Afaceri Europene

„Sindicatele galbene” din Port au pus ochii pe afacerile din pilotaj și remorcaj

Sub pretextul îmbunătățirii siguranței navigației, FNSP  în combinație cu Organizația Patronală Operatorul Portuar caută să agite apele în Portul Constanța.
Recent redacția DEZVĂLUIRI a intrat în posesia unui document emis și semnat de Organizația Patronală „Operatorul Portuar” și Federația Națională a Sindicatelor Portuare (FNSP), prin care se solicită Ministerului Transporturilor și Infrastructurii modificarea actualului sistem de autorizare a activităților de pilotaj și remorcaj din Portul Constanța. Documentul a stârnit rumoare în rândul sindicaliștilor din Portul Constanța, mai ales prin faptul că această „colaborare” între un sindicat și o organizație patronală este văzută ca un non-sens, o relație contra-naturii în ceea ce privește relațiile dintre sindicatele adevărate și patronate. Nu mai punem la socoteală și faptul că aceste două servicii de pilotaj și remorcaj, au făcut ani de zile subiect de scandal în mediul de afaceri portuar, acest domeniu al serviciilor portuare fiind de altfel unul extrem de bănos.

Un articol de Ștefan KOSTOFF

Pilotajul și remorcajul- mărul discordiei

Încă din anul 2003 portuarii implicați în serviciile de pilotaj și remorcaj s-au confruntat cu o situație menită să tulbure apele în acest sistem. Un ordin al Ministerului Transporturilor a declanșat pe atunci prima reacție mai violentă în rândul celor implicați în domeniu, fiind vorba de contestarea condițiilor în care s-a făcut prima  concesionare a serviciilor de pilotaj și remorcaj în Portul Constanța, ( prima concesionare a fost făcută în1996 ).  Ordinul cu numărul 562 din aprilie 2003 a scos din prevederile vechi obligativitatea efectuării serviciului de remorcaj în porturile Dunărene. Acest lucru a permis deplasarea majorității remorcherelor și pilotinelor de la Dunăre către Portul Constanţa. În consecinţă, Portul Constanta s-a confruntat cu un excedent de asemenea nave, asta în contextul în care Portul Constanța era deservit de destule remorchere și pilotine aparținând mai multor firme de profil. Pilotinele și remorcherele de la Dunăre au fost închiriate imediat de câțiva operatori din port, SC. Canal Service SRL, SC.Black Sea Service SRL etc., operatori portuari care părea că s-au înființat tocmai pentru a prelua aceste remorchere și a face concurență directă societăților de pilotaj și remorcaj deja existente în Portul Constanța. În consecință, având în spate respectivul ordin, la nivel de minister s-a decis demararea procedurilor de pregătire a unei noi licitaţii pentru concesionarea serviciului de remorcaj în Portul Constanta. Licitaţia a fost astfel aranjată încât a fost câștigată de cine trebuia. Adică cei care au preluat navele de la Dunăre!
Odată cu licitația din anul 2003, serviciile de pilotaj şi remorcaj au trecut în subordinea Companiei Naționale Administraţia Porturilor Maritime Constanța. Ani de zile informaţiile despre relaţiile contractuale dintre CNAPMC şi firmele concesionare erau considerate secret de serviciu. Inclusiv solicitările făcute în baza Legii 544 privind liberul acces la informaţiile publice, erau refuzate, explicația fiind mereu că cele solicitate intrau în categoria informaţiilor clasificate. Totodată, nici o secundă, sindicatele portuare de la acea vreme nu au avut vreun rol sau implicație în toată această poveste și nici nu ar fi avut de ce să se implice atâta timp cât mediul de afaceri dicta regulile și lucrurile își urmau cursul firesc în astfel de situații specifice.

Cum vrea FNSP să se bage în seamă inventând reguli și obligații

În memoriul adresat Ministerului Transporturilor, combinația „galbenă” -FNSP – Organizația Patronală „Operatorul Portuar” intenționează să modifice din nou unele aspecte din activitățile serviciilor de pilotaj și remorcaj din Portul Constanța:
„ Având în vedere situația actuală din Portul Constanța cu privire la modalitatea în care se desfășoară activitățile conexe transportului naval definite ca servicii de siguranță prin O.G. 22/1999-  privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, respectiv pilotajul și remorcajul de manevră a navelor maritime în porturi, și ținând cont de faptul că de-a lungul timpului cele două servicii de siguranță, prin modul lor deficitar de desfășurare au creat disfuncționalități și neajunsuri în buna desfășurare a activității portuare; pe fondul existenței actuale a a unei situații de monopol, lipsă de transparență și concurență neloială în ceea ce privește prestatorii acestor servicii de siguranță, propunem și solicităm Ministerului Transporturilor reglementarea prin autorizare a activității de pilotaj și remorcaj.”- așa sună preambulul memoriului înaintat de FNSP și Operatorul Portuar către Ministerul Transporturilor.
Așa cum în 2003 s-a repetat licitația de concesionare a serviciilor de pilotaj și remorcaj din 1996, fiind „servită” noilor firme înființate cu dedicație, și acum se pare că ne vom confrunta cu același gen de situație. Concubinajul FNSP- Operatorul Portuar este văzut de alți sindicaliști din Portul Constanța, (sindicaliști care s-au rupt din FNSP din cauză că nu se mai regăseau în politica pseudo-socială acestei federații) ca o entitate menită să servească o nouă grupare de afaceriști care au pus ochii pe banii din Portul Constanța.

Drumul către iad este presărat cu intenții bune

Dictonul de mai sus este valabil și în situația de față. În propunerea făcută Ministerului Transporturilor, cei doi „parteneri”, vin cu o serie de modificări privind autorizarea activităților amintite. În acest context se solicită autorizarea unui operator economic să se facă doar pentru una din activități (pilotaj sau remorcaj- n.r.); Persoanele implicate într-una din activități să nu poată fi implicate și în cealaltă activitate (deținători de părți sociale și/sau persoanele cu funcții de conducere); Activitatea la nave să fie organizată pe schimburi de lucru, durata unui schimb neputând fi mai mare de 12 ore; Fiecare operator economic autorizat să desfășoare activitatea în nume propriu, conform cerințelor și criteriilor de autorizare.
În prezent, majoritatea operatorilor din acest domeniu este autorizată pentru ambele activități, cerință impusă odată cu ultima licitație din 2003. Activitatea la bordul remorcherelor și pilotinelor se face în ture cu program de 12/24 sau 12/48, modificările programului făcându-se doar la mica întelegere dintre membri echipajului, asta în condițiile în care există solicitări de zile libere care vor fi compensate ulterior între membrii de echipaj.
În cazul producerii modificărilor solicitate de FNSP- Operatorul Portuar, efectul ar fi o nouă reevaluare a fiecărui operator portuar, aceștia văzându-se în situația să renunțe la una din cele două activități, o consecință fiind afectarea întregului planul de afaceri, trimiterea în șomaj a oamenilor care nu mai pot desfășura activitatea la care ar renunța respectivul operator portuar și, nu în ultimul rând,  acest lucru ar conduce cel mai probabil la o nouă licitație de concesionare a serviciilor de pilotaj și remorcaj.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top