Actualitate

„All Inclusive” – a doua premieră a unei stagiuni cu… de toate!

11 ani, 10 spectacole

Aurel Palade semnează regia celui de-al zecelea proiect teatral al său la Teatrul ,,Jean Bart”. Oficial. Neoficial, cel puțin alte două spectacole de la noi n-ar mai fi fost realizate, sau vor fi fost mai puțin valoroase, fără ajutorul său. Unele s-au jucat mult (Dineu cu proști, Hotel Mimoza), altele puțin (Woyzeck). Altul deloc, exceptând Premiera (Dicte-UM). Cu ultimul, așa s-a vrut. S-a jucat doar o dată, în memoria unui coleg care tocmai plecase în stele. Care și el, la rândul său, a trăit doar o dată. Și a plecat odată…

Toate, absolut toate montările lui Aurel au avut pentru echipă o însemnătate aparte. Toate, absolut toate, împart ultimii 11 ani ai vieții celor implicați în capitole intitulate la fel. Proiectul Palade cu numărul zece (o comedie care, zicem noi, merită aceeași notă) se intitulează ,,All Inclusive”, după Ray Cooney.

Cu ce rămânem?

Lumea modernă a adus cu sine legea modernă, sub umbra căreia caractere viciate pot trăi adeseori fără niciun stres. Înainte vreme, ,, …dă dămult, mai dă dămult”, când nu erau legi scrise, judecători și instanțe, strămoșii noștri (cel puțin stămoșii românilor) respectau cu sfințenie pravila morală. De unde știm aceasta, în lipsa dovezilor materiale dăltuite în piatră, modelate în lut sau scrijelite pe răboj? Analizând obiceiurile, tradițiile populare, zicerile, cimiliturile. Aici și astfel vom întâlni adevăratele exemple de omenie și robustețe etică, cu mult mai bine conturate decât la cei ce se pretind astăzi a fi cinstiți. De jure, poate că aceste persoane nu au greșit cu nimic. De facto, însă…

Personajele piesei ,,All Inclusive” nu sunt morale. Tema adulterului este una obligatorie în cazul comediei bulevardiere, iar ,,All Inclusive” este o comedie bulevardieră. Așadar, infidelitatea amoroasă va fi cauza întregului conflict. Autorul, Ray Cooney, nu își cruță personajele. Le pedepsește cum știe el mai bine, punându-le în situații care mai de care mai absurde, cu ițe aparent imposibil de descâlcit. Aparent. Iar dacă din unele încurcături se mai poate ieși, unele situații se mai pot îndrepta, iar caractere se mai pot schimba, nu același lucru se poate spune despre stigmata numelor proprii ale personajelor. În cazul abilului politician Richard Willey (alintat, între patru pereți, Dicky) și primul și al doilea său nume sunt, în pitorescul limbaj argotic englez, sinonime ale părții bărbătești. Numele secundului său, Pigden, conține radicalul pig, care înseamnă porc. Chelnerul șpăgar -un adevărat regizor tehnic al întregii povești- poartă numele unui important și controversat lider militar, apărut într-un top BBC printre primii zece englezi: Cromwell. Câtă ironie!

Personajul principal al acestei farse în două acte va fi nevoit să mintă de la început și până la final pentru a putea ieși cu basma curată dintr-o teribilă încurcătură: în camera de hotel pe care a închiriat-o pentru a petrece alături de secretara liderului opoziției, el, Ministrul Tineretului, găsește cadavrul unui bărbat. Va triumfa minciuna, ori adevărul? Suntem, oare, pierduți, ori mai avem o șansă? Nu vă spunem, vă invităm la Teatru să descoperiți singuri.

Actori noi

În rolul Pamelei, soția etilică a politicianului Willey, publicul tulcean o va putea revedea pe actrița constănțeană Daniela Vitcu. Spunem revedea, deoarece, acum aproximativ 20 de ani, Daniela Vitcu (în prezent Decanul Facultății de Arte din cadrul Universității ,,Ovidius”) a jucat în câteva producții profesioniste ale teatrului Urmuz.

Deși nu se mai află la debut, nici pe scenă în general și nici pe scena Jean Bart (în special), actorului Nicolas Teodorescu, în rolul detectivului, merită să-i dedicăm niște rânduri, deoarece deschide prima sa stagiune în calitate de angajat al Teatrului, spre bucuria certă a segmentului feminin de public.

În cazul de față, din cauza redefinirii și schimbării sensului acestui termen, vecinii bulgari vor fi mânioși pe frații lor nord-dobrogeni, atunci când la auzul sintagmei ,,All Inclusive”, cei din urmă se vor gândi mai întâi la… o piesă bună de teatru.

Distribuția: Radu NICULESCU, Ionuț-Paul ȘTEFAN, Oana-Lavinia PISAROGLU, Dana VITCU, Inga MARCU, Emanuel CRISTOIU, Mihai GĂLĂȚAN, Cristi NAUM, Nicolas TEODORESCU, Nicoleta LUNGU

Light design: Adrian VÂLCU-ARDELEANU, sunet: Nicu CARAIGNAT, costume: Dorina PROICEA, tehnicieni scenă: Ecaterina TUDOSE, Gicu POMAZAN, Cosmin Vîlcu, tâmplărie și decor: Nicolae MUȘAT, grafică și concept afiș: Elena ORBOCEA, grafică: Daniel-Paul IACOBLEV-BARĂU.

Coregrafia: Oana-Lavinia PISAROGLU

Scenografia: Elena COZLOVSCHI

Regia: Aurel PALADE

Un articol de Mihai Gălățan

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top