Un articol de RÃZVAN PETRE
În urma verificarii legalitatii actelor adoptate în ultima sedinta a Consiliului Judetean Constanta, prefectul Danut Culetu a cerut anularea Hotarârii nr. 131/2007, referitoare la înfiintarea Teatrului de Stat Constanta. Masura luata de prefectura se întemeiaza pe prevederile legate de modalitatea de elaborare a proiectelor de acte normative, cuprinse în legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala în administratia publica. Potrivit acestei legi, autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un anunt referitor la aceasta actiune în site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, într-un spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau locala, dupa caz. În urma analizarii hotarârii CJC, prefectura a ajuns la concluzia ca aceste prevederi nu au fost respectate. În notificarea emisa de prefect se mai specifica faptul ca, în conformitate cu prevederile legale privind administratia publica locala, actele administrative trebuie însotite de rapoartele comisiilor de specialitate ale Consiliului Judetean. Ori, potrivit comunicatului emis de prefectura, în documentatia înaintata Institutiei Prefectului exista expunerile acestor comisii, însa ele nu sunt semnate de toti emitentii ceea ce le face sa fie, din punct de vedere juridic, nule.
Pe lânga viciile de procedura, prefectul judetului, Danut Culetu, mai invoca, si litigii cu privire la functionalitatea Teatrului National Constanta. „Acest teatru exista în prezent, având personalitate juridica, în conformitate cu Hotarârea nr. 150/2004 a Consiliului Judetean. Cu toate acestea, în paralel, fara a dispune desfiintarea Teatrului National Constanta, Consiliul Judetean a hotarât înfiintarea unui alt teatru, sub denumirea Teatrul de Stat Constanta”. Culetu mai noteaza ca cele doua institutii au acelasi sediu, aceeasi structura organizatorica, acelasi buget si chiar acelasi director, în persoana lui Beatrice Rancea.
În replica, seful Cj Constanta, Nicusor Constantinescu, sustine ca prefectul este dezinformat si ca rapoartele de specialitate care au stat la baza hotarârii de înfiintare a Teatrului de Stat sunt semnate. Afirmatiei prefectului, cum ca „în paralel, fara a dispune desfiintarea Teatrului National Constanta, Consiliul Judetean a hotarât înfiintarea unui alt teatru, sub denumirea Teatrul de Stat Constanta”, Constantinescu îi raspunde cu acte. Astfel, hotarârea CJ nr. 130, prin care se dizolva Teatrul National Constanta, este urmata de hotarârea nr.131, prin care se dispune se dispune înfiintarea Teatrului de Stat. De asemenea, cele doua hotarâri prevad ca activele, pasivele si angajatii sa fie tranferati dintr-o parte într-alta – ceea ce justifica faptul ca cele doua institutii au acelasi buget, sediu, director, etc.
Cel mai trist este ca se amâna, astfel, deznodamântul îndelung asteptat de actorii si angajatii teatrelor constantene. Dupa ce au obtinut o jumatate de victorie în justitie, si si-au recapatat statutul juridic prin hotarârile de Consiliu Judetean, ei se vad nevoiti sa mai astepte si verdictul tribunalului, privind notificarea Prefecturii. Asta în timp ce revenirea la starea initiala a teatrelor, dispusa prin sentinta judecatoreasca, întârzie sa genereze efecte concrete.
O alta victima colaterala a confruntarii Culetu vs. Constantinescu este directoarea proaspatului-înfiintat Teatru de Stat, Beatrice Rancea. Luând la puricat deciziile CJC, prefectura a descoperit ca, în conformitate cu prevederile legale privind institutiile si companiile de spectacole sau concerte, precum si desfasurarea activitatii de impresariat artistic, numirea pe postul de director se face numai pe baza unui concurs de proiecte de management. Astfel este sanctionata ca ilegala numirea lui Beatrice Rancea, ca director interimar al Teatrului de Stat Constanta.