Deputatul PSD, Radu Anișoara, Membru al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, declară că zilele acestea a primit o serie de solicitări din partea mediului de afaceri dată fiind poziția de nesiguranță creată de Decretarea Stării de Urgență, astfel că a structurat aceste solicitări și le va înainta în curând sub formă de inițiative legislative.
„În vederea limitării pierderilor suferite de agenții economici din toate sectoarele economice și pentru a reuși redresarea imediată a acestora și pentru depășirea pandemiei am structurat o serie de solicitări venite din partea mediului de afaceri pe care le voi propune înainte de a vota în Parlamentul României Decretarea Stării de Urgență și voi reveni apoi, punctual, cu inițiative legislative:
* Ajutor de stat pentru taxele salariale pentru firme aflate în dificultate și modificarea legislației privind șomajul tehnic
* Creșterea temporară cu câte 6 luni a perioadelor de acordare a îndemnizației de șomaj în funcție de stagiile de cotizare
* Scutirea de la plata sumelor accesorii, dobânzi și penalități de întârziere la ANAF, amânarea termenului de plată a TVA la minim 60-90 zile de la declarare și deblocarea urgentă a TVA de rambursat de către ANAF. Scutiri de la plata impozitelor pe clădiri, obligativitatea legală de a se achita facturile furnizorilor în termen de maximum 45 zile
* Compensarea indemnizației de concediu medical de recuperat de la Casa de Sănătate și eliminarea celor 5 zile de concediu suportate din Fondul de Salarii de către angajator
* Amânarea la plata creditelor bancare pentru persoanele juridice afectate, pe o perioada de minimum două luni, scutirea de impozite pentru noile angajări, extinderea scutirii pentru profitul reinvestit
* Instituirea unei scheme de ajutor de stat destinată plății salariilor angajaților, timp de 6-12 luni, pentru IMM-urile aflate în dificultate din cauza crizei cauzate de epidemia de coronavirus, indiferent de domeniul de activitate în care își desfășoară activitatea (dacă înregistrează o scădere de 30% a cifrei de afaceri) pentru a evita disponibilizările angajaților. Instituirea unui fond prin care să se asigure capitalul de lucru pentru IMM-uri (cu dobânda zero), asociat altor instrumente care să combată deficitul temporar de cash al acestora.
* Acordarea unei sume forfetare (în sumă egală cu salariul mediu net pe economie) pentru PFA-urile aflate în dificultate, pe o perioadă de 3-6 luni.
* Pentru proiectele cu fonduri europene aflate pe final de implementare (cu finanțare prin Programul Operational Capital Uman, prin Programul Operațional Regional, samd): să fie accelerate deconturile finale către beneficiari, pentru a nu le bloca activitatea și plata salariilor și/sau furnizorilor.
* Pentru proiectele cu fonduri europene aflate în curs de implementare: sprijin pentru beneficiari în vederea păstrării unui ritm normal al plăților către aceștia
* Realocarea unei părți din fondurile europene încă neutilizate în actualul cadru financiar către programe de finanțare pentru start-up-uri și IMM-uri de cercetare-dezvoltare-inovare si de producție în medicină și farmacie în vederea dezvoltării de produse/ echipamente/ materiale medicale și sanitare
* Realocarea unei părti din fondurile europene inca neutilizate în actualul cadru financiar catre programe de finanțare pentru start-up-uri si IMM-uri destinate investițiilor private (pe modelul POR 2.2. si POC 2.2.1., simplificate) în vederea menținerii unei evoluții echilibrate a acestora, securizării locurilor de muncă actuale, consolidării competitivității pe piață.
*Finanțări nerambursabile de 200.000 – 2.000.000 euro însoțite de garanții din partea Statului pentru creditele luate de antreprenori în vederea asigurării cofinanțării din partea beneficiarului, reducerea perioadei de evaluare a cererilor de finanțare
* Realocarea unei parti din fondurile europene încă neutilizate în actualul cadru financiar către un program de finanțare a crearii instrumentelor digitale de realizare a unor activitati în sistem „remote”, în special în domeniile: educație (e-learning – dedicate in special regiunile sărace și zonelor rurale); sănătate (e-health, telemedicină (destinate mai ales persoanelor aflate în carantină/autoizolare, persoanelor vulnerabile din punctul de vedere al vârstei și al stării de sănătate și a celor ce locuiesc în zonele rurale aflate la distanțe apreciabile de cel mai apropiat oras cu dotări sanitare complete); platforme e-commerce (destinate micilor producători, care nu își permit achiziția uneia deja existente pe piață).
* Relansarea apelurilor in cadrul POCU destinate intreprinderilor sociale/ structurilor de economie socială, în vederea atenuării efectelor concedierilor din unele domenii de activitate în regim de urgență
* Digitalizarea și debirocratizarea instituțiilor publice
* Eliminarea restricțiilor pentru angajarea zilierilor
* Eliminarea taxei pentru handicap sau înlocuirea cu achiziții de la unități”, a menționat Anișoara Radu.