Opinii

Primarii din județul Tulcea speră ca nivelul salariilor din administrație să crească cât mai curând

Edilii din nordul Dobrogei vorbesc despre desființarea Legii Boc și deblocarea posturilor

Georgian Caraman – primar oraș Babadag

„Ar fi foarte bine dacă s-ar face asta, cât mai curând. Sunt anumite posturi pe care trebuie să angajăm , ne trebuie oameni. În 2009, când a fost dată acea Ordonanță de Urgență, au fost dați afară unii oameni și avem foarte multe posturi vacante. La nivel local, avem nevoie de personal la Urbanism și la Taxe și Impozite. Mai ales la Taxe și Impozite pentru că avem nevoie de oameni să îi trimitem pe teren, să recuperăm ce avem de recuperat de la cetățeni. Sincer, ne gândeam la posibilitatea de a externaliza anumite activități, dar sperăm că nu va mai fi nevoie, acum că domnul Dragnea a promis deblocarea acestor posturi.
Din păcate salariile angajaților din primării sunt foarte mici, dar le-am spus de atâtea ori, astea sunt salariile, mici cum sunt, mai mult nu vă putem oferi. Pe de altă parte, zilnic vin la primărie persoane în căutarea unui loc de muncă, deci cred că e în interesul lor să își mențină aceste locuri de muncă, în ciuda faptului că nivelul salariilor este scăzut. De când sunt eu primar au plecat cinci persoane tocmai din cauza salariilor scăzute, au găsit de muncă în altă parte. Sunt mulțumit de activitatea pe care o întreprind salariații din primăria noastră. Cred că acest lucru este datorat într-o anumită măsură și faptului că avem numai angajați cu studii superioare și medii.”

Un articol de Viviana MIHĂLȚEANU

Nicolae Ianuș – primar comuna Baia

„Cred că depinde de fiecare primar cum reușește să se descurce atunci când vine vorba de angajații primăriei, dar acea ordonanță dată de Guvernul Boc, de blocare a angajărilor, sau mai exact de angajare a unui singur funcționar la șapte posturi vacante, a reprezentat pentru noi toți, o problemă. E adevărat și faptul că, atunci când vine vorba de administrație, angajații nu prea se înghesuie. Pentru a ieși din impas am făcut o societate  comercială, am externalizat serviciile pe parte de alimentare cu apă și canalizare. Am făcut acestă firmă Goscom Baia, separată de primărie și am încercat să acoperim astfel o parte din posturile vacante prin intermendiul acesteia. Dacă va reuși domnul Liviu Dragnea să deblocheze aceste posturi și vom face angajări conform organigramei pe care o avem va fi un lucru foarte bun.
Oamenii se mulțumesc din ce în ce cu mai puțin. Le este și lor greu să trăiască cu aceste salarii dar nici nu au ce face, să meargă la oraș nu le este tocmai la îndemănă pentru că aici au familiie, unii reușesc să mai crească câteva păsări și astfel se descurcă.  E dificil mai ales la sate să găsești oameni cu un nivel de pregătire adecvat. Noi am reușit totuși să formăm o echipă bună, dar încă mai avem nevoie de oameni pe anumite secțiuni.”

Anica Toma – primar comuna Carcaliu

„Este o decizie foarte bună, noi ne confruntăm cu problema aceasta. Avem posturi în organigramă, dar fiindcă sunt blocate, nu putem face angajări momentan. Ne-am descurcat destul de greu până acum, de exemplu, nu avem femeie de serviciu așa că am fost nevoiți să apelăm la una dintre persoanele beneficiare de ajutor social. O altă problemă am întâmpinat la paza asigurată comunei, iar pentru că nu puteam angaja, am apelat la o altă societate. Dacă am fi avut voie să angajăm, ne-ar fi costat mai puțin. Avem cazuri dese de furt așa că am întărit paza cu încă o personă, numărul total al acestora fiind de trei.
Nu sunt mulțumiți de salarii cei ce lucrează la noi în primărie și nici cei din alte primării, cred eu. După mine, se lucrează mult, de exemplu un secretar și chiar contabilul ajung să muncească uneori și în weekend pentru a reuși să își termine treaba. Cred că ar trebui să aibă salarii de minim 2000 de lei pe lună. De când ocup scaunul de edil al comunei nu ne-au plecat oameni din cauza salariilor foarte mici, pentru că nu au unde să se ducă. Atunci când vorbim de nivelul de pregătire al angajaților din primăria noastră cred că jumătate dintre aceștia au studii superioare, iar cealaltă jumătate studii medii. Prin rotație beneficiază de cursuri de perfecționare pentru o mai bună desfășurarea a activității.”  

Gheorghe Țilincă – primar comuna Casimcea

„Era necesară o astfel de măsură. Avem în continuare posturi neacoperite și astfel am fost nevoiți să dăm unui om munca a doi oameni. De exemplu, o singură persoană se ocupă de Starea Civilă și în același timp ocupă și funcția de Agent Agricol, cu toate că volumul de muncă s-a mărit în ultimii ani. Sper ca de acum încolo, când vom avea nevoie de oameni, să putem să îi angajăm. Atunci când vorbim de nivelul de salarizare al angajaților primăriei lucrurile stau foarte rău, salariile fiind cuprinse între 700 și 1500 de lei. Acum nu mai primesc sporuri, înainte aveam contractul colectiv de muncă și astfel primeau o sumă peste aceste salarii. Și mai rău este că în urma controlului Curții de Conturi sunt obligați să restitue acei bani , e o situație dezastruoasă.
Pot spune că sunt norocos datorită locației comunei, nu foarte aproape de oraș și astfel, constrânși de situație, oamenii și-au menținut locul de muncă. Problema este că atunci când pleacă cineva sau iese la pensie nu reușim să îi găsim înlocuitor din cauza aceluiași motiv pentru care v-am spus mai devreme că sunt norocos. Pot spune cu bucurie că 70% dintre angajați au studii superioare și chiar sunt mulțumit că în momentul de față avem o stabilitate.”

Mușat Neculae – primar comuna Cerna

„Este bună decizia vicepremierului de a debloca angajările la stat pentru că acea prevedere conform căreia trebuie să vacantezi șapte posturi și să angajezi unul singur, este o tâmpenie! Atâta timp cât conform legii stabilești un număr de angajați raportat la numărul de locuitori, nu ar trebui să existe o altă restricție să nu poți să angajezi atunci când îți pleacă cineva din sistem. Recunosc că sunt situații în care numărul angajaților este mai mare decât sarcinile prevăzute pe domeniul respectiv, de exemplu la Asistență Socială noi am găsit în 2004 două persoane. Dar ele aveau împreună, pe partea aceasta de asistență, mult mai mult de lucru decât are acum o singură persoană în sensul că documentele pentru alocațiile de stat le făcea una dintre persoane, documentele pentru alocațiile de sprijin atunci erau alocații complementare la fel, acum s-au mai redistribuit o parte dintre sarcini. La noi numărul de posturi din organigramă este acoperit, avem angajați, pe noi nu ne-a afectat acea ordonanță de urgență. Pe noi ca și unitate nu ne-a afectat, dar pe alți colegi i-a afectat.
Nu au cum să fie mulțumiți oamenii de nivelul actual de salarizare. Salariile la funcționarii publici sunt mici, raportat la nivelul de muncă și la necesități. Un contabil care are studii superioare ajunge să aibă salariul net de doar 1100 de lei  pe lună.
Avem funcționari publici care au studii superioare, nu putem spune că sunt calificați că de exemplu la Starea Civilă ce cursuri ar fi putut fi urmate? An de an însă 20% dintre angajați s-au perfecționat pe domeniile pe care activează.”

Nicolae Coliu – primar comuna Ciucurova

„Cred că va fi luată în considerarea propunerea domnului Dragnea vom avea cu toții de câștigat. Am avut un post neacoperit, acela de agent agricol. A fost greu pentru că atunci când erau oameni ce aveau nevoie de agentul agricol unul dintre ceilalți angajați era nevoit să își întrerupă activitatea și să facă acea muncă în plus. Nivelul salariilor ar trebui să fie mult mai mare în administrație publică pentru că munca cu cetățeanul este foarte grea. Majoritatea angajaților din cadrul Consiliului Local Ciucurova au studii superioare și toți sunt funcționari publici. Să dea Dumnezeu să se aprobe pentru că este un lucru foarte benefic pentru toți, mai ales pentru noi, consiliile locale.”

Peiciu Niculache – primar comuna Izvoarele

„Cred că era necesar acest lucru. Să știți că sunt primării care au rămas cu personal foarte redus și nu mai pot face față. Volumul de muncă a crescut și el, de exemplu fondurile acordate de către APIA presupun un foarte mare volum de muncă. Dacă noi încercăm să disponibilizăm oamenii de unde avem cu adevărat nevoie, nu vom face absolut nimic, nu vom progresa, ci vom regresa! Dacă vrem ca lucrurile să funcționeze într-un stat de drept, avem nevoie de o eficientizare a serviciilor. Să nu uităm că la ora actuală există legi care ne obligă să asigurăm paza în cadrul comunei, să avem alimentare cu apă, să avem canalizare, să avem diferite servicii care într-adevăr sunt necesare pentru comunitate, iar acea ordonanță dată de domnul Boc ne-a făcut să restructurăm exact oamenii de care aveam absolută nevoie. Astfel am fost nevoiți să facem o societate cu acționariat 100% din parte primăriei.
Cred că domnul Dragnea dacă s-a gândit să deblocheze aceste locuri ar fi bine să se gândească să pună și un articol acolo în care administrațiile locale, coordonatorii de credite, cu sprijinul prefecturii, al Consiliului Județean, să evalueze capacitatea angajaților din structurile bugetare. Pentru că, din păcate, sunt oameni care lasă de dorit în munca pe care o desfășoară. Eu cred că ar trebui pe anumite funcții să existe obligativitate pentru studii superioare, iar pentru ceilalți ar trebui să existe o verificare a cunoștințelor și a capacităților pe care le dețin. Astfel cred că nu vom mai întâmpina probleme cu funcționarii ce lucrează cu cetățenii. O altă soluție ar fi precizarea concretă: într-o comună cu x locuitori aveți voie să angajați de la 17 pană la 25 de oameni, dacă într-adevăr permite și bugetul. Și să nu fii nevoit să disponibilizezi oamenii ce dețin funcții contractuale care sunt plătite din autofinanțare. Se putea pune un alt articol de lege unde funcțiile publice sunt un număr x pentru fiecare comună, dar funcțiile contractuale să fie aprobate în raport cu necesitățile comunității. Nu poți să disponibilizezi un om plătit din autofinanțare, pentru că acel om nu încurcă cu nimic bugetul. Cred că aceasta ar fi soluția în cazul de față,o soluție zic eu rezonabilă și în același timp, una care ar funcționa și pe partea de reducere a costurilor.
Dacă ar fi să fac o comparație cu statele membre din Uniunea Europeană diferențele nu ne-ar avantaja, deci nu rămâne nimic de comentat. Salariile sunt prea mici raportate la obligații și răspundere, încât chiar nu se merită să fii un funcționar public. Încep să cred că cei de sus au creat un haos, tocmai pentru a ne conduce mai ușor, exact ca în proverbul acela „dezbină și conduce”.

Eugen Ion – primar comuna Jurilovca

„Se știe că în majoritatea primăriilor există deficit de personal, așadar decizia vicepremierului Liviu Dragnea de a debloca angajările la stat, este binevenită. La noi în primărie lucrurile stau mai bine decât la ceilalți colegi ai mei, avem un procent de 95% posturi acoperite.
Știm cu toții că angajații din primării nu sunt mulțumiți de salariile pe care le au. De exemplu noi avem 4700 de locuitori și doar 12 oameni ce îi deservesc, ceea ce însemnă un volum mare de muncă și cred că ar trebui salariile ar trebui să fie suplimentate. A existat un caz în care, până să fiu eu primar, a plecat o persoană de la Urbanism tocmai din cauza salariilor scăzute.  Un procent de 70%  dintre angajații primăriei au studii superioare și de fiecare dată când avem ocazia îi trimitem la cursuri de specializare.”

Eugen Matei – primar comuna Peceneaga

„În urma Ordonanței de urgență din 2009 dată de domnul Boc au rămas multe posturi neocupate, s-a restrucuturat personalul, nu s-au mai putut angaja alte persoane și astfel am rămas descoperiți. De exemplu la noi în comună avem căminul cultural și biblioteca comunală unde nu putem angaja oameni pentru că posturile sunt blocate, un angajat este pe 3 posturi în același timp. Dar știți că un om care face mai multe lucruri în același timp nu are cum să reușească să facă totul bine. Și pe partea de alimentare cu apă  am întâmpinat probleme și am fost nevoiți să externalizăm acest sector.
Întotdeauna pe un om trebuie să îl motivezi financiar ca să ai așteptări de la el, nefiind motivat cu aceste salarii mici din administrație, nu poți să îi ceri omului mare lucru, pentru că el pentru 7 sau 8 milioane lei vechi lucrează 8 ore zilnic. Dacă îmi aduc bine aminte cu 3 ani în urmă , când încă nu eram primar, persoana de la Relații cu Publicul a plecat pentru că avea un salariu de doar 5 milioane lei vechi.
Toți angajații noștri sunt specializați pe ceea ce fac, iar o mare parte dintre ei au studii superioare.”

Gherghișan Sterian – primar comuna Văcăreni

„În momentul de față avem oameni care lucrează pe diverse posturi plătiți printr- un artificiu făcut prin Asociația Comunelor din România. Am făcut în acest fel o externalizare a serviciilor și automat cheltuielile ajung să fie aproape duble. Vorbim aici de posturi vitale, dacă le putem numi așa, de exemplu, la serviciul de alimentare cu apă. Dacă ar fi luată în calcul propunerea domnului Dragnea ar fi un adevărat motiv de bucurie și sperăm că se va finaliza acest proiect. Ne confruntăm și cu situații în care unele dintre persoanele pe care le avem au ajuns să fie depășite de situație și nu le putem da afara, tocmai pentru că nu avem voie să angajăm alți oameni.
Cred că salariile actuale de doar 200 de euro ar trebui să crească până undeva la minim 700-800 de euro, salariul mediu pentru celelalte țări. În urma restructurărilor am fost nevoit să le dau angajaților cumul de funcții, spre exemplu am cuplat postul agentului agricol cu cel de la Urbanism. Noi suntem în Uniunea Europeană dar nu cu drepturi se pare, ci numai cu obligații. Fiscalitatea a crescut cu 16 % așa cum ni s-a spus, ne-am aliniat și am pus oamenii să plătească acele biruri. Toți acești bani au ajuns la Fondul de Stat și noi avem alocate sume prea mici pentru a plăti funcționarii. Au fost cazuri când ne-au plecat oameni tocmai pentru că banii erau prea puțini. De exemplu  fostul agentul agricol a plecat de la noi, în străinătate, în urmă cu 6 ani, acum s-a întors și a reușit să își construiască și o casă.
Majoritatea angajaților noștri au studii superioare, studii pe care fie le aveau de la început, fie le-au completat în timp ce și lucrau la noi.”

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top