Fără categorie

Mai multe dosare penale!

 Soluţia Poliţiei Rutiere pentru reducerea numărului de accidente:

Deşi pare greu de crezut, poliţiştii rutieri au o imaginaţie bogată. Ca dovadă, Direcţia Poliţiei Rutiere a propus (iar Camera Deputaţilor a aprobat) coborârea pragului alcoolemiei, de la care se întocmeşte dosar penal. Începând cu 1 ianuarie, românii se vor alege cu dosar penal pentru 0,5 la mie. Măsura, bineînţeles, este prezentată ca fiind una ce va duce la micşorarea numărului de accidente fatale.
Pentru a verifica supoziţiile fanteziste ale poliţiştilor, am comparat diferite statistici la nivel mondial, privind accidentele auto în ţările în care poţi să razi două-trei beri, fără să iei nici măcar o amendă. Marea Britanie, Germania, Franţa – ţări în care poţi să conduci (legal) cu 0,4 – 0,7 la mie – numărul accidentelor e de 10 ori mai mic ca în ţara noastră. În acelaşi timp, România are la fel de multe decese pe şosele ca în ţările din lumea arabă, în care alcoolul este interzis la comercializare şi consum.

Un articol de Răzvan PETRE

Condusul sub influenţa bomboanelor alcoolice

Prin decizia nou adoptată, România îşi consolidează cu mândrie poziţia în rândul ţărilor foste comuniste şi în rândul ţărilor înapoiate, care impun limită zero pentru concentraţia alcoolică a sângelui conducătorilor auto. În majoritatea statelor vestice este permis şofatul cu o concentraţie alcoolică mică. Legislaţiile mai severe impun limite scăzute – 0,1 sau 0,2 la mie – pentru a acoperi situaţiile în care alcoolul ajunge în corp prin intermediul mâncării, sau al bomboanelor. Majoritatea ţărilor mari au limite de 0,5-0,8 la mie în care şofatul este permis, fără a risca măcar o amendă. Dar România nu are cum să urmeze exemplul unor naţiuni înapoiate ca SUA, Marea Britanie, sau Germania!
Până şi în Albania, limita legală este 0,1 la mie, pentru a elimina cazurile de ingestie accidentală a alcoolului. La noi, în schimb, pentru o urmă de alcool rişti suspendarea permisului şi o amendă monstruoasă, iar, la 0,8 la mie, te expui unei pedepse consistente, cu puşcărie inclusă. Această limită este coborâtă de la 1 ianuarie la 0,5 la mie, fapt ce va face amenzile şi mai monstruoase şi care va aduce multă satisfacţie profesională în sufletele poliţiştilor şi procurorilor.

La ei – veselie, la noi – puşcărie

În Marea Britanie şi în majoritatea statelor americane, concentraţia alcoolică maximă admisă este de 0,8 la mie. În mai toate ţările Europei de vest, în Grecia, Bosnia, Croaţia şi Turcia, limita este de 0,5 la mie. Unele state impun limite diferite, pentru categorii distincte de conducători auto – maşină personală, transport de bunuri, transport de persoane, soferi începători etc. De exemplu, în Germania, limita generală este de 0,5 la mie. Limita de 0,3 la mie este luată în calcul, în cazul producerii unui accident, iar începătorii (experienţă sub 2 ani) şi cei ce fac transport de persoane au limită zero. La 0,11 se suspendă permisul pentru un an, iar la 0,16 se adaugă obligaţia ca şoferul să se supună unui examen psihologic amănunţit, pentru a-şi putea recupera dreptul de a conduce autovehicule. Până şi Moldova are o limită legală a alcoolemiei de 0,3 la mie. România se înscrie, alături de ţări ca Ucraina, între cele care au zero toleranţă faţă de alcool.

Statistica nu minte

Întâmplător sau nu, Ucraina are un număr de 153 de accidente fatale la suta de mii de autovehicule înregistrate – dublu faţă de România.
La polul opus, în ţările în care alcoolul la volan nu este interzis au un număr de accidente mai mic. Astfel, România are o medie de 71,1 accidente la suta de mii de maşini, în timp ce Germania are o medie de 7,2 – de 10 ori mai puţin ca la noi, iar Franţa – de 12 accidente la suta de mii. Marea Britanie, care se ţine tare cu o limită legală aproape nebunească de 0,8 la mie, deţine recordul în materie de număr de accidente. Nu e vorba de un record negativ, ci de unul pozitiv – 7 accidente la suta de mii de vehicule. Statisticile spun că în circa 15% din accidentele petrecute pe pământ britanic sunt implicaţi (vinovaţi sau nevinovaţi) şoferi cu concentraţia peste limită. Aceleaşi statistici plasează constant Marea Britanie în Top 5 Ţări cu cel mai mic număr al accidentelor rutiere.
Revenind la topurile în care s-ar putea clasa România, trebuie menţionat că ne aflăm la acelaşi nivel al accidentelor cu Belize şi Bhutan, sau cu Vietnam şi Indonezia (unde şoferii pot să bea până leşină, pentru că nu există limită legală), dar stăm un pic mai bine decât Kuweit şi Arabia Saudită – ţări în care băuturile alcoolice sunt scoase înafara legii, şi nu le consumă aproape nimeni…

Epilog

Oare de câţi poliţişti e nevoie ca să citească o statistică? Dacă poliţiştii români ar fi citit statisticile prezentate mai sus, probabil că s-ar fi gândit de două ori dacă demersul lor poate, sau nu poate să ducă la reducerea numărului de accidente. Faptul că nu le-au citit demonstrează că celor ce au venit cu ideea coborârii limitei alcoolemiei fie nu le pasă de accidente (ci doar de încasat amenzi şi şpăgi cât mai penale şi cât mai mari), fie că serviseră înainte nişte bomboane cu coniac şi nu şi-au dat seama ce fac…

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top