profesor titular pe domeniul electric și nici nu s-a scos la concurs pentru titularizare, ci doar posturi vacante pentru un an de zile.
Faptul că nu se scot posturile la concurs face ca sistemul să rămână închis, iar posturile să fie ocupate prin bunăvoința directorilor, de cele mai multe ori.
Liceele tehnologice, ca să poată ține pasul cu tehnologiile actuale pe care le întâlnim la tot pasul în jurul nostru, au nevoie de oameni specializați în noile tehnologii, dacă nu vom înțelege acest lucru, vom distruge viitorul tinerilor noștri și vom fi acaparați de forța de muncă care vine din est”, a concluzionat Paula Panait.
Directoarea Hariclia Popescu nu a dorit, nici de această dată, să ne transmită un punct de vedere.
Mihai Răzvan ROTARU