Afaceri Europene

Interese mari din Ministerul Transporturilor ascund adevărul despre soarta deșeurilor de la bordul vaporului „bombă” din Portul Constanța

Au fost acordate cu mare repeziciune și totală discreție toate avizele, cu ordin expres de la București, pentru arderea la Constanța a deșeurilor de pe nava Flaminia

Fără să ţină cont de sănătatea locuitorilor constănţeni şi interesate doar de obţinerea unor câştiguri de zeci, dacă nu de sute de milioane de euro, autorităţile române au emis avizele necesare pentru descărcarea deşeurilor periculoase de pe MSC Flaminia. Zeci de mii de tone de substanţe chimice cu risc maxim de explozie sunt descărcate de pe cargoul din dana UMEX şi arse într-o locaţie din judeţul Constanţa, ţinută la secret de către instituţiile implicate. Angajaţii firmei Daewoo Mangalia, împreună cu muncitori de la UMEX lucrează de zor la eliberarea de pe navă a containelor: acestea sunt descărcate, spălate, tăiate şi cântărite, pentru ca fierul vechi să fie vândut ulterior firmei Tomini Trading. Această societate se ocupă la rândul său cu redimensionarea fierului vechi şi comercializarea acestuia la diverşi parteneri.

Un articol de Cristian CEALERA

Ștefan Doru COPOȚ

 

Ordin de sus pentru urgentarea operaţiunii

La începutul acestei veri, operaţiunea de descărcare a deşeurilor nu a putut fi demarată la termenul stabilit întrucât instituţiile implicate (de mediu sau administraţie portuară) nu îşi dăduseră avizele pentru legalitate. Interesele oneroase sunt însă atât de mari în această afacere, încât problema s-a rezolvat în cele din urmă în numai 24 de ore. Potrivit surselor din Portul Constanţa, persoane importante din Ministerul Transporturilor le-au “ordonat” celor de la Constanţa să îşi dea acordul pentru descărcarea containelor. Garda de Mediu s-a conformat imediat, conducerea instituţiei temându-se se pare mai mult de cei din Minister decât de substanţele explozive din port. La rândul său, după ce s-a opus timp de aproape un an, APC-ul a fost în cele din urmă obligat să se supună şi şi-a dat acordul. Am aflat că un membru important din Consiliul de Administraţie al APC a fost ameninţat direct de către şefii săi de la Bucureşti că va fi demis dacă nu urgentează emiterea autorizaţiilor necesare. Planul a reuşit şi în numai 24 de ore au fost emise avizele de undă verde.

14 mii de tone în plus faţă de acte

Iniţial s-a declarat că pe MSC Flaminia ar exista aproximativ 150 de containere care conţin substanţe chimice clasificate ca fiind periculoase. În momentul în care s-a început lucrul pe navă, s-a descoperit că situaţia este cu totul alta. Nu mai puţin de 14.000 de tone de deşeuri au fost descoperite, cantităţi care nu se regăseau sub nicio formă în actele vasului. Potrivit normelor în vigoare, acestea trebuiau a fi considerate import ilegal şi trimise imediat în Germania, ţara operatorului. Din păcate acest lucru nu s-a întâmplat.

Locația depozitării și neutralizării deșeurilor- strict secretă

Ca și cum ar avea multe de ascuns referitor la conținutul și soarta deșeurilor descărcate de pe Flaminia, autoritățile țin totul la secret. Nimeni nu vorbește despre locul unde se depozitează aceste deșeuri. Neoficial, surse din Portul Constanța susțin mai multe variante cum ar fi:  deșeurile sunt distruse prin ardere undeva prin Șantierul Naval Constanța, alte surse susțin că deșeurile s-ar distruge pe una din platformele de mărfuri ale societății portuare Umex, iar altele spun că deșeurile pleacă în camioane la Medgidia pentru a fi arse în cuptoarele fostei fabrici de ciment Lafarge. Cert este că orice s-ar spune, treaba nu e deloc în regulă cu aceste deșeuri mai ales că în toată această problemă legată de nava Flaminia, serviciile secrete supraveghează îndeaproape tot ceea ce mișcă acolo.

O investigaţie care bate pasul pe loc

Firma de avocatură maritimă Lipcon- Margulies- Alsina & Winkleman, P.A, cu sediul în  Statele Unite, Miami- Florida, a declanșat o anchetă proprie în acest caz. Asta mai ales că această firmă reprezintă familiile marinarilor decedați la bordul navei precum și a altor ofițeri și membri de echipaj care au avut de suferit în urma incidentului din 12 iulie 2012.
Concluziile primare ale avocaților firmei amintite susțin că incediul a fost produs de un container care ar fi fost greșit amplasat în schema cargoplanului navei, conținutul periculos al acestuia determinând deflagrația și incendiul. Dacă se va stabili că operatorul NSB Niederelbe este responsabil pentru producerea accidentului maritim, acesta ar putea fi obligat la plata de despăgubiri către familiile victimelor, dar și a proprietarilor și beneficiarilor mărfurilor distruse.

 

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top