Bruxelles, 22 octombrie 2010
Conform Tabloului de bord al piețelor de consum (toamna 2010) publicat astăzi, „investițiile, pensiile și titlurile de valoare”, „serviciile imobiliare” și „furnizarea de servicii de internet” sunt trei piețe care prezintă riscul cel mai ridicat de a nu răspunde așteptărilor consumatorilor din Uniunea Europeană. Printre piețele de bunuri, „autovehiculele de ocazie”, „articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte” și carnea au obținut cele mai slabe rezultate. La celălalt capăt, sectorul transportului aerian prezintă rezultate bune, în ciuda perturbărilor din primăvara 2010, iar consumatorii apreciază, de asemenea, bunurile și serviciile culturale. Tabloul de bord clasează piețele de consum în funcție de indicatori cum sunt comparabilitatea, încrederea consumatorilor, satisfacția consumatorilor, problemele, reclamațiile, posibilitatea de a schimba prestatorii de servicii, prețurile etc. Obiectivul este identificarea piețelor care sunt cele mai expuse riscu…
Bruxelles, 22 octombrie 2010
Conform Tabloului de bord al piețelor de consum (toamna 2010) publicat astăzi, „investițiile, pensiile și titlurile de valoare”, „serviciile imobiliare” și „furnizarea de servicii de internet” sunt trei piețe care prezintă riscul cel mai ridicat de a nu răspunde așteptărilor consumatorilor din Uniunea Europeană. Printre piețele de bunuri, „autovehiculele de ocazie”, „articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte” și carnea au obținut cele mai slabe rezultate. La celălalt capăt, sectorul transportului aerian prezintă rezultate bune, în ciuda perturbărilor din primăvara 2010, iar consumatorii apreciază, de asemenea, bunurile și serviciile culturale. Tabloul de bord clasează piețele de consum în funcție de indicatori cum sunt comparabilitatea, încrederea consumatorilor, satisfacția consumatorilor, problemele, reclamațiile, posibilitatea de a schimba prestatorii de servicii, prețurile etc. Obiectivul este identificarea piețelor care sunt cele mai expuse riscului unei funcționări necorespunzătoare, pentru a le supune unor studii de monitorizare care să permită analizarea problemelor în profunzime și identificarea politicilor adecvate care pot fi aplicate. Pentru prima dată, un număr de 50 de piețe diferite – de la sectorul produselor alimentare la cel electromenajer și cel al reparațiilor de automobile – au fost clasate în toate țările UE în cadrul tabloului de bord.
John Dalli, comisarul UE responsabil cu sănătatea și protecția consumatorilor, a declarat: „Formidabilul potențial al pieței unice este reprezentat de avantajele pe care aceasta le poate aduce consumatorilor – prețuri mai scăzute, opțiuni mai variate, o mai mare transparență și satisfacție. Datorită tabloului de bord, putem evidenția piețele care nu par să ofere aceste avantaje.” Pentru a concluziona: „Următoarea etapă va consta în examinarea mai aprofundată a două piețe, cea a furnizării de servicii de internet și cea a cărnii, și în încurajarea autorităților naționale în vederea integrării rezultatelor acestor analize în acțiunile lor.”
Tabloul de bord
Tabloul de bord al piețelor de consum se bazează pe o anchetă de monitorizare a pieței care evaluează experiența raportată și opiniile consumatorilor care au efectuat recent achiziții pe fiecare din piețele supuse studiului. Pentru prima dată în 2010, acesta furnizează date pentru 50 de piețe de consum, care reprezintă peste 60 % din bugetul gospodăriilor consumatorilor.
Obiectivul tabloului de bord este de a identifica piețele care nu ar răspunde suficient necesităților consumatorilor. El permite obținerea unor date cruciale pentru elaborarea ulterioară a politicilor și contribuie la activitatea mai amplă a Comisiei de supraveghere a funcționării pieței unice.
Principalul clasament al piețelor se bazează pe un nivel de performanță global obținut în funcție de următorii indicatori:
- Posibilitățile de comparare a bunurilor și serviciilor. Piețele unde consumatorii se confruntă cu cele mai multe dificultăți în ceea ce privește compararea ofertelor sunt sectorul bancar, cel al telecomunicațiilor, utilitățile (furnizarea de apă, gaze și electricitate), serviciile imobiliare și serviciile juridice (inclusiv serviciile de contabilitate și de notariat). Pe piața cărților și a presei scrise posibilitățile de comparare sunt cele mai ridicate.
- Încrederea consumatorilor în respectarea normelor de protecție a consumatorilor de către comercianții cu amănuntul. Piețele care inspiră cel mai scăzut grad de încredere din partea consumatorilor sunt investițiile, pensiile și titlurile de valoare, autovehiculele de ocazie și serviciile imobiliare.
- Probleme și reclamații. Consumatorii s-au confruntat cu cele mai multe probleme în sectorul accesului la internet, al transportului feroviar, al serviciilor imobiliare și al investițiilor, precum și în cel al pensiilor și titlurilor de valoare. Sectorul telefoniei mobile, al accesului la internet, al autovehiculelor noi și al conturilor bancare curente înregistrează cel mai mare număr de reclamații.
- Satisfacția și așteptările globale. În general, 57 % dintre consumatorii europeni consideră că performanța piețelor se ridică la nivelul așteptărilor lor. Gradul cel mai înalt de nemulțumire se înregistrează în sectorul investițiilor, al pensiilor și titlurilor de valoare, al serviciilor imobiliare și al transportului feroviar. Bunurile și serviciile culturale oferă cel mai mare grad de satisfacție consumatorilor din UE.
În plus, tabloul de bord monitorizează și următoarele elemente:
- Posibilitățile, precum și comportamentele efective, în materie de schimbare a prestatorilor de servicii. Schimbarea prestatorului este percepută ca fiind cel mai dificil de realizat în sectorul furnizării de electricitate, urmat de serviciile bancare de investiții, furnizarea de gaze naturale și împrumuturile bancare.
- Diferențe de prețuri. Prețul reprezintă unul dintre principalele criterii de achiziționare pentru consumatori și diferențele majore de preț pe piața unică pot indica o fragmentare a acesteia. Tabloul de bord arată diferențe de preț evidente pe teritoriul UE. Diferențele dintre prețurile serviciilor sunt în general mult mai mari decât cele legate de bunuri, cele mai semnificative diferențe înregistrându-se în sectorul conturilor bancare curente și cel al serviciilor de acces la internet.
Pierderile înregistrate de consumatorii europeni ca urmare a problemelor care au dus la depunerea unor reclamații sunt estimate la aproximativ 0,3 % din PIB-ul UE. Această sumă ar putea fi utilizată în mod mai adecvat pentru achiziționarea de bunuri și servicii performante și inovatoare, oferind economiei UE elanul de care are atât de multă nevoie.
Constatări principale
- Din perspectiva consumatorilor, trei piețe de servicii obțin în mod constant cele mai slabe rezultate, indiferent dacă dimensiunea țărilor UE este luată sau nu în considerare. Acestea sunt: „investițiile, pensiile și titlurile de valoare”, serviciile imobiliare și furnizarea de servicii de internet.
- În ceea ce privește piețele de bunuri, cele mai puțin performante sunt cea a autovehiculelor de ocazie, cea a articolelor de îmbrăcăminte și încălțăminte și cea a cărnii (pentru mai multe detalii, a se vedea MEMO/10/514).
- „Sectorul cărților și al presei scrise”, precum și „serviciile culturale și de divertisment” se numără printre piețele cel mai bine clasate.
- Consumatorii plasează sectorul transportului aerian în jumătatea superioară a clasamentului, deasupra tuturor celorlalte servicii de transport, în condițiile în care industria s-a confruntat cu grave dificultăți în perioada în cauză.
Următoarele etape
Comisia Europeană va lansa două studii de piață pentru a examina în profunzime motivele care stau la baza acestor constatări și pentru a identifica politicile care ar putea duce la soluționarea problemelor. Piețele în cauză sunt următoarele:
- Furnizarea de servicii de internet, sector care, în general, ocupă a treia poziție în clasamentul piețelor cu cele mai slabe performanțe, în care procentul de consumatori care s-au confruntat cu probleme este cel mai ridicat și în care prețurile diferă extrem de mult în întreaga UE. Accesul la internet este esențial pentru incluziunea digitală și pentru piața unică digitală.
- Piața cărnii este una dintre piețele de bunuri cel mai slab clasate. Carnea este un produs cumpărat în mod frecvent care reprezintă o parte importantă din bugetul consumatorilor.
Textul integral al tabloului de bord:
http://ec.europa.eu/consumers/strategy/facts_en.htm#4CMS
SURSA: COMISIA EUROPEANĂ