Comisia Europeană

Mc Donald’s România, la limita reclamei mincinoase: se laudă că folosește cartofi întregi, pe care îi selectează manual!

Gigantul fast food a fost sancționat de ANPC în 2012 pentru practici similare

Clienții restaurantelor Mc Donald’s România au avut luna aceasta o mică surpriză: Cu ocazia fiecărui meniu cumpărat, au primit și o poveste frumoasă, despre cartofi întregi, sănătoși, plantați, recoltați și selecționați manual. Tipărit pe hârtia pe care este servită mâncarea, mesajul lasă să se înțeleagă că angajații Mc Donald’s ar fi direct implicați în tot acest proces și că gigantul fast food lucrează cu cartofi întregi. Lucru greu de crezut, de vreme ce nimeni nu a văzut să fie curățați cartofi în restaurantele Mc Donald’s. Anul trecut, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a descins la Mc Donald’s, unde a constatat că faimoșii cartofi prăjiți ajung în localuri gata feliați și congelați. Cu acea ocazie, ANPC a aplicat două amenzi, cerând de asemenea retragerea spoturilor publicitare prin care “erau induși în eroare consumatorii prin informația conform căreia materia primă utilizată este <cartoful> ce provine de la piață.” Mai mult, firma care, potrivit comunicatelor emise de Mc Donald’s, livrează materia primă folosită în restaurantele din România nu are în gama de produse cartofii proaspeți, ci doar congelați.

Update: Mc Donalds a fost sancționată la sesizarea ziarului nostru!

Un articol de Răzvan PETRE

 

În timp ce românilor le sunt servite povești frumoase despre cartofi întregi, prelucrați manual, filialele Mc Donald’s din alte țări spun lucrurilor pe nume: Consumatorilor americani li se comunică clar faptul că în restaurant cartofii ajung feliați, preprăjiți și congelați, iar Mc Donald’s Franța informează că toate procedurile legate de respectarea calității și de selectarea produselor revin producătorilor, iar nu angajaților din restaurant.
În ultimii douăzeci de ani, Mc Donald’s a făcut eforturi susținute pentru a combate acuzațiile că oferă clienților mâncare industrială, nesănătoasă, denumită generic „junk food”. În România, mai ales după amenda aplicată de ANPC, Mc Donald’s și-a făcut o prioritate din comunicarea către consumatori a faptului că folosesc ingrediente proaspete și naturale.

Informații îndoielnice

Recent, gigantul industriei fast food a lansat pe piața română un nou sandviș. Promovarea produsului a inclus schimbarea conținutului tipărit pe foaia de hârtie pe care este servită mâncarea în restaurante. Pe lângă imaginea sandvișului, aceasta mai include și un text, prin care se promovează, în general, ideea că Mc Donald’s folosește ingrediente poraspete, naturale. De data aceasta a venit rândul cartofilor prăjiți. Încă din primul rând al mesajului suntem dați pe spate: “La Mc Donald’s folosim cartofi întregi” – lucru greu de crezut, de vreme ce nimeni nu a văzut angajații restaurantelor curățând cartofi, iar rezultatele controalelor efectuate au arătat clar că aceștia ajung în local în formă congelată, gata feliați.
Textul de promovare continuă pe același ton, menit a asigura consumatorii asupra faptului că Mc Donald’s se implică în toate etapele producerii cartofului, de la sămânță, la momentul livrării: “Avem grijă să alegem soiurile cele mai bune și apoi să selecționăm produsele manual”, “Folosim peste 120 de evaluări calitative (…), pornind de la selecționarea semințelor de cartofi, până la plantarea, recoltarea, pregătirea și verificarea produsului finit.”

Producătorul cartofilor e de altă părere

După ce Mc Donald’s a fost sancționată pentru reclamă înșelătoare în martie 2012, compania a emis un comunicat de presă menit a liniști apele. Nu s-a răspuns direct acuzațiilor aduse de ANPC, dar a fost precizată o informație importantă: Cartofii folosiți în România sunt produși de Frich und Froch Austria. Conform informațiilor disponibile pe site-ul acestei firme, gama de produse include cartofi refrigerați și congelați, precum și specialități de patiserie. Nici vorbă de cartofi întregi, livrați ca atare.

Americanilor li se spune adevărul

În timp ce românilor le sunt servite povești cu cartofi întregi, Mc Donald’s SUA nu se sfiește să spună lucrurilor pe nume. Poate din cauza amenzilor uriașe și a despăgubirilor de milioane de dolari acordate de instanțele civile, sau poate din respect pentru consumatori. Cert este că, pe site-ul diviziei americane a gigantului fast food, sunt precizate fermele de la care provin cartofii, precum și faptul că aceștia sunt decojiți, feliați, pre-prăjiți și ambalați de către producător, apoi expediați cu camioane frigorifice. Asemenea, clienții francezi ai Mc Donald’s sunt informați, fără echivoc, că verificarea cartofilor se face pe plantație, de către producători (iar nu de către personalul restaurantelor).

Ce conțin cartofii-minune?

Pentru a afla ce conțin cartofii prăjiți serviți la Mc Donald’s România îți trebuie degete puternice și simț de observație. Pe site-ul filialei române a gigantului fast food informațiile sunt bine pitite. Cei ce îl vizitează trebuie să dea mai multe clickuri pentru a ajunge în pagina respectivă, iar sub linkul “Lista completă a ingredientelor și informații nutriționale” se pot găsi doar valorile nutriționale. Pentru cine nu și-a pierdut răbdarea și simțul observației, într-un colț mai este un buton, care ne duce, în sfârșit, la ingrediente: cartofi, ulei vegetal (n.r. – de fapt, este vorba de un amestec de ulei de rapiță și ulei de floarea-soarelui), dextroză (n.r. – glucoză) și difosfat de sodiu (n.r. – aditiv alimentar cunoscut ca E 450, cu rol în reducerea pierderii calității la decongelarea alimentelor).

Mc Donald’s curăță cartofi, sau își curăță imaginea?

“Din ce sunt făcuți cartofii prăjiți de la Mc Donald’s? Din cartofi, desigur! Din aceiași cartofi pe care-i găsești la piață!” se spunea în spotul publicitar al Mc Donald’s, din 2012. În mod lăudabil și neașteptat (într-o țară ca România), inspectorii ANPC s-au sesizat și au efectuat un control în restaurantele companiei. Aici – previzibil – nu au găsit niciun cartof din piață, ci saci de cartofi congelați. Gigantul fast food a fost sancționat, cerându-se, de asemenea, retragerea reclamei. Cum Mc Donald’s nu s-a supus, ANPC a revenit, aplicând încă o amendă, de 10.000 de lei, și solicitând CNA să dispună posturilor TV oprirea de la difuzare a spotului incriminat.
Un an mai târziu, iată că Mc Donald’s reia (ce-i drept, mai subtil) tema cartofilor. Având în vedere cele expuse mai sus, Ziarul DEZVĂLUIRI a solicitat, fără succes, un punct de vedere din partea companiei (formularul de contact de pe site-ul Mc Donald’s dă eroare, indiferent de mesaj). De asemenea, au fost sesizate OPC Constanța și ANPC. La o zi după prima sesizare, compania a anunțat schimbarea promoției în curs (ceea ce probabil înseamnă și înlocuirea textului privind cartofii). Promitem să vă ținem la curent atât cu răspunsul primit de la Protecția Consumatorului, cât și cu punctul de vedere al Mc Donald’s (în măsura în care îl vom obține).

Update: La sesizarea ziarului DEZVĂLUIRI, Mc Donald’s a fost sanționată pentru reclamă mincinoasă. Acest lucru ne-a fost confirmat ofical pe adresa redacției, de către OPC Constanța. De asemenea, tot la sesizarea noastră, Autoritatea Națională pentru portecția Consumatorului a dispus controale la mai multe locații Mc Donald’s din România, rezultând amenzi pentru diferite abateri, cum ar fi lipsa gramajului pe produsele ambalate distribuite în restaurante (sosuri, miere etc.)

Actualitate

To Top