Guvernul României

Statul major al Forţelor Navale trece incompetenţa la „strict secret”

De Ziua Marinei, fregata Regina Maria şi-a rupt elicea în stâncile digurilor

După mai bine de o lună de la sărbătorirea Zilei Marinei, au început să iasă la suprafaţă secretele păguboase care au însoţit manifestările fastuoase ale evenimentului. Este vorba de un incident de navigaţie al cărei protagonistă a fost chiar nava amiral a flotei române, fregata Regina Maria. Datorită unei manevre prost executată în vecinătatea digului de larg al Portului Tomis, nava militară a atins cu pupa (partea posterioară) stâncile submarine care fac parte din corpul submersibil al digului. Consecinţa? Una din cele două elice a fost avariată, palele acesteia fiind grav afectată.

Un articol de Ştefan Doru COPOŢ

Paguba se ridică la câteva sute de mii de euro, dacă ne gândim doar la corpul elicei în sine. Mai grav este faptul că în urma unui astfel de incident are de suferit de obicei întreaga linie axială a propulsorului care acţionează acea elice. Asta poate însemna creşterea valorii pagubei la câteva milioane de euro. Fregata este propulsată de două turbine Rolls Royce, sisteme de propulsie pe cât de puternice, pe atât de scumpe ca întreţinere şi consum de combustibil. În prezent, fregata Regina Maria se află pe docul uscat din Şantierul Naval Constanţa, în regim de reparaţii. Evenimentul în sine, petrecut la 15 august a.c., este ţinut în secret, la fel şi valoarea pagubelor aduse sistemului de propulsie al navei. Şi asta în condiţiile în care şi la nivel internaţional, scandalul achiziţionării echipamentelor militare de la grupul BAE Systems şi mitele de milioane de euro încasate de comisionarii ministerelor apărării diferitelor state bananiere beneficiare ale acestor echipamente, este în floare.

Paradă la suprafaţă, tragedie în adâncuri

Mii de turişti şi constănţeni au asistat, sâmbătă 15 august a.c., la manifestările prilejuite de Ziua Marinei, care s-au desfăşurat pe faleza din faţa Comandamentului Flotei din municipiul Constanţa. La acest eveniment au fost prezente mai mule oficialităţi printre care ministrul Apărării, Mihai Stănişoară, preşedintele Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, şeful Statului Major General, Gheorghe Marin, şeful Statului Major al Forţelor Navale, Dorin Dănilă, Prinţul Paul de România şi prinţesa Lia, precum şi numeroase oficialităţi locale. Manifestările au debutat la ora 10.00, când oficialităţile au fost întâmpinate cu garda de onoare şi muzică militară. Astfel, cei prezenţi au putut urmări, printre altele, respingerea de către nave a atacurilor aviaţiei inamice concomitent cu realizarea măsurilor de protecţie antirachetă, un exerciţiu de apuntare a unui elicopter pe fregata Regina Maria, aflată în marş, un exerciţiu de căutare a submarinului inamic şi de distrugere a minelor marine, o intervenţie contrateroristă pentru eliberarea ostatecilor aflaţi pe o navă şi un exerciţiu de respingere a incursiunilor navelor inamice. În timpul acelui exerciţiu, s-a petrecut coliziunea cu partea submersă a digului de larg a Portului Tomis, distanţa necalculată sau neapreciată corect pe sonarul navei a făcut posibilă producerea avariei. Totuşi, fără a sesiza nimeni incidentul petrecut, la finalul manifestărilor marinăreşti, ministrul Apărării în persoană, Mihai Stănişoară, a afirmat că a fost onorat că a participat la această manifestare. Nu se ştie însă dacă acesta a fost sau nu informat atunci de incidentul suferit de fregata Regina Maria în timpul exerciţiului demonstrativ. Cităm din discursul de atunci al ministrului: „Este o zi de tradiţie, o zi de mare sărbătoare creştină, o zi în care sunt bucuros şi onorat că sunt aici şi că i-am sărbătorit pe marinari, pe cei care s-au jertfit în trecut şi merită întrega noastră recunoştinţă şi pe cei care astăzi fac eforturi considerabile în instrucţie şi aţi văzut că sunt foarte bine pregătiţi”, a afirmat Mihai Stănişoară. Da! Dar acea „foarte bună pregătire” de fapt a fost o glumă, deoarece avaria sistemului de propulsie al fregatei a fost posibilă tocmai din cauza incompetenţei comandantului acesteia şi a ofiţerilor de navigaţie prezenţi pe comanda navei în timpul manifestaţiilor. Costurile reparaţiilor probabil că le va suporta tot Statul român şi vor fi tot la fel de probabil „decontate” graţie invenţiei programului de „modernizare” a ambelor fregate, Regina Maria şi Regele Ferdinand, program derulat, ghiciţi de cine? De BAE Systems, sursa comisioanelor de milioane de euro obţinute de „băieţii deştepţi” din cadrul MAE, şi MapN, de pe vremea prim-ministrului Adrian Năstase.

Hârburile preţioase pregătite pentru „modernizare”

La data de 12 mai 2009, presa centrală consemna că MApN a selectat 11 firme din străinătate pe care le va invita să participe la negocierile privind modernizarea fregatelor „Regina Maria” şi „Regele Ferdinand”. Printre acestea se număra şi BAE Systems, compania implicată într-un scandal de proporţii în anul 2003. România a cumpărat între 2002 şi 2004, două nave second-hand, cu o vechime de 16, respectiv 15 ani, scoase din uz de Armata Regală Britanică-Royal Navy. Afacerea s-a desfăşurat prin intermediul firmei BAE Systems, care a cumpărat navele la preţ de fier vechi de la marina regală britanică. Una din aceste nave trebuia folosită de forţele navale britanice drept ţintă plutitoare pentru tragerile cu armament de ultimă generaţie în timpul unor teste, urmând a fi scufundată în largul oceanului Atlantic, iar cealaltă urma să fie scufundată controlat în vederea transformării ei într-un recif de corali undeva în Pacificul de sud. Astfel, BAE Systems Ltd. a cumparat fregatele de la Royal Navy cu 124.000 de euro bucata, ulterior vânzându-le Romaniei cu 144 de milioane de euro. În luna mai a.c., secretarul de stat pentru Armamente din MApN, Ionel Aurel Lascu declara: „Pentru etapa a doua de modernizare a fregatelor avem documentaţiile de atribuire finalizate, iar procedura specifică de negociere va fi demarată, zicem noi, înainte de mijlocul anului. Etapa a doua de modernizare, care are ca scop realizarea în totalitate a cerinţelor Statului Major al Forţelor Navale, se va realiza printr-o procedură specifică, competitivă (???), la care vor fi invitate să ia parte mai multe companii de renume. Conform unor surse din cadrul SMFN, costurile modernizării fregatelor ar putea să se ridice la aproximativ 500 de milioane de euro. Printre firmele selectate de MApN se mai regăseau compania italiană Orizzonte Sistemi Navali şi cea olandeză Thales Group. Pe lângă modernizarea fregatelor, firma care va câştiga licitaţia, va asigura în continuare serviciile de întreţinere şi şi mentenanţă pentru cele doua nave, lucru făcut în prezent tot de cei de la BAE Systems.

Tunul BAE Systems

Oamenii cheie din afacerea cu BAE Systems au fost Barry George şi soţia sa de origine română, care au încasat, potrivit presei, un comision de unu la sută din valoarea contractului, adică aproximativ 1, 44 milioane de euro. Publicaţia britanică „The Guardian” făcea cunoscut faptul că BAE ar fi dat însă mită unor persoane necunoscute din Bucureşti câteva milioane de lire sterline. BAE Systems ar fi încasat în final aproximativ 132 milioane de euro. În urma tranzacţiei, BAE Systems promisese că va asigura şi modernizarea ulterioară a navelor, dar nu s-a ţinut de cuvânt. Drept consecinţă, în anul 2005 primul ministru Călin Popescu Tariceanu a abrogat hotarârea din timpul guvernării PSD privind achiziţia de servicii şi produse „Suport logistic pe termen lung pentru fregatele T22”. În prezent compania de armament BAE, este investigată în mai multe ţări, printre care Arabia Saudită, Africa de Sud, Chile şi Tanzania. Nu de mult ziarul „Ziua” publica un material în care făcea referire la o anchetă identică care decurge şi în Austria, cercetările concentrându-se pe acuzaţiile potrivit cărora BAE ar fi promis comisioane secrete unor agenţi din această ţară – Hans Malzacher, fostul director de maşini blindate Steyr şi Alfons Mensdorff-Pouilly, un conte austriac.

Ce a făcut guvernul Năstase face „poc” în capul lui Boc

Publicaţia britanică Financial Times a a susţinut că scandalul BAE legat de contracte supralicitate cu mai multe ţări din lume, printre care şi România, este în continuare investigat de Oficiul antifraudă de la Londra. Reprezentanţii companiei susţin, în continuare, că sunt nevinovaţi în cazul României. Britanicii de la compania BAE Systems au livrat României două fregate în schimbul sumei de 116 milioane de lire sterline. Ulterior, Guvernul Năstase a emis hotarârea de Guvern prin care firmei BAE Systems i s-au acordat contracte cu statul român, prin Romtehnica, pâna în anul 2019. Anul acesta, procurorii DNA au dispus prin ordonanţă, în data de 15 iunie 2009, clasarea cauzei ce a avut ca obiect urmărirea penală „in rem” sub aspectul infracţiunilor de luare şi respectiv dare de mită, cu ocazia incheierii si derularii contractelor privind vânzarea celor două fregate – Regele Ferdinand şi Regina Maria – către Romania. Soluţia a fost dispusa dupa ce, pe 11 iunie, Serious Fraud Office din Londra a comunicat DNA ca investigaţia referitoare la persoanele suspectate în cazul din România este întreruptă, instituţia rezervându-şi dreptul să deschidă investigaţia, dacă apar probe suplimentare. În consecinţă, dacă matrapzlâcurile guvernului Năstase au fost „clasate” în timpul guvernării Boc, acum se pare că se insistă la nivel politic deturnarea scandalului şi punerea lui în cârca actualului guvern. Mai ales acum înainte de declanşarea prezidenţialelor. Până una alta, povestea BAE va fi rezolvată la vremea ei, dar ceea ce se întâmplă acum cu echipamentele militare mult blamate este chiar penal. Dacă oricum s-au cheltuit milioane de euro pe achiziţionarea lor şi pe întreţinere, asta nu scuza în nici un fel incompetenţa exploatării acestora de către personalul militar român. Suntem curioşi ce efecte va produce la nivel SMFN avarierea gravă a sistemului de propulsie al fregate Regina Maria, acum că secretul acestui eveniment a transpirat în presă… .

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top