Afaceri Europene

Bomba ecologică din Portul Constanța, în pericol să otrăvească un întreg oraș

Reziduurile toxice de pe nava Flaminia, curățate fără echipamente speciale de protecție

Ziarul Dezvăluiri a intrat în posesia cargo-manifestului navei Flaminia, documentul care arată conținutul încărcăturii containerelor aflate la bord. Substanțele menționate în acest act demonstrează că nava refuzată de toate porturile Europei, dar acceptată la Constanța este o adevărată bombă ecologică. În pericol se află atât cei peste 30 de muncitori portuari din cadrul societății Umex, care se vor ocupa de extragerea resturilor de containere și a substanțelor scurse pe fundul navei, dar și un întreg oraș. Instituțiile care au dat aprobările necesare mint poporul afirmând că nu există niciun pericol, dar adevărul este cu totul altul. Pentru că Garda de Mediu a zis că nu trebuie luate măsuri speciale pentru operarea containelor cu „otravă”, Umex își trimite angajații la bordul Flaminiei, fără să le asigure echipament special pentru astfel de cazuri, nici măcar o banală mască de gaze pe care, cu siguranță, o are în inventare.

Un articol de Mihai CORNEA
Ștefan KOSTOFF

 

De miercuri au început și operațiunile de tăiere în navă, efectuată de cei de la Daewoo Mangalia, aceștia fiind și singurii care au voie să preleveze probe de la bord. De menționat că operațiunile de tăiere, mai ales cu flacară deschisă ar trebui să fie interzise atâta timp cât la bord se află încă substanțe puternic inflamabile, chiar dacă se presupune că acestea s-ar fi scurs din containerele avariate în santina navei. Cineva a câștigat și câștigă în continuare bani grei de pe urma acestei situații incredibile. Cât valoarează pentru acești indivizi viața și sănătatea semenilor săi? Aceasta este o întrebare la care avem obligația morală de a găsi răspuns.

Povestea unei bombe plutitoare

MSC Flaminia a fost construită în anul 2001, în Coreea de Sud, într-un șantier aparținând firmei Daewoo. Este o navă de transport containere de aproape 300 de metri lungime și 40 de metri lățime, un adevărat uriaș, capabil să transporte o cantitate impresionantă de mărfuri. Aflată sub pavilion german, Flaminia este operată de armatorul elvețian MSC Mediteraneean Shipping Company, în numele proprietarului NSB Niederle Schiffahrtsges. Port-containerul a intrat în istoria neagră a tragediilor navale în vara anului 2012. În luna iulie, Flaminia pleca din portul american Charleston, cu destinația Antwerp, Belgia. Avea în acel moment la bord nu mai puțin de 2876 de containere de mărfuri generale, dintre acestea, 150 conținând substanțe chimice, clasificate ca fiind deșeuri extrem de periculoase. Pe data de 14 iulie, în timp ce se afla în plin Ocean Atlantic, Flaminia a fost scena unui incendiu devastator. Doi membri ai echipajului au murit în flăcări iar un al treilea a fost declarat dispărut. Nava a fost părăsită apoi de restul echipajului și lăsată în derivă în plin ocean. Ulterior, armatorul a recuperat-o și chiar a reușit să aducă la bord un alt echipaj. Flaminia a ajuns în cele din urmă în Europa și a încercat să găsească un port unde să ancoreze. Dată fiind încărcătura sa periculoasă, nava nu a fost primită de nicio administrație portuară a Bătrânului Continent. La sfârșitul lunii martie a ajuns în rada Portului Constanța, unde a așteptat până la jumătatea lunii mai, când a primit avizul „mioritic” de a acosta în dana 32 a societății portuare Umex SA.

O situație incredibilă

Navă produsă de Daewoo Coreea, MSC Flaminia nu a fost acceptată nici măcar de șantierul Daewoo Mangalia, instituție a cărei conducere știe cu siguranță cât de mare este pericolul prezentat de încărcătura acestui vas. Surse din Port ne-au dezvăluit că, în prezent, la bordul Flaminiei, domnește un adevărat haos. Containerele sunt depozitate alandala. Nu se mai respectă nicio ordine, iar containerele cu substanțe extrem de periculoase (fosfor alb și fosfor galben, care conform Cargo/manifestului se află în containerele cu numerele EURU 1677296 și EURU 1678013 spre exemplu) sunt așezate alandala, fără a le mai cunoaște nimeni poziția în cala navei. De știut că fosforul, atât alb cât și galben, în contact cu aerul și mai ales cu pielea umană  reacționează violent exoterm, arzând tot ceea ce însemnă țesut organic. De aceea aceste substanțe sunt ținute în containere cu lichide de izolare speciale, iar din cauza evenimentelor petrecute la bordul navei nu se știe gradul de integritate al acelor containere. Din fosfor, americanii au fabricat pentru războiul din Vietnam, înspăimântătoarele bombe cu Napalm.
În fapt, realitatea este că Flaminia nu mai are nici un cargo-plan valid de încărcare din ultimul port, astfel că nimeni nu mai știe unde și cum este așezat fiecare container. Cum ordinea nu se mai respectă în niciun fel, putem să ne așteptăm pe viitor doar la lucruri rele, pentru că dacă substanțele toxice nu sunt manevrate cum trebuie și se amestecă între ele, se poate produce oricând o explozie. Prăpădul creat de incendiul de anul trecut se va putea vedea cu adevărat, abia după ce muncitorii de la UMEX vor decoperta primul strat de containere din cele cinci existente.

Garda de Mediu trimite muncitorii la „tăiere”!

În afara celor de la Daewoo, la operațiunile de pe Flaminia vor participa în jur de 30 de muncitori de la UMEX, câte două echipe de docheri conduse de către un stivator și care vor munci de la primele ore ale dimineții și până târziu în noapte. Ce este absolut halucinant este faptul că cei din conducerea UMEX își trimit angajații la muncă periculoasă, fără a le asigura cele mai elementare mijloace de protecție, normale în astfel de cazuri. Se folosește doar echipament obișnuit, dar nimic din ce este prevăzut în regulamentele de manevrare a  deșeurilor periculoase. Asta se întâmplă pentru că Garda de Mediu a dat aviz operării și a insistat asupra faptului că nu există niciun pericol și că implicit, nu trebuie luate măsuri speciale. Nu se vor da nici măcar două-trei măști de gaze, deși UMEX-ul are destule în inventar. S-a vorbit de faptul că actualul echipaj de pe Flaminia nu are probleme de sănătate și că asta arată că nu există niciun pericol la bord. Problema este că acei marinari nu au coborât aproape deloc la containerele periculoase, pe când muncitorii o vor face.

Groapa de gunoi va fi plină de otrăvuri puternice!

Cei de la UMEX ar trebui să ia containerele și să le depoziteze, pentru ca apoi Daewoo Mangalia să se ocupe de defrișarea metalică. Mare parte din containerele de pe Flaminia vor ajunge însă la o groapă de gunoi din Port, de fapt o platformă improvizată, aflată la doar un kilometru, maxim doi, de primele blocuri din zona Portului. Întregul oraș Constanța este astfel în pericol, mai ales că acele substanțe otrăvitoare sub lumina soarelui vor emana gaze toxice. Acestea duse de vânt unde vor ajunge? Peste Constanța!

Ce alte otrăvuri se află pe Flaminia?

Conform cargo/manifestului la bordul navei s-ar afla containere care conțin substanțe extrem de toxice cum ar fi (conținutul sau denumirile următoare sunt afișate exact așa cum apar în document):  
2-DIMETHYLAMINOETHYL ACRYLATE, 2-DIMETHYLAMINOETHYL METHACRYLATE, AMINES, LIQUID, CORROSIVE, N.O.S. or POLYAMINES, LIQUID, CORROSIVE, N.O.S., TOXIC BY INHALATION LIQUID, FLAMMABLE, N.O.S. with an inhalation toxicity lower than or, BENZYL CHLORIDE, TRIBUTYLAMINE, DIOXANE, XYLENOLS, SOLID,   ENVIRONMENTALLY HAZARDOUS SUBSTANCE, LIQUID, N.O.S., ELEVATED TEMPERATURE LIQUID, N.O.S. at or above 100єC and below its flashpoint (including), NITROMETHANE, CORROSIVE LIQUID-TOXIC, N.O.S., POLYMERIC BEADS, EXPANDABLE evolving flammable vapour, CARBON TETRACHLORIDE, ENVIRONMENTALLY HAZARDOUS SUBSTANCE, LIQUID, N.O.S., PHOSPHORUS TRICHLORIDE , și multe altele…

Ce (nu) spun cei de la UMEX?

Am încercat să aflăm opinia oficială a celor de la UMEX, dar ne-am lovit de o atitudine tipic mioritică, România fiind evident, țara în care obiceiul de a te acoperi de cuvinte și de hârtii a fost ridicat la rang de artă. Astfel, purtătorul de cuvânt al instituției, juristul Mihai Victor Ciobanu ne-a declarat: „Nu mă pot pronunța în acest moment cu privire la solicitarea dumneavoastră în cazul Flaminia. Este necesară o adresă oficială, cu punctele de interes la care vom răspunde, întrebări la obiect pentru a nu repeta întreaga poveste. Nu vă pot spune dacă este adevărat că se taie sau nu în navă, pentru că apoi vor apărea alte întrebări și vom continua tot așa. Ne faceți concret o adresă și vom răspunde punctual”.  Domnul purtător ne-a mai declarat că a mai oferit informații presei, mergând probabil pe ideea absurdă că dacă ai vorbit cu un ziarist, ai vorbit cu toți și nimeni altcineva nu ar mai trebui să te deranjeze!

Ce interese se ascund în spatele acestei „afaceri”? (Cine este implicat?)

Dintre toate marile porturi ale Europei, doar Constanța s-a găsit să dea undă verde bombei ecologice numită MSC Flaminia. Întrebările logice care se nasc sunt: de ce s-a întâmplat acest lucru? Ce interese obscure se ascund în spatele acestei acceptări?  Adevărul este că toată această operare a navei-capcană este o afacere de sute de milioane de euro. Nu mai vorbim de șpăgile tipice care se dau în astfel de situații directorilor care sunt obligați să își treacă semnătura pe niște documente. Trebuie reamintit faptul că directorul UMEX Daniel Gârleanu este nimeni altul decât finul marelui șef de la CNAPMC, Eugen Bogatu. Vorbim despre același Bogatu, care în urmă cu doi ani (pe când era director Domenii la APC) era arestat de către DNA pentru implicarea sa într-o altă afacere de sute de milioane de euro și anume scandalul Baaklini. Toată afacerea Flaminia este se pare condusă din umbră de „băieții cu ochii albaștri”, pentru că orice lucrător din Port, (fie el cât de amărât sau puțin important), știe că nimic nu se mișcă fără OK-ul SRI-ului. Vama și mai ales Garda de Mediu sunt de asemenea piese importante în acest caz, pentru că autorizațiile date de aceste instituții au fost capitale pentru „succesul” afacerii.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top