Actualitate

Comoara unică de la Topalu, cuprinsă într-un catalog de excepție

Comuna Topalu este singura din România care se poate lăuda cu un Muzeul de Artă rural ce adăpostește o adevărată comoară culturală donată de doctorul Gheorghe Vintilă.

Cu ocazia Zilei Dobrogei, Muzeul de Artă Constanța a lansat Catalogul „Muzeul Dinu și Sevasta Vintilă Topalu”, publicat la Editura Monitorul Oficial, în anul 2022. Proaspăt scos de sub tipar, în condiții grafice excepționale, Catalogul prezintă cele 182 lucrări de pictură, 30 de lucrări de grafică și 16 sculpturi, semnate de mari maeștri ai artei moderne românești, aflate în patrimoniu grație generozității doctorului Gheorge D. Vintilă, care dona comunei natale Topalu, la data de 27 august 1960, lucrările de artă pe care le colecționase de-a lungul vieții sale.

De-a lungul timpului, muzeului din Topalu i-au fost dedicate mai multe publicații, primele trei cataloage apărând între 1967 – 1982. Lor li s-a adăugat, în 2007, o monografie, semnată de primul director al Muzeului de Artă Constanța, doamna Florica Cruceru. Următoarele cataloage au apărut în anii 2012 și 2016, sub coordonarea doamnei Doina Păuleanu, managerul instituției la acea vreme.

Cele mai valoroase lucrări din colecția de la Topalu definesc perioada interbelică a creației artistice românești. Între acestea se regăsesc lucrări care valorizează motivele orientale și exotismul spațiului dobrogean, precum și fascinantul Balcic, cu versanții săi albi calcaroși, străzi care coboară spre țărm, spații verzi, acoperișuri roșii și albastrul mării.

Lucrări precum „Stânci la mare”, semnată de Alexandru Satmary, „Tătăroaice la Silistra” de Iosif Iser, „Peisaj la Constanța” și „Natură moartă cu narghilea” de Theodor Pallady, „Pe malul mării” de Gheorghe Petrașcu, „Cafeneaua mică – Balcic”, „Tătăroaică cu copil”, „Geamie Balcic” și „Baia turcească” de Nicolae Tonitza, „Peisaj la Mangalia” de Francisc Șirato, „Ahmet Ali” de Jean Al. Steriadi, „Peisaj la Constanța” de Marius Bunescu, „Cimitir tătărăsc la Balcic” de Nicolae Dărăscu, „Pe plajă” de Samuel Mützner, „Turci la cafea” de Traian Cornescu, „Peisaj marin” de Dumitru Ghiață, „Tătăroaice la Balcic” de Petre Iorgulescu Yor, „Dunărea la Tulcea” de Lucia Ioanid, „Peisaj din Babadag”, semnat de Ion Bitzan, „Dunărea la Măcin” de Virgil Almășanu, „Peisaj din Techirghiol” de Constantin Crăciun, „Peisaj la Balcic” de Adam Bălțatu, „Moscheie – Constanța” de Eugenia Iftodi, sunt repere ale memoriei culturale dobrogene și compun un portret complex al multiculturalității peisajului dobrogean.

Prefața actualului catalog, semnată de managerul Muzeului de Artă Constanța, Lelia Rus-Pîrvan, propune un interesant portret al colecționarului Gheorge D. Vintilă, al relației sale cu arta și artiștii, așa cum transpare dintr-o serie de manuscrise păstrate în arhiva Muzeului de Artă Constanța. Sunt relatate aspecte de jurnal privind întâlnirile colecționarului cu unii dintre cei mai reprezentativi artiști ai artei moderne românești, precum Oscar Han, Nicolae Tonitza, Theodor Pallady sau Nicolae Dărăscu.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

To Top