Actualitate

Autoritățile nu știu cum se aplică legea: Restrictiile se ridică, sau nu?

Constanța este deja, de trei zile, sub pragul de 3,5/mie. Conform Hotărârii de Guvern (HG 432) pentru prelungirea stării de alertă, asta ar însemna că mai multe restricții, precum cea de a circula în week-end după ora 20, sau cele privind închiderea sălilor de fitness, ar trebui ridicate. În același timp, HG 432 prevede că pentru ridicarea restricțiilor este necesară, mai întâi, o constatare a scăderii incidenței, făcută de către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU).
Deși legea prevede un termen maxim de 48 de ore pentru constatarea de către CJSU a schimbării încadrării incidenței, CJSU Constanța nu s-a întrunit și nu a constatat nimic, iar în Municipiul Constanța sunt în aplicare în continuare restricțiile, la trei zile după data la care ele ar fi trebuit să devină istorie.

Nu o facem pentru că nu e necesar, dar o facem pentru că e necesar

Explicația acestei situații tragi-comice vine din prevederile alambicate ale hotărârii de guvern, pe care nimeni nu știe cum să le aplice: Pe de o parte, restricțiile se dispun pentru 14 zile. În același timp, legea cere restricțiile să iasă din vigoare după scăderea sub 3,5/mie, indiferent dacă cele 14 zile au trecut sau nu.
Legal, prefectul județului trebuie să convoace Comitetul Județean.
Prinsă la mijloc, purtătoarea de cuvânt a Prefecturii Constanța nu a știu să ne lămurească ce se va întâmpla. Mai întâi, ne-a declarat că restricțiile ies din aplicare de la sine, la scăderea sub pragul de 3,5/mie, fără a fi necesară constatarea CJSU, dar că CJSU se întrunește (n.r. – ilegal, la mai mult de 48 de ore de la scăderea sub prag) astăzi, vineri 23 aprilie. Întrebată de ce se întrunește comitetul, dacă nu este necesară constatarea, purtătoarea de cuvânt nu a putut să ne lămurească, indicându-ne să facem cerere scrisă.

Răspunsul e simplu, dar nu îl știe nimeni!

Abrambureala din prefectura Constanța nu este un fenomen unic și izolat. Pentru a ne lămuri dacă mâine vom fi amendați dacă suntem prinși pe stradă după ora 20, am apelat pe rând la funcționarii guvernului, la MAI și la DSU. Nimeni nu a putut să ne dea un răspuns definitiv. La biroul de presă al guvernului și la DSU ni s-a spus că normal ar fi să existe constatarea de către CJSU – dar ni s-a spus sub rezerva că răspunsul nu e definitiv. La MAI – minister din care fac parte și prefecturile, ni s-a comunicat că nu e treaba lor și că nu ne pot lămuri ce trebuie să facă prefectura. La departamentul juridic al DSU, angajatul ne-a tăiat scurt macaroana cu fraza „interpretarea legilor nu se poate face la telefon” – semn clar că nici pentru ei nu e foarte clar de unde trebuie apucate prevederile legale, și că au nevoie de o cerere scrisă care să le dea cât mai mult timp să își dea seama cine ce trebuie să facă…

Așadar, toată lumea așteaptă tradiționala „șmecherie românească”: Ca cineva să vină, să invoce un aspect și să ignore celelalte aspecte, și să decidă că „merge și-așa”. Până să se întâmple asta, însă, unii stau și cuantifică pierderile.

Să faci ce zice Arafat, nu ce face Arafat!

O posibilă explicitare a procedurii vine din cuvântarea Comandantului Acțiunii, Raed Arafat. Acesta declara, la anunțarea noului algoritm al restricțiilor, pe 25 martie:
„Este posibil că pentru stabilirea faptului că s-a intrat în incidență să fie nevoie într-adevăr să se întrunească Comitetul pentru Situații de Urgență, dar va fi o chestie de formalitate. Va fi doar de constatare și de implementare a regulii. În secunda în care s-a ajuns la 4 la mie se convoacă comitetul, eventual, și acolo ia decizia. Am intrat la 4 la mie, de acuma se aplică regula din Hotărârea de Guvern.”
Așa cum se vede, Arafat invocă necesitatea constatării incidenței de către comitetul județean, precum și necesitatea implementării rapide a regulilor din HG. Este însă o nuanță, speculată inclusiv la Prefectura Constanța: În răspunsul său, Arafat spune ce trebuie să se întâmple la instituirea restricțiilor, fără a indica explicit dacă aceeași regulă se aplică și la ridicarea restricțiilor…

Cine plătește pagubele?

Constanța a intrat oficial sub incidența de 3,5/mie de miercuri, 21 aprilie. Întrucât incidența la 14 zile se calculează ca media din ziua a 17-a până în ziua a 3-a anterioară, datele comunicate miercuri sunt aferente celor din duminica anterioară. Practic, de aproape o săptămână nu există justificare legală pentru restricțiile aplicate sălilor de sport/fitness, restricții care, conform Art 10 din Anexa 3 la HG 432 „nu se mai aplică în toate localitățile unde incidența cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 3,5/1.000 de locuitori”. Însă, în lipsa constatării de către comitetul din prefectură a acestei scăderi sub 3,5/mie, sălile de sport sunt închise, patronii pierd bani, iar angajații nu muncesc și nu sunt plătiți.
Pentru a vedea ce au înțeles și cum au procedat cei de la sălile de fitness, am apelat telefonic 20 din sălile din Constanța. În două cazuri, ni s-a comunicat că sălile sunt deschise, unul din cei contactați indicând faptul că scăderea incidenței îi permite să activeze, indiferent de ce fac sau nu fac cei de la prefectură. Restul s-au declarat în expectativă, așteptând decizia CJSU, de întrunirea căruia aflaseră din presă, din declarațiile primarului municipiului Constanța. Patronii și angajații s-au plâns de situația în care sunt puși de indecizia autorităților, care impun restricțiile pe nepusă masă, dar întârzie când vine vorba de relaxarea lor. Unul din patroni ne-a declarat că are poprire pe conturi, fiind în imposibilitatea de a-și plăti impozitele, iar un altul ne-a declarat că a decis să-și închidă afacerea, urmând a o redeschide abia „când se termină nebunia asta”.
La final, ne întrebăm cine este vinovat, cine ar trebui să plătească pentru abrambureala legală și întârzierea deciziilor: Guvernul care a dat o hotărâre ambiguă? Arafat, care nu a explicat-o? Prefectul, care nu a convocat CJSU în termenul legal de 48 de ore?
Întrebarea, evident, este retorică. În România – se știe bine – autoritățile nu sunt responsabile de nimic, nimeni nu e vinovat, iar de compensații nici nu se pune problema. Bine în schimb, că avem un plan de relansare și reziliență – nu și a celor loviți cu adevărat de deciziile autorităților…

Un articol de Răzvan PETRE

P.S: La ora scrierii articolului, sunt indicii că întrunirea CJSU are loc sau urmează să aibă loc. De asemenea, am înaintat DSU o solicitare de a ne explica cum trebuie aplicată legea. Ar fi amuzant ca cele două răspunsuri – de la DSU, respectiv de la prefectură, să se contrazică. În price caz, promitem să vă ținem la curent.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top