Politic

Senatorul Mihu Ștefan: Președintele Iohannis are pretenția aberantă de a avea propriul guvern

În ședința Senatului din 16 octombrie senator senatorul Ștefan Mihu a făcut o declarație politică având ca temă evoluția după moțiunea de cenzură pe scena politică românească.

« Zilele trecute, urmare a unei majorități de conjunctură realizate în Parlament, moțiunea de cenzură împotriva Guvernului PSD a reușit să treacă pragul celor 233 de voturi.
Se pare însă că problemele pentru majoritatea parlamentară, cu greu creată, abia de acum vor începe!
La aceasta concura atât diferențele de ideologii și obiective politice, mai mult sau mai puțin evidente, cât și anumite rivalitați personale și/sau incompatibilitați, de notorietate publică, între liderii multora dintre formațiunile politice respective.
Nu intenționez să fac acum o trecere în revistă a unor asemenea note discordante, ci doar să atrag atenția asupra unor discrepanțe de limbaj, mai mult sau mai putin stridente, apărute în spațiul public, ale unor lideri politici, inclusiv ale șefului administrației prezidențiale, în dezacord flagrant cu litera și spiritul Constituției, așa cum a fost aceasta gândită, concepută și elaborată de părinții ei fondatori.
Aș începe cu președintele Iohannis și cu pretenția aberanta a acestuia de a avea « guvernul meu ». De la inceput, surprinde ridicolul referirilor acestuia la prevederile constituționale. Cum poate cineva să invoce, fără să clipească sau măcar să roșească, prevederile unei Constituții pe care o încalcă frecvent, o « ocolește » sau o interpretează după bunul plac, ceea ce, în termeni juridici vorbind, reprezintă tot o crasă abatere de la textul constituțional.
Pot fi amintite, în acest sens, nenumărate situații în care Klaus Werner Iohannis a nesocotit sau, daca vreți, ignorat, obligațiile constituționale care ii reveneau, fie ca era vorba de simpla luare la cunoștință a unor demiteri sau numiri de membri ai guvernului, prerogativa constituțională clară a Primului-ministru, fie de tergiversări nenumărate și nesfârșite atunci când s-a pus problema numirii unor șefi de parchete, chiar dacă, în toate cazurile amintite, erau încălcate și desconsiderate, printr-o asemenea conduită, decizii clare, definitive și irevocabile ale Curții Constituționale a României !
Revenind la situația politică prezentă, în care avem un Guvern interimar, trebuie subliniat, spre știinta Administrației Prezidențiale, în primul rând, că prerogativele prezidențiale SE LIMITEAZĂ DOAR LA DESEMNAREA UNUI CANDIDAT LA FUNCȚIA DE PRIM-MINISTRU și nu a primului-ministru, cum, cu totul eronat, titularul de la Cotroceni încearcă, cu flagrantă lejeritate, să acrediteze ideea în spațiul public. Rolul fundamental în acest demers revine Parlamentului României, care este „organul reprezentativ suprem al poporului român” / art 61, alineatul (1) din Actul Fundamental. Temeiul juridic, în acest sens, decurge din prevederile art. 85, alineatul (1) si art. 103, alin. (1) si din Constituția României, Parlamentului României revenindu-i responsabilitatea acordării „votului de încredere asupra programului şi a întregii liste a Guvernului” /conform art. 103, alin. (2), etapă urmată, in mod formal, de depunerea jurământului in fata Președintelui.
În aceeași logică politică și, dacă vreți, de acuratețe a limbajului juridic folosit, președintele INVITĂ, nu cheamă sau convoacă la consultări, pe liderii formațiunilor politice, care nu au niciun fel de subordonare politică sau de altă natură față de acesta, chiar daca unii președinți de partide – știu ei care – adoptă atitudini sau manifestă reflexe slugarnice / oportuniste, de altfel deloc dezinteresate, declarând ritos și fara jena : « dacă președintele ne cheamă la consultări, ne ducem ».
Doresc să concluzionez aceste câteva considerații cu speranța că liderii noștri politici vor ști să dea dovadă de necesara responsabilitate față de interesele țării și ale cetațenilor români și vor identifica cât mai rapid o soluție pentru actuala criză politică, fără a recurge la demersuri populiste și demagogice și fără a pune în discuție sau afecta buna și, mai ales, corecta desfășurare a proceselor electorale în curs sau viitoare, fie că vorbim de scrutinul prezidențial din acest an, fie de alegerile locale și parlamentare de anul viitor ! »

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top