Comisia Europeană

Societatea civila se ridica împotriva taxei de prima înmatriculare

Organizatia de Investigatii Jurnalistice si Solidaritatea Civica, în calitate de organizatii nonguvernamentale, denunta public caracterul abuziv a introducerii si mentinerii taxei de prima înmatriculare pentru autovehicule. În acest sens, cele doua ONG-uri au declansat o campanie împotriva acestei taxe, a initiatorilor si sustinatorilor ei. Conform pozitiei celor doua organizatii, aceasta taxa este de fapt una politica menita sa slujeasca exclusiv unor grupuri de interese din jurul marilor dealeri auto cum ar fi Ion Tiriac (Mercedes, BMW) sau Calin Popescu Tariceanu (Citroen). Perdanta este societatea civila si tocmai de aceea initiativa OIJ si Solidaritatea Civica are ca scop crearea premiselor legale de anulare a acestei taxe. Campania cuprinde strângeri de semnaturi, interpelari parlamentare, actionarea în contecios administrativ a deciziilor primului ministru si a ministrului finantelor, s.a.

Conform art. 214 din Codul fiscal intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2007, Guvernul a introdus o taxa speciala platibila de catre persoanele fizice si juridice o data cu prima înmatriculare a autovehiculelor. Aceasta taxa realizata prin Legea nr. 343/2006, adoptata în luna august 2006, s-a sincronizat cu anularea vechilor accize de 11% pentru masinile noi.
Directiei de control a executivului european a demarat în urma cu câteva saptamâni, o investigatie interna în ceea ce priveste legalitatea introducerii în România a taxei de prima înmatriculare si este posibil ca în luna martie sa fie declansata procedura specifica pentru încalcarea Tratatului UE daca legislatia fiscala româneasca nu va fi modificata. La mijlocul lunii februarie Comisia Europeana a decis sa acorde un ragaz pâna în luna martie.
Taxa, dar si modificarile ce au intervenit ulterior sunt chestiuni menite sa sustina exclusiv comerciantii de masini noi. Ultima modificare a Codului fiscal a constat prin extinderea primei transe a vechimii autovehiculelor, de la jumatate de an la un an, pentru a mentine artificial în aceeasi categorie masinile nevândute în aceasta perioada de timp.
Ilegalitatea acestei taxe mai este sustinuta si de anomaliile tehnice de calculatie a monedei în care se face tranzactia, acest lucru încalcând normele europene privind libera circulatie a marfurilor. Conform prevederilor articolului 214, alineatul 3, taxele speciale se calculeaza în lei, iar suma datorata este tradusa în euro. De aici reiese si interesul bugetului de stat precum si cel al societatilor ce au interesul sa sustina în continuare taxa. Descurajarea importului de masini second-hand în România se face si dupa falsul paravan al motivatiei strict ecologice, de reducere a poluarii.

Pe urmele Poloniei si Finlandei

În luna decembrie a anului trecut, Comisia Europeana a executat o actiune juridica la Curtea Europeana de Justitie împotriva Poloniei, fiind vizate prevederile referitoare la testele de drum obligatorii pentru automobilele uzate, anterioare înmatricularii. Aceste teste ale automobilelor second-hand erau mult mai scumpe decât cele aplicate automobilelor rulate în Polonia. În acelasi context Comisia Europeana a efectuat o alta actiune la Curtea Europeana de Justitie, de asta data  împotriva Finlandei tot din cauza sustinerii unei astfel de taxe aberante, privind înmatricularea a automobilelor second-hand.

Taxa respectiva este diferentiata în functie de cilindreea motorului, gradul de poluare si vechimea autoturismului. În cazul masinilor încadrate în normele Euro 3, cu o capacitate de cel mult de 1.600 cmc si cu o vechime mai mica de 1 an, cuantumul taxei a fost fixat la 610 euro. Pentru masinile cu o cilindree de peste 3.000 cmc, vechi de peste sase ani, taxa de înmatriculare poate ajunge la suma de 5.200 euro. Pentru un autoturism cu grad de poluare Euro 2 si cu capacitatea cilindrica de 1.600 cmc taxa este  2.700 euro, iar pentru masinile cu o capacitate mai mare de 3.000 cmc taxa este de 6.200 de euro.
Pentru autoturismele din clasa Euro 1 cu o cilindree de pana la 1.600 de cmc vor achita 3.750 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa este de 7.000 de euro.
Pentru masinile cu carburatie non- euro taxa este de 4.000 euro pentru o cilindree de maxim 1.600 cmc si de 7.500 euro pentru cele cu o cilindree de peste 3.000 cmc.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top