
Datorită noilor măsuri, disputele care intervin între consumatori şi agenţii economici care furnizează bunuri şi servicii pe teritoriul UE se vor soluţiona mai rapid, mai uşor şi mai ieftin.
În 2010, unul din cinci europeni care au cumpărat bunuri şi servicii de pe piaţa unică s-a confruntat cu probleme în relaţia cu comercianţii. Potrivit estimărilor, costul disputelor nesoluţionate se ridică la 0,4% din PIB-ul UE.
Uniunea doreşte să se asigure că posibilităţile de soluţionare extrajudiciară sunt la îndemâna tuturor consumatorilor, indiferent de produsul sau serviciul cumpărat, de locul de achiziţie ori de modul de cumpărare – direct sau on-line.
Un sistem mai eficient şi mai transparent ar duce la creşterea încrederii consumatorilor şi i-ar încuraja pe cumpărători să caute oferte pe tot teritoriul UE, ceea ce ar avea ca efect accelerarea concurenţei şi a creşterii economice.
Soluţionarea litigiilor contractuale
În baza propunerilor , toţi consumatorii vor putea recurge la mecanismul de …

Datorită noilor măsuri, disputele care intervin între consumatori şi agenţii economici care furnizează bunuri şi servicii pe teritoriul UE se vor soluţiona mai rapid, mai uşor şi mai ieftin.
În 2010, unul din cinci europeni care au cumpărat bunuri şi servicii de pe piaţa unică s-a confruntat cu probleme în relaţia cu comercianţii. Potrivit estimărilor, costul disputelor nesoluţionate se ridică la 0,4% din PIB-ul UE.
Uniunea doreşte să se asigure că posibilităţile de soluţionare extrajudiciară sunt la îndemâna tuturor consumatorilor, indiferent de produsul sau serviciul cumpărat, de locul de achiziţie ori de modul de cumpărare – direct sau on-line.
Un sistem mai eficient şi mai transparent ar duce la creşterea încrederii consumatorilor şi i-ar încuraja pe cumpărători să caute oferte pe tot teritoriul UE, ceea ce ar avea ca efect accelerarea concurenţei şi a creşterii economice.
Soluţionarea litigiilor contractuale
În baza propunerilor , toţi consumatorii vor putea recurge la mecanismul de soluţionare alternativă a litigiilor (ADR), în cadrul căruia o parte terţă propune o soluţie sau joacă rolul de mediator între cumpărător şi comerciant. Se estimează că accesul universal la acest mecanism îi va ajuta pe consumatorii europeni să realizeze economii anuale de peste 22,5 miliarde de euro.
Arbitrii vor trebui să îndeplinească anumite criterii de calitate şi să soluţioneze disputele în termen de 90 de zile. Comercianţii îi vor informa pe clienţi cu privire la arbitrii la care pot apela în cazul apariţiei unor conflicte contractuale.
Soluţionarea on-line a disputelor
Cea de-a doua opţiune a consumatorilor este soluţionarea on-line a litigiilor (ODR), proces similar cu mecanismul de soluţionare alternativă, dar care se desfăşoară în întregime on-line. Scopul său este să le ofere consumatorilor şi comercianţilor o platformă unică la nivel european pentru rezolvarea disputelor legate de tranzacţiile transfrontaliere on-line.
Prin intermediul acestei platforme on-line, reclamaţiile consumatorilor vor fi direcţionate către arbitrul naţional competent, care trebuie să îi ajute să găsească o soluţie în termen de 30 de zile.
Etapa următoare
Parlamentul European şi Consiliul UE s-au angajat să adopte propunerile până la sfârşitul anului 2012. După adoptare, guvernele UE vor avea la dispoziţie 18 luni pentru a pune în aplicare Directiva privind ADR. Aceasta înseamnă că mecanismul de soluţionare alternativă va fi disponibil pe tot teritoriul UE până la jumătatea anului 2014.
Platforma UE pentru soluţionarea on-line a disputelor va deveni pe deplin operaţională şase luni mai târziu, adică la începutul anului 2015.
