Partidul Național Liberal a depus astăzi la Camera Deputatţilor o moţiune simplă legată de situaţia infrastructurii din România. Textul moţiunii este o radiografie a dezastrului din infrastructura României, punând în discuţie capitole precum: rutier, feroviar, naval, aerian. Deputatul PNL de Tulcea, George Şişcu, membru în Comisia Transporturi a Camerei Deputaţilor, a comentat pentru Dezvăluiri demersul partidului din care face parte:
“De 9 luni de zile, la Ministerul Transporturilor și în companiile din subordine lucrurile merg foarte prost. Aceasta este urmarea firească a faptului că guvernarea PSD-ALDE a sacrificat investițiile în infrastructura de transport pentru a acoperi toate promisiunile fără acoperire din campanie, promisiuni care oricum s-au întors împotriva lor prin creşterea de preţuri şi mărirea accizelor.
La prima rectificare bugetară, Transporturile au pierdut 6,4 miliarde (din care 5,5 miliarde sunt bani europeni pe care acest minister nu a reușit să îi atragă) fapt care sacrifică investițiile publice și condamnă la subdezvoltare comunități întregi (pentru că lipsa infrastructurii de transport înseamnă sărăcie și izolare), dar sacrifică şi vieţile omeneşti (doar în 2016, peste 1900 de persoane au murit în accidente rutiere pe drumurile din România, nemodernizate şi subdimensionate)”.
Deputatul George Şişcu consideră că Ministerul Transporturilor a devenit un adevărat câmp de bătălie politic al PSD, unde se confruntă intereselor unor lideri care au umplut structurile de conducere cu personaje „dubioase, fără expertiză în domeniu, dar de încredere pentru ei”. Aceeaşi sursă consideră că scopul acestei grupări nu este nicidecum modernizarea infrastructurii din România, ci acela de a „ține spatele unor lideri locali care i-au propulsat pe poziții, pentru a le proteja afacerile cu instituțiile respective”.
Cităm în continuare din textul moţiunii:
Primul duș rece a fost însă la audierea dumneavoastră de la investire, domnule ministru. Ați citit la foc automat, de pe o foaie, o listă seacă cu proiecte, extrase din Masterplan-ul făcut de alții. Nu ați menționat nici un moment despre reformele companiilor și ale sistemului, reforme fără de care s-a dovedit că nu se poate vorbi despre construcția de autostrăzi și căi ferate. La sfârșit, ați avut domnule ministru, un moment de sinceritate și ați recunoscut personal că nu vă propuneți „niciun kilometru de autostradă” în mandatul dumneavoastră. Un final apoteotic, care a dovedit că nici măcar nu ați înțeles ce ați citit înainte de pe foaia unde erau termene clare pentru autostrăzi chiar începând din acest an.
Poate știați că de la partid vi se vor trasa alte sarcini care nu aveau legătură cu performanța și eficiența actului de guvernare, ci cu garantarea unor poziții cheie în companiile din subordinea ministerului pentru domnii și domnițele de casă ale liderilor PSD.
Nu a trecut mult iar poza de familie a Guvernului PSD-ALDE, livrată populației ca singura soluție pentru salvarea acestei țări, a căpătat accente de caricatură. Prima tușă a fost conturată la dezbaterea bugetului.
Astfel, încă de la dezbaterea bugetului de stat pentru anul 2017, PNL a atras atenția că avem de-a face la transporturi cu o abordare bugetară nerealistă, cu un buget de imagine care arunca doar praf în ochii opiniei publice. Acesta creștea cu 60,3 % comparativ cu cel din anul precedent, dar nu se lua nicio măsură care să permită accelerarea investițiilor. Astfel, din totalul de 13,76 miliarde lei alocate acestui minister, 8,3 miliarde reprezentau fondurile europene care urmau să fie atrase. O abordare nechibzuită, fără o fundamentare serioasă și care la prima rectificare bugetară și-a dovedit limitele. Eșecul înregistrat în acest domeniu este răsunător și se datorează în principal lipsei de viziune și managementului deficitar.
A urmat apoi a doua tușă a acestei caricaturi-șaradă: demiterea Guvernului Grindeanu și înlocuirea sa cu Guvernul Tudose, schimbare căreia i-ați supraviețuit, domnule ministru, nu fără emoții însă. Au urmat noi audieri pentru investire, ocazie cu care nu ați ratat să ne surprindeți cu noi declarații tulburătoare: „în această vară mă voi muta pe șantier” pentru a supraveghea mai bine lucrările pe șantierele patriei. Domnule ministru, constatăm că la PSD este o modă – sunteți al doilea ministru care anunță că se mută pe șantier, după ce domnul Șova, la fel de revoltat că nu se materializează Comarnic – Brașov, declara că se mută cu cortul pe acest tronson.
Să știți că lumea nu mai este impresionată de astfel de gesturi. Românii au așteptat prea mult aceste autostrăzi ca să mai guste acest spectacol ieftin.
Lovitul cu pumnul în masă și vizitele dese pe șantiere le amintesc mai degrabă de alte timpuri când totul făcea parte dintr-un plan cincinal iar recordurile se raportau în toate sectoarele economice. Diferența dintre dumneavoastră si conducătorul de atunci este că… după vizitele lui se vedeau totuși progrese.
LA TRANSPORTURI DOBORÂȚI RECORDURI DUPĂ RECORDURI ȘI TOATE NEGATIVE!
Credeți-ne, aceasta nu este o declarație politică. O spunem sprijinindu-ne pe evaluarea care v-a fost făcută de propriul partid. Ați avut 11 măsuri de realizat, iar în urma celebrului „raport Vâlcov”, colegii dumneavoastră de partid v-au creditat cu ZERO măsuri realizate integral.
Cel mai răsunător record negativ este cel al rectificării bugetare. Ați amânat cât ați putut această primă rectificare bugetară ca să aranjați din pix cifrele, astfel încât să fie pozitivă. În schimb, această rectificare a devoalat neputința și starea jalnică de la transporturi. Aici, evidența eșecului nu poate fi ascunsă prin inginerii și artificii financiare. Ați eșuat lamentabil la acest capitol și ați prăbușit sectorul investițiilor la un minim greu de egalat.
Din analiza acestei rectificări negative pentru Ministerul Transporturilor constatăm următoarele:
- Nu ați făcut nimic pentru ca acest minister să fie capabil să cheltuiască banii destinați proiectelor de investiții. Dacă ne uităm la execuția bugetară din primul semestru, dimensiunea dezastrului devine vizibilă. Aveți companii naționale de infrastructură care au reușit să cheltuiască mai puțin de UN SFERT din sumele semestrului I ale anului trecut – o contraperformanță greu de egalat.
- Fiasco-ul acestui minister nu este doar oglinda propriei dumneavoastră neputințe, ci este rezultatul unui management deficitar din companiile de stat, precum CNAIR, CFR, TAROM pe care l-ați cultivat permanent. Menținerea interimatelor pentru directorii generali, evitarea sistematică a aplicării OUG 109/111 și mai grav decât atât, încercarea exceptării anumitor companii de la principiul guvernanței corporative generează o structura instituțională greoaie și politizată, care nu este capabilă să livreze soluții pentru cheltuirea fondurilor destinate acestui sector.
- În acest an, Ministerul Transporturilor nu a reușit să genereze nici un singur proiect matur care să fie pus pe masa de lucru și care să contribuie la dezvoltarea rețelei de transport, în acord cu politica europeană în domeniu. Incapacitatea Ministerului Transporturilor este evidentă în materie de construcție de autostrăzi – pentru Comarnic – Brașov premierul anunțând faptul că acest proiect nu va fi derulat prin CNAIR, ci va fi coordonat de Banca Mondială. Aceasta este o palmă dată atât managementului companiei, cât și dumneavoastră domnule Ministru Cuc, o recunoaștere a incompetenței și a neîncrederii în capacitatea instituțiilor statului, dar și crearea unui precedent periculos.
Orice partid de opoziție v-ar fi spus astăzi: „N-ați făcut nimic!” Din păcate noi nu putem să vă spunem asta. Pentru că ați făcut! Ceva mult mai rău decât nimic:
- Ați sufocat un minister care avea nevoie de o viziune, pe care dumneavoastră n-o aveți;
- Ați blocat investițiile în infrastructura de transport de care țara avea atâta nevoie. Autostrăzi, căi ferate, aeriene, navigabile, toate vor avea nevoie de luni sau ani pentru a fi relansate după ce veți părăsi ministerul;
- Ați împins în derizoriu proiecte importante pentru România, prin grandomania și promisiunile nerealiste pe care le practicați și prin declarațiile contradictorii și controversate;
- Ați izolat România pentru că nu aveți anvergura de a o reprezenta la nivel internațional, unde nu vă cunoaște nimeni;
- Ați transformat ministerul și companiile din subordine în bazine de angajare pentru PSD și ALDE, pentru prietenii dumneavoastră de acasă pe care i-ați plasat sub umbrela interimatului în funcții de conducere și până la cele de execuție. În lipsa criteriilor profesionale de angajare și a concursurilor/selecțiilor transparente și legale, capacitatea acestor companii este grav afectată.
- Ați avut, domnule ministru, timp suficient pentru a întrerupe lanțul de greșeli pe care le-ați făcut încă de la începutul mandatului. În schimb ați preferat să persistați în greșeală și să faceți jocul celor care vă susțin, însă cu consecințe grave asupra întregului sector pe care îl coordonați.
Măsurile care trebuie luate urgent pentru a stopa declinul vizibil al acestui sector vizează următoarele aspecte:
Demararea procedurilor pentru selectarea CA-urilor și a managerilor privați la companiile din subordinea ministerului care funcționează în baza OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă. Lucru pe care vi-l solicităm până nu e prea târziu pentru a mai salva ceva din aceste companii secătuite de resurse financiare și umane.
- Realizarea unei evaluări corecte și transparente a tuturor celor 50 de companii și unități din subordinea ministerului, astfel încât relansarea lor să fie făcută în mod profesionist, pe criterii de eficiență și performanță.
- Fundamentarea și prezentarea unor termene realiste pentru realizarea marilor proiecte de infrastructură pe toate cele 4 moduri de transport, cumulat cu asigurarea finanțării prin accelerarea procesului de atragere a fondurilor europene, dar și din alte surse puse la dispoziția României.
- Consolidarea capacității instituțiilor cu atribuții în implementarea proiectelor de investiții
Stimați colegi deputați,
Ministerul Transporturilor trebuie să redevină instituția capabilă să atragă fonduri europene și să modernizeze infrastructura românească, traseu firesc pe care ne-am angajat să-l parcurgem până când Guvernarea PSD-ALDE a pus stăpânire peste această instituție și peste cele din subordinea ei.
Prin votul pe care îl dați astăzi veți decide soarta acestui minister și al unui sector economic în care investițiile sunt sabotate!
Veți decide dacă mai acceptați ca românii să sufere de pe urma unui management dezinteresat practicat la vârful ministerului care condamnă la subdezvoltare comunități întregi!
Veți decide dacă România merită să aibă autostrăzi care să lege Moldova și Constanța de Vestul țării și care să conecteze toate regiunile între ele!
Veți decide dacă CNAIR, TAROM, CFR trebuie să fie eliberate de sub ocupația pesedistă și relansate pentru a lucra în beneficiul cetățenilor acestei țări!
Noi, semnatarii acestei moțiuni credem că alegerea este una simplă. De aceea, vă oferim astăzi oportunitatea să votați moțiunea pe domeniul transporturilor pentru a le demonstra cetățenilor acestei țări că vă pasă de ei , iar premierului Mihai Tudose că este momentul pentru a-l demite pe Ministrul Răzvan Cuc.
