
Cu toate acestea, semnarea Memorandumului de Intelegere nu reprezinta un angajament legal al unei parti fata de o alta, ci mai degraba un angajament politic de sustinere a initiativei. In functie de semnalele primite de la Statele Membre pana la sfarsitul anului 2007, Comisia va decide daca va initia o propunere de Directiva referitoare la eCall. Tarile care au semnat deja Memorandumul de Intelegere pana la aceasta data sunt: Belgia, Spania, Grecia,…

Cu toate acestea, semnarea Memorandumului de Intelegere nu reprezinta un angajament legal al unei parti fata de o alta, ci mai degraba un angajament politic de sustinere a initiativei. In functie de semnalele primite de la Statele Membre pana la sfarsitul anului 2007, Comisia va decide daca va initia o propunere de Directiva referitoare la eCall. Tarile care au semnat deja Memorandumul de Intelegere pana la aceasta data sunt: Belgia, Spania, Grecia, Germania, Italia, Cipru, Lituania, Austria, Portugalia, Cehia, Slovenia, Finlanda, Suedia. Memorandumul a fost semnat si de statele nemembre UE Elvetia, Islanda si Norvegia.
Invitatia adresata de Comisia Europeana autoritatilor romane a facut obiectul reuniunii organizate la data de 5 Octombrie de Departamentul pentru Afaceri Europene, reuniune la care au participat reprezentanti ai Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor, Ministerului Administratiei si Internelor, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
Sistemul eCall este o initiativa pan-europeana de servicii de apeluri de urgenta in vehicul ce se doreste a fi implementat pana in anul 2010. Practic, acesta presupune ca, in cazul in care are loc un accident grav in orice loc de pe teritoriul Uniunii Europene, autoturismele echipate cu eCall vor apela automat 112 pentru a contacta cel mai apropiat centru de interventie in caz de urgenta. Prin intermediul apelului vor fi furnizate informatii de baza despre accident, inclusiv locatia exacta a acestuia, chiar daca pasagerii nu vor fi capabili sa comunice.
Conform estimarilor Comisiei Europene, eCall, prin reducerea timpului de raspuns al serviciilor de urgenta, va salva aproximativ 2500 de vieti anual si va reduce gravitatea ranilor suferite. De asemenea, eCall va reduce numarul blocajelor rutiere si accidentelor secundare, aducand astfel beneficii de aproximativ 26 miliarde de Euro in Europa.
In cadrul reuniunii organizate de Departamentul pentru Afaceri Europene, participantii la discutie au fost de acord ca initiativa Comisiei Europene constituie o prioritate pentru Romania, cu atat mai mult cu cat statisticile pozitioneaza Romania pe primul loc in ceea ce priveste numarul de accidente mortale din UE (raportate la numarul total de accidente; in Romania, unul din trei accidente se soldeaza cu cel putin un deces).
Reprezentantii autoritatilor au opinat ca, la o prima analiza, initiativa eCall nu ar trebui sa intampine dificultati de implementare, mai ales ca sistemul tehnic al numarului European pentru apeluri de urgenta 112din Romania este unul dintre cele mai noi si performante din Europa. Cu toate acestea, trebuie analizate costurile implementarii sistemului eCall. Acestea, precum si alte aspecte legate de implementare, vor fi discutate in cadrul altor reuniuni inter-institutionale la care vor fi invitati sa participe si reprezentanti ai Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, operatorilor telecom si altor parteneri implicati.
