COMUNICATE

Avioanele mortii la pret redus

Cu o companie low cost poti zbura de la Bucuresti la Verona cu doar 9 euro, fara taxe. Putin, nu-i asa?! Dar cu ce pret?
La prima vedere, inconvenientele sunt minore si pot fi depasite: un confort redus la bord, pasagerii trebuie sa îsi procure biletele cu mult timp înainte sau faptul ca avioanele mai întârzie (compania Blue Air a fost amendata, în urma cu doua saptamâni de catre Oficiul pentru Protectia Consumatorilor Cluj pentru întârzierile repetate).
Aceste companii ascund si alte neajunsuri, pe care clientii lor nu au de unde sa le stie: avioanele sunt vechi, revizii tehnice si reparatii nu se prea fac, iar pilotii sunt pensionari ai companiilor importante. Cu alte cuvinte, riscurile unor catastrofe sunt mult mai mari.

Un articol de Mihai Razvan ROTARU
                      Andreea PAVEL

Infarct dupa iesirea din cursa

Asa cum spuneam mai sus, pilotii companiilor aeriene low cost sunt, nimeni altii decât fostii angajati Tarom, ori Lufthansa, care au iesit la pensie, si la batrânete (majoritatea e sexagenara) s-au reangajat în meserie, ca sa-si mai omoare… timpul. Si sa mai câstige un ban. Pe lânga acest aspect, angajatii „low” nu se sinchisesc sa-si faca un control medical de rutina, neglijenta care, de cele mai multe ori se materializeaza în cazuri socante precum decesul pilotilor înainte cu putin timp de a se urca la bord, sau imediat dupa ce acestia si-au încheiat misiunea. Acesta a fost si cazul tragic al pilotului Nicolae Brutaru, fost director Tarom si, ulterior, pilot si manager la compania aeriana low-cost, “Blue Air”. La sfârsitul unei curse, acesta s-a întors acasa si, în mai putin de 24 de ore, Brutaru a facut infarct si a decedat, dupa spusele apropiatilor.
 
Romaer se face ca repara, firma low cost se face ca plateste

A doua bulina neagra revine “sanatatii” aparatelor de zbor. Nici acestea nu beneficiaza de revizii tehnice, întrucât vechimea lor depaseste 30 ani si starea deplorabila în care se afla ar transforma o simpla revizie tehnica în… ultima. Pe plan international toate companiile low cost, dar si cele despre care se speculeaza ca ar risca siguranta clientilor sunt monitorizate îndeaproape de comisii de specialitate. În România situatia nu poate fi aceeasi din simplul motiv ca singurele reparatii improvizate la “Blue Air” si altele asemenea, nu se desfasoara sub atenta supraveghere a firmelor de care apartin avioanele, ci la firma “Romaer”, despre care specialistii în aviatie sustin ca reviziile se realizeaza cu “dalta si ciocanul”. Astfel, firmele low cost si Romaer se complac româneste în ipostaza “pacient-medic”: pentru un control mai putin costisitor, pacientul e mai putin bolnav!   
O alta asimetrie în pânza de probleme ale firmelor low cost este lipsa unor hangare proprii pe aeroporturile din tara, întrucât construirea acestora roieste în jurul unor sume prea mari pentru economii de la firmele low cost. Astfel, avioanele ramân la stadiul controalelor superficiale, în ciuda vechimii împovaratoare.
La fel de superficiali sunt si ceilalti angajati ai companiilor, un exemplu fiind cei responsabili cu afisarea orelor de zbor, în aeroporturi. De cele mai multe ori exista întârzieri de 12-14 ore, pentru ca reprezentantii respectivei firme întârzie, în cel mai bun caz. În cel mai rau însa, firmele low cost nici macar nu au reprezentanti si afisaje, iar atunci când pasagerii sunt nemultumiti si încep sa se gândeasca cum ar fi fost posibil sa zboare cu cinci euro, când pentru o ora de zbor un avion are nevoie de cinci-sapte tone de petrol, nu au cui sa ceara explicatii, si sunt nevoiti sa se rezume la simplele calcule.
Reprezentantii celor patru companii low cost din România nu au dorit sa raspunda întrebarilor noastre pentru lamurirea acestor chestiuni. Ancheta continua.

“E ca si cum ai merge cu un autobuz zburator de categoria second”

O parte dintre clientii Blue Air, cea mai cunoscuta companie low cost, îsi varsa pasurile pe un forum, la adresa http://forum.softpedia.com/index.php?showtopic=61200&st=90. Am extras câteva comentarii pe care le-am considerat semnificative, în forma în care au fost scrise de autorii care se identifica cu nick-name-uri.

Sorin
Am mers cu ei de la Bucuresti Baneasa la Salonic si înapoi, vara trecuta. E ca si cum ai merge cu o cursa IRTA care zboara. Un autobuz zburator de categoria second. Stewardesele sunt plictisite, unele gretoase de-a binelea. Singurul avantaj al lor e ca sunt ieftini. Daca vreti sa calatoriti confortabil si sa fiti tratat cu respect, alegeti altceva, daca buzunarul va permite.

Octav
Minusul este atunci când ai ceva ghinion, adica sa aiba o întârziere avionul si sa pierzi o eventuala legatura cu un alt zbor, dar asta se poate întâmpla la orice companie aeriana. Am auzit ca se poate anula o cursa, si sa aflii despre asta doar în aeroport. Alt minus, dar cred ca am zis mai sus, nu ai mâncare gratuita, dar zic eu, la cât de ieftine sunt biletele, mâncare îti poti lua de acasa.

Ingrid
Este asa de ieftin pentru ca sunt foarte neprofesionali, o firma tipica româneasca fara scrupule, care tocmai ne-a anuntat ca transferul promis catre orasele tarii de la aeroport nu se mai efectueaza, deci va trebui sa ramânem o noapte în Bucuresti sa asteptam trenul de dimineata. ATENTIE, cursele lor pleaca seara târziu si ajung si mai târziu la destinatie, ceea ce va bloca transportul mai departe în caz de nevoie.
Este prima si ultima data când voi calatori cu ei!

koder
Eu am zburat o singura data cu BlueAir-ul la Istanbul si am platit 160 de euro pe bilet dus-întors. Sincer, Blue-Air-ul nu este o companie low cost adevarata. Preturile sunt cam maricele.
Avionul destul de vechi si înauntru plin de firmituri, praf, plus cam tremura din toate cele la decolare.
Flota Blue-Air include si un avion cumparat sau închiriat de la HemusAir. Sper sa nu fie un Tupolev! Oricum, în opinia mea, compania zboara cu niste conserve.
Aaa! Si pentru iubitorii de BlueAir: le recomand cu caldura sa încerce si alte companii pentru siguranta lor. E pur si simplu o opinie personala. Mie unuia nu îmi inspira încredere, ramâne la latitudinea fiecaruia cu ce companie zboara. Nu vreau sa sperii pe nimeni.

idu
Parerea mea (dupa 5 drumuri dus întors cu Blue Air)
Partea pozitiva: tarife foarte bune…
Parti negative:
1. Pentru ruta Lyon – Baeasa drumul Cuj-Bucuresti oferit, DAR:) nu exista legaturi la mai putin de 24 ore diferenta, deci nu se ofera nimic
2. Întârzieri sistematice, în medie cam doua ore
3. Organizare foarte proasta la Baneasa : avion ajuns cu întârziere si bagaje descarcate la alt avion, deci asteptare în înghesuiala ca ceilalti sa ajunga sa îsi recupereze bagajele
4. Avioane sa zicem bune, dar mizerie mare în interior, toalete nespalate sistematic, mai ales pentru Lyon-Baneasa
5. Ultima gaselnita, ce ma face sa râd: card de fidelitate oferit=OK DAR imposibil de pus zborurile pe el. În agentia Baneasa ti se spune sa suni la call center pentru ca ei nu sunt capabili sa îti puna zborul respectiv DESI biletul a fost luat la call center si nu prin internet
6. 29 decembrie-peripetii mari-3 ore jumate de întârziere:))

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top