Litoralul românesc

Ironie amară – elicopterul prăbușit în lacul Siutghiol ar fi trebuit să fie cel ce intervenea în salvări pe apă

Elicopterul prăbușit pe lacul Siutghiol în 15 decembrie 2014 fusese achiziționat de către Consiliul Județean Constanța pentru a asigura, printre altele, intervenții pentru salvarea vieții în urma accidentelor navale și aeriene. Elicopterul era dotat cu echipamente pentru recuperarea victimelor din apă, cu flotoare pentru amerizare (aterizare pe apă) și cu echipament de protecție pentru echipaj specific intervențiilor pe mare sau pe lacuri. Schimbarea rolului elicopterului – din acela de căutare/salvare, în ambulanță aeriană – a însemnat atât creșterea capacității flotei SMURD, cât și privarea victimelor accidentelor de tipul celui petrecut pe lacul Siutghiol de singura modalitate de intervenție rapidă pentru salvarea vieții. (foto – elicopter al Gărzii de Costă SUA, execițiu de salvare pe apă)

Un articol de Răzvan PETRE

La baza acestui articol stau documentele proiectului european pe baza căruia a fost achiziționat elicopterul, precum și acte obținute de Centrul de Investigații Media (CIM). Porniți să realizeze o investigație despre o achiziție pe fonduri europene, colegii de la CIM au scăpat din vedere inițial neconcordanțe severe între documentele puse la dispoziție de diferitele autorități contactate. Ulterior accidentului, ei au revenit cu un alt articol, în care au ridicat alte semne de întrebare, inclusiv în ceea ce privește implicarea lui Raed Arafat în trecerea elicopterului, de la CJ Constanța, la SMURD.

Elicopterul care ar fi trebuit să salveze victimele de pe Siutghiol

În 2013, Consiliul Județean Constanța (CJC) a achiziționat, cu fonduri europene și cofinanțare din fonduri județene, un elicopter multirol. Acesta putea executa misiuni diverse: Supraveghere, intervenție în situații de urgență în condiții de vreme dificilă sau în zone greu accesibile, evacuarea persoanelor în caz de calamitate sau accident pe uscat sau pe mare, transport medical. Pentru aceasta, el era dotat printre altele cu dispozitive pentru navigație și localizare pe întuneric și în condiții meteo dificile.
Pentru misiunile de căutare și salvare, încă din faza lansării anunțului de achiziție se menționa că elicopterul trebuia dotat cu flotoare, cu troliu, precum și cu alte dispozitive necesare recuperării persoanelor de la sol, sau din apă.
La momentul recepției, acest elicopter avea aceste dispozitive și putea executa misiuni cum ar fi trebuit să fie cea de salvare a victimelor accidentului de pe lacul Siutghiol. Cu echipaj instruit și cu flotoarele montate, el ar fi putut ajunge, de lângă Spitalul Județean, din curtea RAJA Constanța (unde a fost staționat luni de zile), și până la locul accidentului de pe Siutghiol, în 3-4 minute de la decolare.
Ironia cumplită a accidentului din stațiunea Mamaia este că acolo s-a prăbușit exact elicopterul care ar fi trebuit, în mod normal, să intervină primul în operațiunea de salvare. Fără flotoare, corpul elicopterului s-a dus la fundul lacului în câteva secunde. Iar șansele de salvare ale echipajului, care nu purta vestele de salvare aflate în dotare la momentul recepției de către CJC, au fost reduse drastic. Cel mai grav este faptul că, prin transformarea elicopterului dintr-unul de salvare, în ambulanță aeriană, a dispărut din dotarea forțelor de intervenție de la Constanța exact mijlocul de salvare cel mai rapid și mai eficient.

Raed Arafat știa de elicopter înainte ca el să existe

Din hârtiile obținute și publicate de Centrul de Investigații Media (CIM) rezultă că Raed Arafat, aflat la vremea aceea în funcție la Ministerul Sănătății, știa de elicopterul achiziționat de CJC, încă dinainte ca acesta să existe fizic. Dovada faptului că Arafat era mai bine informat decât un serviciu de informații stă în faptul că acesta adresează, în ianuarie 2013, o scrisoare președintelui CJC, prin care solicită modificarea configurației aparatului de zbor, înainte ca acesta să fie lansat în producție.
Printre documentele obținute de CIM figurează și adresa Eurocopter România către Raed Arafat, aterioară scrisorii trimisă de aceasta președintelui CJC. Scrisoarea Eurocopter către Arafat începe începe astfel: „Domnule Ministru (n.r. – Arafat), așa cum știți deja, Eurocopter Romania a câștigat licitația organizată de CJC pentru furnizarea unui elicopter multirol”.
Una din posibilele surse a bunei informări a lui Arfat este chiar compania Eurocopter. Membră a grupului Airbus, aceasta a câștigat bani buni de pe urma proiectelor inițiate de Raed Arafat, livrând către Ministerul Afacerilor Interne mai mult de 10 elicoptere în valoare de peste 4 milioane de euro fiecare – majoritatea folosite de către SMURD. Conform specialiștilor contactați de către CIM, Eurocopter avea tot interesul ca aeronava achiziționată de CJC să ajungă în folosința SMURD. Asta pentru că elicopterele SMURD sunt folosite intens și revin mai des pentru inspecții și piese de schimb, iar pe termen lung compania câștigă mai mult din aceste servicii, decât ar câștiga de pe urma unui elicopter folosit ocazional.

Cine minte – Arafat, sau șeful IGAv?

Prin scrisoarea sa către președintele CJC, Raed Arafat propune o serie de îmbunătățiri care „ar aduce configurația elicopterului la standard SMURD”. În continuarea scrisorii este atașată o listă de două pagini cu piese ce ar fi putut montate pe elicopterul contractat de CJC, pentru ca acesta să se ridice la standardele serviciului de urgență.
Printre hârtiile obținute de jurnaliștii CIM figurează, însă, și o adresă din partea Inspectoratului General al Aviației din MAI (IGAv), care operează toate zborurile SMURD. Conform declarației șefului IGAv, la momentul preluării elicopterului în cauză de la CJC „dotarea existentă era suficientă pentru executarea misiunilor specifice SMURD”. De altfel, singura modificare adusă de IGAv elicopterului a fost vopsirea, pe exterior, a numelui și însemnelor SMURD.
Comparând cele două documente, se ridică un mare semn de întrebare privind corectitudinea afirmațiilor lui Raed Arafat, pe de o parte, și ale lui generalului-maior Dorel Grădinaru (Inspector-Șef al IGAv) pe de altă parte. Fie Arafat a mințit, apreciind dotarea elicopterului ca fiind sub standardele SMURD, pentru a forța modificarea contractului dintre CJC și Eurocopter, fie cei de la IGAv au acceptat în folosință un elicopter care nu se ridica la standardele SMURD, doar de dragul de a-și suplimenta rapid flota de aeronave. (foto – declarația lui Raed Arafat – sus, și cea a șefului IGAv – jos. Click pe foto pentru a mări imaginea)

Elicopterul din Iași – o pistă falsă

Una din explicațiile pentru trecerea elicopterului prăbușit în „zestrea” SMURD, invocată intens în ultimele săptămâni, a fost aceea că la Iași există un elicopter achiziționat în condiții similare și operat de către SMURD. De altfel, acest lucru este menționat și în scrisoarea prin care Arafat încerca să îl înduplece pe președintele CJC să modifice specificațiile aeronavei.
În realitate, însă, situația de la Iași este foarte diferită de cea de la Constanța. În cazul aeronavei prăbușite pe Siutghiol, este vorba de un elicopter multirol, achiziționat de către CJC, în parteneriat cu două municipalități din Bulgaria. La Iași, este vorba de de un elicopter medical, destinat din start a intra în dotarea SMURD, iar titularii proiectului sunt Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) și Inspectoratul Aviației MAI. În proiectul de la Iași nu figurează nicio autoritate locală, nici măcar ISU Iași.
Lista diferențelor este mai lungă, dar faptul esențial, care dovedește că cele două proiecte nu sunt deloc similare, este acela că la Iași este vorba de un elicopter cumpărat de IGSU și IGAv cu destinația strictă – SMURD, în timp ce la Constanța este vorba de o aeronavă multifuncțională, achiziționată și operată în beneficiul autorităților locale și județene din România și Bulgaria.

Ambulanțe mai avem, dar elicopter de salvare, nu!

Conform datelor prezentate public, în ziua tragicului accident, elicopterul a efectuat transferul unui pacient între un spital din Tulcea și unul din Constanța. După definiția legală, acest transfer se încadrează în categoria „servicii de ambulanță aeriană”.
Pentru acest tip de misiune mai există la Constanța încă o aeronavă SMURD, iar intervenția putea fi realizată – e drept, cu o durată de execuție dublă – de către una din zecile de ambulanțe pe roți existente în județele Constanța și Tulcea.
Trecerea elicopterului achiziționat de CJC la SMURD a lăsat, însă, o gaură mare în sistemul de salvare a viații. În toate țările civilizate, intervenția rapidă în situații de naufragiu, accident, calamitate etc. se face cu elicoptere de genul celui achiziționat de CJC.
Constănțenii își amintesc iarna de coșmar din urmă cu 20 de ani, când furtuna a zdrobit două nave de digul Portului Constanța. Deși au intervenit cu nave puternice, salvatorii au fost nevoiți să se retragă după câteva ore în port, pentru că riscau ca ambarcațiunile de salvare să fie izbite, la rândul lor, de stabilopozi. În lipsa unui elicopter capabil să încerce evacuarea echipajelor celor două nave, salvatorii nu au avut ce face decât să aștepte vreme bună pentru a recupera cadavrele a 54 de marinari.
Dacă, în loc să urmărească „racolarea” elicopterului CJC în flota SMURD, Raed Arafat și oficialii ISU ar fi găsit o modalitate pentru includerea lui în sistemul de salvare a vieții, astăzi am fi avut capacitatea de a răspunde mai bine în situații ca naufragiile vaselor Paris, You Xiu și Sadu, sau în situații ca accidentul tragic de pe lacul Siurghiol.

Video: 1. Operațiune de salvare pe mare. 2. Exercițiu cu un elicopter similar celui prabușit pe Siutghiol, cu folosirea troliului. Exercițiul din filmarea a doua este executat de către salvatorii „SAMU” – serviciul francez din care s-a inspirat Raed Arafat când a pus bazele SMURD.

{youtube}ONpfVX86G8o{/youtube}

{youtube}ENqoF8bAsl8{/youtube}

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top