Fără categorie

Franta isi defineste prioritatile in vederea preluarii Presedintiei Consiliului UE

Cea de-a 12-a Presedintie rotativa a Consiliului UE detinuta de Franta va incepe la data de 1 iulie 2008. Ea va inaugura un nou ciclu de 3 presedintii, impreuna cu Cehia si Suedia, care vor detine Presedintia pe parcursul anului 2009. Presedintele Nicolas Sarkozy a anuntat ca, pe durata mandatului sau, Europa reprezinta „prioritatea absoluta”.

Programul presedintiei franceze este articulat in jurul a 4 mari prioritati. Una dintre acestea se refera la gestiunea integrata a imigratiei. Planul Frantei este de a se realiza un „pact european asupra imigratiei”. Acesta ar trebui sa includa, in opinia presedintelui francez, refuzul regularizarilor masive ale imigrantilor, armonizarea regimurilor de acordare a azilului si acordurile de readmisie.

Politica europeana de energie se numara si ea printre prioritatile viitoarei Presedintii franceze. Ea este in stransa legatura cu combaterea efectelor schimbarilor climatice. Franta va ridica problema securitatii surselor de aprovizionare cu energie…

Cea de-a 12-a Presedintie rotativa a Consiliului UE detinuta de Franta va incepe la data de 1 iulie 2008. Ea va inaugura un nou ciclu de 3 presedintii, impreuna cu Cehia si Suedia, care vor detine Presedintia pe parcursul anului 2009. Presedintele Nicolas Sarkozy a anuntat ca, pe durata mandatului sau, Europa reprezinta „prioritatea absoluta”.

Programul presedintiei franceze este articulat in jurul a 4 mari prioritati. Una dintre acestea se refera la gestiunea integrata a imigratiei. Planul Frantei este de a se realiza un „pact european asupra imigratiei”. Acesta ar trebui sa includa, in opinia presedintelui francez, refuzul regularizarilor masive ale imigrantilor, armonizarea regimurilor de acordare a azilului si acordurile de readmisie.

Politica europeana de energie se numara si ea printre prioritatile viitoarei Presedintii franceze. Ea este in stransa legatura cu combaterea efectelor schimbarilor climatice. Franta va ridica problema securitatii surselor de aprovizionare cu energie si isi propune sa promoveze energie nucleara.

In ceea ce priveste mediul, Franta va pune accent pe reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, pe fiscalitatea ecologica, incurajarea produselor ecologice si constituirea spatiului european al cercetarii. Franta pregateste, impreuna cu Cehia si Suedia, un program comun de actiune pentru perioada iulie 2008 – decembrie 2009, program care va acoperi urmatoarele domenii: lupta contra schimbprilor climatice, un acord post-Kyoto, apararea calitatii aerului, apararea biodiversitatii, gestiunea deseurilor si promovarea dezvoltarii durabile.

Un alt obiectiv ambitios al Frantei este acela de a creste eficacitatea si vizibilitatea UE in actiunile externe. In acest sens, se preconizeaza o crestere a bugetului UE consacrat apararii, o atentie sporita acordata cooperarii cu statele emergente si proiectului „Uniunii Mediteranee”.

Pe langa aceste prioritati, Franta doreste lansarea dezbaterilor privind revizuirea politicilor europene in perspectiva unui nou ciclu bugetar 2013-2020. O atentie sporita va fi acordata revizuirii Politicii Agricole Comune.

In consens cu prioritatea menita a asigura cresterea rolului Uniunii Europene in afacerile internationale, Franta a elaborat un plan ambitios. In urma unei initiative a ministrilor francezi responsabili cu afacerile sociale si munca, a fost elaborat un document strategic intitulat “Euroworld 2015- O strategie Europeana pentru globalizare”, document care a fost facut public in urma cu cateva zile.

Datorita faptului ca Franta este urmatoarea tara care va prelua Presedintia Consiliului Uniunii Europene, incepand cu data de 1 iulie a acestui an, anumite orientari din raport ar putea deveni politica oficiala a Presedintiei franceze.

Momentul aparitiei acestui raport ar putea parea surprinzator, avand in vedere ca, in urma raportului strategic al Comisiei Europene, Consiliul European din martie 2008 a lansat cel de-al doilea ciclu de trei ani al Strategiei reinnoite de la Lisabona pentru crestere economica si ocuparea fortei de munca (2008-2010).

Motivatia alegerii acestui moment reiese din concluziile raportului, unde se releva ca, la data lansarii sale in anul 2000 Strategia Lisabona era cu adevarat vizionara si ar fi putut duce la un avans economic al Uniunii Europene fata de toti ceilalti jucatori globali, cu exceptia SUA. Cu toate acestea, in prezent, Europa se afla din nou in urma intr-o lume globalizata care se dezvolta intr-un ritm fara precedent. Nu numai ca Europa nu a micsorat distanta performantei economice dintre ea si SUA in cei opt ani care s-au scurs de la lansarea Strategiei Lisabona, afirma raportul francez, dar aceasta distanta s-a accentuat.

Drept care, prin intermediul acestui raport, Franta propune o dezbatere strategica pentru perioada care urmeaza celui de-al doilea ciclu de trei ani al Strategiei Lisabona reinnoite. Aceasta dezbatere ar putea contribui la definirea orientarilor care pot fi adoptate dupa 2010, in vederea adresarii deficientelor Strategiei Lisabona.

In opinia Frantei, prima chestiune de rezolvat este insasi soarta Strategiei Lisabona. Este oare necesara prelungirea acesteia sau este mai bine ca Europa sa vina cu ceva nou? Raspunsul la aceasta intrebare este subliniat clar in raport: agenda Lisabona ramane valabila si se poate afirma acelasi lucru si despre obiectivele acesteia care, in mare, nu vor fi indeplinite pana in anul 2010. Cu toate acestea, Strategia Lisabona nu mai poate fi privita, singura, drept raspunsul Europei in fata globalizarii. Desi o componenta esentiala, ea nu poate fi decat o componenta interna a unei strategii de care Uniunea Europeana are mare nevoie in acest moment: o strategie externa europeana, economica si politica, precum cele pe care le detin toate marile puteri ale lumii.

Scopul acestei abordari ar fi acela de a influenta fenomenul globalizarii si de a-I consolida beneficiile, dar aceasta strategie externa nu trebuie confundata cu strategia Lisabona, atat in spirit cat si in metoda. Studiul francez propune si o schimbare de nume a componentei interne a acestei abordari. Astfel, Strategia Lisabona s-ar putea numi Lisbon Plus in viitor. In viziunea Euroworld 2015, Lisbon Plus trebuie sa puna pe primul loc atingerea competitivitatii prin intermediul inovarii, pentru ca Uniunea Europeana sa poata face fata competitiei economice globale.

Pentru mai multe detalii despre raportul Euroworld 2015 si Lisbon Plus, consultati documentele atasate.
 

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top