UE propune o abordare care ar ajuta statele membre să gestioneze mai eficient fluxurile de imigranţi, să evite abuzurile şi să-şi acopere, în acelaşi timp, nevoia de forţă de muncă.
Pentru cetăţenii europeni, libertatea de circulaţie este un drept fundamental. În prezent, statele membre se confruntă cu două provocări: acoperirea deficitului de resurse umane, pe de o parte şi gestionarea eficientă a unui puternic flux migratoriu, pe de altă parte.
Lipsa de personal calificat
În contextul scăderii natalităţii şi al îmbătrânirii populaţiei, Europa va avea din ce în ce mai multă nevoie de forţă de muncă din alte ţări.
Până în 2060, numărul lucrătorilor europeni va scădea cu 50 de milioane (dacă se menţin nivelurile istorice ale migraţiei) sau cu 110 milioane (dacă acestea scad). În aceste condiţii, cheltuielile sociale (în special pensiile) nu vor mai putea fi acoperite.
Potrivit estimărilor, până în 2020, numai în sectorul sanitar numărul angajaţilor se va reduce cu aproximativ un milion. Iată…
UE propune o abordare care ar ajuta statele membre să gestioneze mai eficient fluxurile de imigranţi, să evite abuzurile şi să-şi acopere, în acelaşi timp, nevoia de forţă de muncă.
Pentru cetăţenii europeni, libertatea de circulaţie este un drept fundamental. În prezent, statele membre se confruntă cu două provocări: acoperirea deficitului de resurse umane, pe de o parte şi gestionarea eficientă a unui puternic flux migratoriu, pe de altă parte.
Lipsa de personal calificat
În contextul scăderii natalităţii şi al îmbătrânirii populaţiei, Europa va avea din ce în ce mai multă nevoie de forţă de muncă din alte ţări.
Până în 2060, numărul lucrătorilor europeni va scădea cu 50 de milioane (dacă se menţin nivelurile istorice ale migraţiei) sau cu 110 milioane (dacă acestea scad). În aceste condiţii, cheltuielile sociale (în special pensiile) nu vor mai putea fi acoperite.
Potrivit estimărilor, până în 2020, numai în sectorul sanitar numărul angajaţilor se va reduce cu aproximativ un milion. Iată de ce recrutarea de personal calificat din rândul imigranţilor este în beneficiul tuturor.
În consecinţă, Comisia propune noi măsuri pentru gestionarea fluxurilor migratorii din nordul Africii. Printre acestea se numără facilitarea accesului pe teritoriul UE a lucrătorilor calificaţi în sectoarele deficitare.
Parteneriate
UE intenţionează să încheie „parteneriate pentru mobilitate”, prin care să ajute ţări ca Tunisia, Maroc şi Egipt să creeze programe de recrutare pentru UE. De asemenea, ar urma să se stabilească o procedură de recunoaştere a calificărilor academice şi profesionale comparabile.
La rândul lor, ţările din UE îşi vor putea acoperi nevoia de lucrători calificaţi.
UE se va ocupa, în acelaşi timp, de programe de repatriere care să le permită imigranţilor să se întoarcă în ţara de origine, dacă îşi doresc acest lucru.
De asemenea, parteneriatele vor facilita obţinerea vizelor de către studenţi, cercetători şi antreprenori.
UE le va solicita ţărilor partenere să gestioneze mai eficient migraţia ilegală, paza frontierelor, contrabanda şi traficul de persoane.
Prevenirea abuzurilor
Propunerile includ modificări ale regimului de acordare a vizelor , printre care reintroducerea temporară a cerinţelor pentru cetăţenii ţărilor terţe, în circumstanţe excepţionale (ex. creşterea explozivă a numărului de imigranţi ilegali, falşi solicitanţi de azil etc.).
Următoarele etape
Propunerile vor fi analizate de statele membre în cadrul următorului summit european, care va avea loc la Bruxelles, la data de 24 iunie 2011.
Informaţii suplimentare despre migraţie
Raportul anual al Comisiei privind imigraţia şi azilul (2010)