Interviu

În România, nici măcar Statul nu se derajează să îşi obţină autorizaţii

La doi ani de la inaugurare, Unitatea 2 a Centralei de la Cernavodă are, în sfârşit, aviz de mediu

După ani buni de bâlbe, aşteptări şi dezbateri publice trucate, Centrala Nucleară Cernavodă a reuşit să intre în legalitate. De-a lungul şi de-a latul ţării, toţi şmecherii care îşi trântesc vile de neam prost fără autorizaţie şi toţi investitorii care nu dau doi bani pe autorizaţiile de mediu sărbătoresc obţinerea unui precedent glorios – timp de doi ani, Unitatea 2 a Centralei Nucleare a funcţionat, bine-mersi, fără aviz de mediu. Demarată în octombrie 2007 şi dispusă pe ultima sută de metri a Guvernului Tăriceanu, autorizarea Unităţii 2 şi prelungirea avizului de mediu pentru Unitatea 1 au devenit literă de lege de-abia începând cu 2009.

Un articol de Răzvan PETRE

Concepută a spori producţia energetică a Nuclearelectrica până la 18-20% din producţia energetică totală a României, Unitatea 2 a fost inaugurată în anul 2007. Încărcarea celor 4500 de bare de combustibil s-a efectuat la începutul lunii februarie 2007, în acelaşi timp făcându-se alimentarea cu apă grea a circuitului primar. În primăvara lui 2007, Unitatea 2 a intrat pe ultima sută de metri înainte de darea în folosinţă. Prima pornire s-a făcut în aprilie, după care s-au efectuat o serie de teste, Unitatea fiind cuplată la Sistemul Energetic Naţional în luna septembrie.

„Hai să-i dăm drumul, vedem noi după aia ce mai trebuie făcut…”

Deşi lucrurile de construcţie erau finalizate de mult şi pornirea Unităţii 2 era deja stabilită într-un calendar bătut în cuie, oficialii Autorităţii în domeniu nu s-au obosit să declanşeze procedura de obţinere a autorizaţiei. Conform datelor oficiale, Societatea Naţională „Nuclearelectrica” S.A. – Direcţia CNE Cernavodă a depus, abia în data de 09.05.2007, la Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile solicitarea privind emiterea autorizaţiei de mediu pentru funcţionarea CNE Cernavodă – Unităţile 1 şi 2. În acel moment, Unitatea 2 funcţiona deja la parametri normali, fiind în desfăşurare ultimele teste privind operarea în condiţii de siguranţă a Centralei. După ce Nuclearelectrica a catadicsit să îndeplinească această formalitate, a urmat o serie întreagă de verificări şi de dezbateri, ce au durat mai mult de un an. Iniţial, oficialii ministeriali au inspectat amplasamentul, urmând ca până în noiembrie 2007 „Nuclearelectrica” S.A. să prezinte informaţiile suplimentare solicitate de Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile.

În tot acest timp, atât Unitatea 2 (care era în proces de autorizare), cât şi Unitatea 1 (al cărei aviz de mediu trebuia prelungit) au funcţionat fără a fi autorizate. Altfel spus, timp de aproape doi ani, nu a existat nici un fel de garanţie oficială privind siguranţa ecologică a CNE Cernavodă. Acest precedent periculos demonstrează că nici măcar Statul român, proprietar de drept al Centralei (prin intermediul Nuclearelectrica) nu se deranujează să obţină autorizaţia de mediu eliberată de Statul român (prin intermediul Ministerului Mediului).

Lipsă de responsabilitate

Pe toată perioada în care CNE Cernavodă a funcţionat fără aviz de mediu, nimeni nu s-a plâns de acest lucru. Problemele din ce în ce mai presante ale independenţei energetice a României şi a Europei au împins punerea în funcţiune a Unităţii 2 cât mai sus pe lista de priorităţi a fostei guvernări. În ciuda faptului că Nuclearelectrica a depus prea târziu documentaţia necesară autorizării, nu s-a găsit nimeni să tragă de urechi pe cei responsabili de acest fapt. La fel, nu există nici un motiv oficial pentru care emiterea autorizaţiei, decisă în data de 29.10.2007, a trebuit să aştepte până în ianuarie 2009 pentru a deveni realitate.

Practic, timp de aproape doi ani, orice incident mai serios la Cernavodă, orice poluare a mediului sau orice risc la care ar fi fost expusă populaţia locală ar fi fost lipsit de garanţii. Deşi producerea unui astfel de eveniment nedorit nu era foarte probabilă, autorităţile guvernamentale au fost dispuse să se joace cu vieţile cernavodenilor, atunci când au decis punerea în funcţiune a centralei, deşi aceasta nu avea nici o certificare legală privind poluarea şi riscul asupra sănătăţii publice.

Moştenirea lui Hânsă – un program social lăsat în coadă de peşte

Una din pricipalele cereri ale comunităţii din Cernavodă către autorităţile statale, este respectarea prevederilor programului social privind dezvoltarea facilităţilor orăşeneşti. Promis încă de la începutul lucrărilor de construcţie a Centralei, ca o compensaţie pentru amplasarea CNE la Cernavodă, programul a căpătat formă în 1991, când a fost aprobat de primul Parlament democratic al României. Tergiversat şi modificat, programul social a fost refăcut după 2000. Chiar şi aşa, Statul român întârzie şi acum să îl pună în aplicare.

Cu prilejul fiecărei dezbateri publice, membrii comunităţii şi ONG-urile locale le reamintesc oficialilor Nuclearelectrica şi oficialilor guvernamentali că CNE Cernavodă are atât obligaţii de mediu şi de protejare a sănătăţii locuitorilor, cât şi obligaţii sociale – recte, respectarea programului social despre care se vorbeşte mai sus. În ultima vreme, acestor voci li s-a alăturat şi cea a noului primar a localităţii – Mariana Mircea – care are experienţa implicării în aceste probleme, atât ca fost consilier local, cât şi ca activist în cadrul unei ONG locale.

La aproape douăzeci de ani de când cernavodenilor li s-au promis locuinţe, şcoli, centrale termice, pieţe şi alte lucrări de infrastructură, prea puţine au fost realizate. Contrar asigurărilor date de guvern, unele dintre aceste obiective au fost realizate parţial sau integral din fonduri locale. Chiar şi aşa, ele au fost trecute pe lista de „realizări glorioase” cu care fostul primar al Cernavodei îi plăcea să se laude.

Principala problemă rămasă nerezolvată la Cernavodă este cea a continuării lucrărilor descrise în programul social. Profitând de atitudinea suspect de înţelegătoare a fostului primar – Gheorghe Hânsă – al cărui fiu era încadrat pe o fucţie înaltă în Centrală, Nuclearelectrica s-a ferit să precizeze un calendar precis pentru îndeplinirea programului.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top