Actualitate

Reţinerea actului de identitate: În ce cazuri este posibilă (legal)?

Există tot felul de situaţii în care ni se cere actul de identitate drept garanţie pentru încredinţarea unor bunuri sau pentru prestarea unor servicii. Însă puţine persoane ştiu că reţinerea acestuia este posibilă (legal) doar în câteva cazuri.

Cazurile în care poate fi reţinut actul de identitate sunt prevăzute în Ordonanţa de urgenţă nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români:

  • dacă actul conţine modificări, adăugări sau menţiuni (altele decât cele prevăzute de lege). În acest caz, cartea de identitate poate fi reţinută de către poliţistul care a constatat acest lucru;
  • dacă o persoană este reţinută, arestată preventiv sau execută pedeapsa închisorii. În acest caz, actul de identitate este păstrat de către administraţia aresturilor ori a penitenciarelor (până la punerea în libertate a titularului);
  • dacă o persoană este internată în instituţii de reeducare şi de protecţie socială. În acest caz, actul de identitate este păstrat de către administraţia acestor instituţii pe durata internării titularului.

În orice alte cazuri în afară de acestea trei, actul de identitate NU poate fi reţinut.

Potrivit Ordonanţei de urgenţă nr. 97/2005, darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept garanţie pentru prestarea unor servicii, pentru încredinţarea unor bunuri şi valori, pentru plata datoriilor sau în alte scopuri — de către persoanele neautorizate — este interzisă.

Reţinerea (în alte cazuri decât cele prezentate mai sus), dar şi darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept garanţie se sancţionează cu amendă cuprinsă între 75 şi 150 de lei.

CARTEA DE IDENTITATE

Din când în când ne schimbăm domiciliul. Este important să ştii că nu trebuie să depăşesti 15 zile pentru a cere un nou act de identitate. Altfel, esti pasibil de o amendă, cuprinsă în acest moment între 40 şi 80 lei.

În consecinţă, te invităm să cunoşti ce trebuie să faci la: S C H I M B A R E    D E   D O M I C I L I U

De ce este necesar să-mi schimb actul de identitate la noul domiciliu

Pe plan personal, atunci când dobândeşti o proprietate, este o mândrie să ai înscrisă în actul de identitate noua adresă de domiciliu.

Statul, prin evidenţa persoanelor, urmăreşte o actualizare continuă a evidenţelor sale oficiale cu domiciliul, datele de stare civilă şi imaginea individului.

Actul de identitate trebuie să conţină domiciliul statornic al cetăţeanului.

Pentru un nou act de identitate pe motiv de schimbare a domiciliului, ai nevoie de:

actul de identitate, aflat în posesie, plus vechea carte de alegător

certificatul de naştere (original şi fotocopie)

DUPĂ CAZ, în funcţie de situaţia în care te afli

certificat de căsătorie  (original şi fotocopie)

sentinţa de divorţ definitivă şi irevocabilă/ certificat de divorţ – inclusiv Conventia intre soti cu privire la minori (original şi fotocopie)

certificat de deces al soţului/soţiei,  (original şi fotocopie)

certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani  (original şi fotocopie)

actul prin care se face dovada spaţiului în care locuieşti (vezi care sunt acestea)(copie si original).

chiar dacă eşti major, în cazul în care domiciliul din cartea de identitate va fi cel al părinţilor, va fi nevoie să fi însoţit de unul dintre ei.

dacă domiciliul este al unei alte persoane (prin luare în spatiu), va trebui să fii însoţit de proprietarul domiciliului.

există şi posibilitatea ca proprietarul domiciliului să nu fie prezent şi să fie suficientă o declaraţie a acestuia de luare în spaţiu plus actul de proprietate, care poate fi dată în faţa poliţistului de siguranţă publică, a notarului public ori a funcţionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României

Chitanţa reprezentând contravaloarea: cărţii de identitate (7 lei);

Vă prezentăm alăturat site-ul DGEP Constanța ce conține lista compartimentelor stare civilă din cadrul UAT-urilor județului Constanța, unde se poate solicita transcrierea certificatelor de stare civilă eliberate cetățenilor români, de către autoritățile străine: https://www.dgep-constanta.ro/stare-civila/servicii-stare-civila/

Vă prezentăm alăturat site-ul ce conține lista misiunilor diplomatice ale României din străinătate, unde se poate silicita înscrirea certificatelor de stare civilă eliberate cetățenilor români, de către autoritățile străine, în condiții asemănătoare celor prezentate mai sus: https://www.mae.ro/romanian-missions#798

 

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top