Senatorul liberal Septimiu Bourceanu atrage atenția asupra unui raport realizat de Reuters Institute, din cadrul Universităţii Oxford, în 38 de ţări, care spune că România se află pe locul al 12-lea în topul celor care se tem că sunt victime ale dezinformării, iar 62% dintre români sunt îngrijoraţi în legătură cu capacitatea lor de a deosebi ştirile reale de fake news.
„Nu este singurul studiu de acest tip, și el confirmă o tendință în creștere a îngrijorării față de acest fenomen. Asta pentru că suntem bombardați în fiecare zi cu știri mai mult sau mai puțin reale, îmbrăcate frumos și cu o aparentă credibilitate dar cu un substrat periculos. În contextul situației regionale delicate, este bine să fim atenți la știrile pe care le consumăm zilnic. Dezinformarea prin fake news se ascunde acolo unde nici nu gândim, o știre banală pe care suntem tentați să o distribuim înainte să o verificăm sau un subiect mai amplu care pare foarte bine documentat și, la prima vedere, nu ne ridică semne de întrebare. Este important, în măsura timpului pe care îl avem, să filtrăm informațiile pe care le accesăm online și offline. Asta înseamnă să verificăm știrile pe care le citim, din mai multe surse, și să ne asigurăm că informația este reală și confirmată de surse cunoscute și recunoscute. Obiectivele dezinformării promovate, cu agendă și cu bună știință, sunt de a slăbi coeziunea socială, de a crea instabilitate politică sau măcar percepția privind instabilitatea politică, de a submina încrederea în procese și instituții democratice și de a discredita statul și instituțiile sale. Mai adăugăm aici, în contextul actual, intenția celor care dezinformează de a discredita parteneriatele strategice ale României și apartenența la Uniunea Europeană. De multe ori, dezinformările sunt inițiate sau susținute chiar de actori statali.
Așadar, daca întâlniți titluri care vă promit senzaționalul, articole pline de semne de punctuație care induc dramatism sau formulări evazive care conduc la presupuneri, lansarea de zvonuri sau conspirații, mai bine le verificați din alte surse înainte să le acordați încredere și să le promovați în discuții cu familia, prietenii, cunoscuții sau colegii. Dacă distribuiți astfel de știri le dați credibilitate și le legitimați în cercurile voastre de apropiați”, a transmis Bourceanu.