Sub titlul „Toate icoanele sunt copii”, Arhiepiscopia Tomisului a postat pe pagina de Facebook un drept la replică în urma apariţiei articolului nostru „Înșelătoria cu icoana care plânge-Filiera Ucraineană” (care dezvăluia faptul că „Icoana făcătoare de minuni Odighitria din Ucraina”, plimbată ani de zile pe la mai multe biserici din judeţul Constanţa, este de fapt o copie, iar credincioşilor NU li s-a spus asta).
Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului, preotul Eugen Tănăsescu, a declarat pentru Antena 1 că uneori Biserica nu menţionează faptul că o icoană este o copie: „Nu întotdeauna autorităţile bisericeşti menţionează faptul că o icoană poate fi o copie, adică o realizare aproape identică a unei alte icoane. Credincioşii nu au de ce să se gândească că sunt înşelaţi, pentru că în realitate puterea lui Dumnezeu lucrează prin orice icoană sfinţită”.
Cuvântul COPIE ar duce la scăderea încasărilor?
„Tradiția ortodoxă consemnează numeroase situații în care anumite icoane celebre au avut la rândul lor copii, realizate din dorința de a permite credincioșilor accesul la aceste icoane chiar și când ele, tehnic, nu puteau fi înfățișate credincioșilor (de pildă, icoana „Prodromița” de la schitul românesc Prodromu din Sf. Munte Athos are multiple copii…)”, se arată în comunicatul Arhiepiscopiei.
Putem fi de acord cu această afirmaţie, cu o singură obiecţie: Credincioşii trebuie să ştie că au în faţă o COPIE şi nu ORIGINALUL. Sau asta ar duce la scăderea încasărilor?
Pe de altă parte, dacă orice icoană sfinţită poate face minuni, de ce a fost nevoie să fie plimbată prin Constanţa această copie a Icoanei Odighitria? Mai ales că în Constanţa există de vreo doi ani o altă copie a acesteia, dăruită de Mănăstirea din Baytali parohiei Sfantul Nectarie din Medeea.
Dacă tot ne-au oferit exemplul cu Icoana Prodromiţa de la Muntele Athos, ce are „multiple copii”, îi anunţăm pe comunicatorii din Arhiepiscopia Tomisului că pe site-ul Agenţiei de ştiri Basilica şi pe cel al ziarului Lumina (ambele deţinute de Patriarhia Ortodoxă Română) ştirile legate de această icoană au informat mereu credincioşii că e vorba de o COPIE, spre deosebire de anunţurile Arhiepiscopiei Tomisului, care prezintă COPIA icoanei din Ucraina drept ORIGINAL.
Cât despre banalităţile cu iz teologic din comunicat, ele au doar rolul să acopere cu o perdea de fum înşelătoria prin care oamenilor li se „vinde” un produs sub numele altuia. Aşa cum este fraza „orice icoană este copia unui prototip, pe care îl reprezintă”, care vrea să spună că o icoană este reprezentarea unei persoane, de parcă acesta era subiectul pus în discuţie.
Puteţi citi mai jos comunicatul Arhiepiscopiei Tomisului, în care au fost scăpate, în buna tradiţie a iubirii creştine, şi câteva atacuri la persoană.
Un ultim amănunt: Chiar şi după ce au aflat că icoana din Ucraina este doar o copie (presupunând că nu ştiau asta deja), reprezentanţii Arhiepiscopiei Tomisului continuă să o expună la o biserică din Medgidia drept originală.
„Toate icoanele sunt copii”
„Referitor la articolul „Înșelătoria cu icoana care plânge-Filiera Ucraineană”, apărut pe site-ul dezvaluiri.ro, Arhiepiscopia Tomisului face următoarele precizări:
1. Suntem surprinși de faptul că autorul textului a uitat sau ignoră cu bună știință studiile teologice pe care le are și care spun că orice icoană este copia unui prototip, pe care îl reprezintă;
2. Tradiția ortodoxă consemnează numeroase situații în care anumite icoane celebre au avut la rândul lor copii, realizate din dorința de a permite credincioșilor accesul la aceste icoane chiar și când ele, tehnic, nu puteau fi înfățișate credincioșilor (de pildă, icoana „Prodromița” de la schitul românesc Prodromu din Sf. Munte Athos are multiple copii, iar cea mai veche icoană din România, icoana „Lidianca” a Maicii Domnului de la mânăstirea Neamț, socotită făcătoare de minuni, este o copie fidelă a icoanei Maicii Domnului din Lida, realizată de către Sf. Evanghelist Luca, la anul 35);
3. Arhiepiscopia Tomisului nu a fost informată oficial despre faptul că icoana din Baytal are realizate copii și nici nu era necesar datorită argumentației de la punctul 1;
4. În privința săvârșirii unor minuni prin intermediul icoanelor, Arhiepiscopia Tomisului reamintește învățătura ortodoxă potrivit căreia nu icoana în sine săvârșește minunea, ci puterea lui Dumnezeu, la care icoana se referă în ultimă instanță. Prin urmare, este irelevant dacă o icoană sau copia unei icoane a mijlocit o minune. De altfel, mai toate icoanele de la pangarele bisericești sunt copii ale unor icoane celebre, ceea ce nu le scade din importanța lor cultică, deoarece orice icoană devine o fereastră către harul lui Dumnezeu, prin sfințire. În concluzie, dacă e să vorbim de vreo înșelare, considerăm că cel înșelat este chiar autorul textului”.
Oare cine sunt cei înşelaţi?
Mihai Răzvan ROTARU