Viitorii parlamentari sfidează deja situaţia jalnică în care se află românii de rând. Un studiu realizat de Institutul pentru Politici Publice (IPP) arată încă o dată, dacă mai era nevoie, că parlamentarii, indiferent de culoarea politică, n-au nici în clin, nici în mânecă, cu realitatea în care trăiesc.
Un articol de Andreea PAVEL
Ori, şi mai grav, pe aceştia nu-i interesează de nici o culoare care sunt nevoile şi aşteptările electoratului. Cele trei partide mari, PSD, PD-L şi PNL au cheltuit peste un milion de euro pentru campania electorală. Mai pe înţelesul tuturor, au irosit sute de mii de euro fiecare pentru a minţi în direct. Câştigul a revenit mass-mediei care şi-a rotunjit bugetul. Parlamentarii s-au conformat cu faptul că discursul demagog, promisiunile imposibile şi fondul de ten aplicat strategic pe feţele umflate de somn costă, nu glumă! Astfel, sumele pe care vi le vom prezenta în rândurile ce urmează au fost cheltuite doar în prima săptămână de campanie! Iată, deci, cum în toiul crizei economice, oamenii politici care nici n-au ajuns încă în scaunele din Senat, ori Camera Deputaţilor, aleg să sfideze cu neruşinare populaţia şi să investească într-o campanie de tot râsul, fiind siguri însă că în patru ani au timp să-şi recupereze însutit sutele de mii de euro.
Analiza întocmită de IPP arată că alianţa PSD-PC a cheltuit în primele şapte zile de campanie, pentru publicitate doar în presa centrală, puţin peste 300.000 euro. Pe locul doi se situează PNL cu aproape 300.000 euro, liberalii fiind urmaţi de PD-L care a investit 180.000 euro în publicitate.
Social democraţii, aliaţi cu conservatorii, au cheltuit aproape 150.000 pentru apariţiile şi spoturile televizate, restul revenind printurilor. Liberalii ales aproximativ aceeaşi strategie, iar democrat-liberalii au destinat 100.000 euro printurilor şi peste 70.000 televiziunii.
Conform IPP, monitorizarea publicităţii s-a întocmit prin intermediul companiei Alfa Cont, sumele făcute publice reprezentând investiţia brută. De reţinut este faptul că în studiul realizat nu au fost luate în calcul barterele, ori discounturile!
Sumele irosite de partidele politice sunt cu atât mai nesimţite cu cât, monitorizarea s-a făcut doar la nivel central, pe 21 de cotidiane, peste 100 de reviste şi publicaţii periodice, 15 posturi de televiziune şi 9 posturi de radio. Dacă luăm în calcul şi publicaţiile, radiourile şi televiziunile locale, calculele scapă de sub control. Probabil, un român de rând nici n-ar ştii să numere, sau să calculeze în lei, sumele aruncate pe apa sâmbetei, destinate minciunilor, demagogiei şi maculaturii.
Mai cred şomerii şi profesorii în Sfântul Andrei?
Alegerile vor avea loc odată cu sărbătorirea Sfântului Andrei. În momentul de faţă, numărul şomerilor români este în creştere. Se ridică o întrebare: câţi dintre ei vor mai avea chef de vot? Mai bine zis câţi dintre ei se vor mai duce pe 30 noiembrie să îşi ştampileze încrederea în dreptul unui nume, câţi îşi vor căuta disperaţi de muncă, şi câţi vor lua drumul bisericii, lăsându-şi speranţele pe un acatist, în vreo lumânare, ori într-o rugăciune către Sfântul Andrei? Răspunsul e unanim.
Una dintre dovezile faptului că economia românească a luat-o la vale este întreruperea producţiei la Uzina Dacia. Compania germană Daimler a anunţat că producţia se va opri mai bine de o lună, din cauza scăderii cererii de automobile. Perioada este cuprinsă între 11 decembrie şi 12 ianuarie, timp în care nu va fi montată nici o maşină.
Pe de altă parte, combinatele siderurgice din România se aliniază rapid în trendul ”relaxării” producţiei în industria de specialitate. La mijlocul lunii octombrie, ArcelorMittal Galaţi a anunţat că se vor închide câteva secţii şi se va reduce producţia. Din ce cauză? Criza economică globală. Ulterior acestei declaraţii, combinatul ArcelorMittal Hunedoara a mărturisit la rându-i că producţia va fi redusă cu 50% începând cu luna noiembrie. Reprezentanţa din Iaşi (fosta Tepro), a anunţat de asemenea că, prin rotaţie, jumătate dintre angajaţi vor fi trimişi acasă.
Un alt segment afectat de criza economică, este cel al electrocasnicelor. Exemplu stă Compania Flamingo, a cărei specializare este în produsele electronice, electrocasnice şi IT&C. Aceasta a dat de veste că are în vedere refacerea estimărilor financiare şi, de asemenea, stagnarea producţiei, dat fiind faptul că se previzionează o încetinire a consumului.
Şi domeniul alimentaţiei a fost afectat, firma Smithfield Ferme (cel mai mare producător de carne de porc la nivel mondial) anunţând că, din 2009 va reduce investiţia din România, dată fiind instabilitatea economică din prezent.
Acestea sunt doar câteva exemple ale posibilităţii, din ce în ce mai aproape de realitate, creşterii ratei de şomaj. Iată de ce vorbeam despre indolenţa şi sfidarea oamenilor politici care, într-o astfel de situaţie, n-au nici o jenă în a arunca milioane de euro pe tot felul de maimuţăreli electorale. Promisiunile făcute publice nu sunt crezute nici măcar de familiile acestora.
Aproape 2.000.000 de români nu pot vota!
Institutul pentru Politici Publice a cerut Guvernului României să ia în discuţie modificarea legislaţiei electorale astfel încât la alegerile parlamentare de anul acesta, cetăţenii români ce deţin viză de flotant să poată vota în localitatea de reşedinţă şi să nu fie obligaţi să călătorească în localitatea de domiciliu pentru a vota.
Actualele prevederi legale promovate de Guvern şi votate de Parlament limitează dreptul fundamental de vot pentru toţi românii care, din motive obiective, nu se află în localitatea de domiciliu în data de 30 noiembrie. Printre aceştia se numără şi câteva sute de mii de studenţi, militari, precum şi alte categorii de cetăţeni care deţin viza de flotant în actele de identitate. Studiul efectuat de IPP reaminteşte faptul că la ultimul scrutin general, 705.739 de romani au votat pe liste suplimentare. De asemenea, din statistici rezultă că există peste două milioane de români care lucrează/studiază în afara ţării. Institutul a cerut Guvernului remedierea de urgenţă a situaţiei pentru alegerile parlamentare 2008, mai ales în contextul în care actualul sistem electoral include redistribuirea voturilor (judeţean şi naţional). Prin urmare, fiecare vot acordat la nivelul colegiilor este definitoriu pentru rezultatele alegerilor. Aşteptăm cu interes reacţia lui Tăriceanu, în scurtul timp rămas.
Campania electorală din Constanţa: gafe, sau răutăţi?
Cum ne-am obişnuit, după Bucureşti, campania electorală din Constanţa este poate cea mai agresivă. Din greşeală, ori intenţionat, PNL şi alianţa PSD-PC s-au dat în stambă, chiar în mijlocul propagandei.
Alianţa dintre social-democraţi şi conservatori a născut monştri. Un cititor al ziarului DEZVĂLUIRI ne-a adus la cunoştinţă faptul că a primit în cutia poştală o scrisoare (foto) prin care era îndemnat să-i voteze pe Alexandru Mazăre şi Eduard Martin, pentru Colegiul 3, respectiv 6. Nimic anormal, doar suntem în campanie. Dar, atunci când culoarea roşie este înlocuită cu cea portocalie, reprezentanta democrat-liberalilor, semnele de întrebare încep să apară. Ceea ce blamează însă Laurenţiu Preda, numele probabil fictiv pe care şi l-a dat cetăţeanul, este că baza de date a Primăriei Constanţa a fost folosită în mod ilegal. Acesta ne-a adus şi argumente legislative:
Legea 677/2001: Art. 20. – (1) Operatorul este obligat să aplice măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru protejarea datelor cu caracter personal împotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii, modificării, dezvăluirii sau accesului neautorizat, în special dacă prelucrarea respectivă comportă transmisii de date în cadrul unei reţele, precum şi împotriva oricărei alte forme de prelucrare ilegală.
Art. 33. – Neîndeplinirea obligaţiilor privind aplicarea măsurilor de securitate şi de păstrare a confidenţialităţii prelucrărilor, prevăzute la art. 19 şi 20, constituie contravenţie, dacă nu este săvârşită în astfel de condiţii încât să constituie infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 15.000.000 lei la 500.000.000 lei.
Tot legat de PSD-PC, un alt cetăţean ne-a semnalat faptul că, în zona centrală a Constanţei, există afişe electorale ale alianţei care au preluat deviza democrat-liberală ”Ei cu ei, noi cu voi”, astfel: în partea stângă a afişului, în dreptul PD-L stă inscripţia ”Ei cu ei”, iar în partea dreaptă a afişului, în dreptul alianţei PSD-PC, este scris îndemnul ”Noi cu voi”.
În ceea ce priveşte liberalii aceştia promovează chipurile votul uninominal astfel: în zona Delfinariu, cetăţenii au primit în cutiile poştale nişte pliante pe care nu este afişată nici o figură politică a vreunui candidat, nici vreun nume, ci doar sigla partidului. Ciudat mod de a promova votul uninominal! ”Acum alegi omul, nu lista de partid. Acum alegi omul care îţi rezolvă problemele. Acum alegi omul care va răspunde direct în faţa ta. Acum poţi schimba clasa politică. PNL a introdus votul uninominal”. Pe naiba. Aşa cum l-o fi introdus, aşa îl şi anihilează prin astfel de pliante care au menirea de a induce în reflexul alegătorului să pună ştampila acolo unde vede PNL. Ca să nu mai spunem, că gafa gafelor este realizată tot de liberali, în acelaşi pliant. În timp ce criza economică se adânceşte pe zi ce trece şi după toate scandalurile referitoare la mărirea salariilor, PNL vorbeşte despre cele şapte realizări în ultimii patru ani (şi dacă ar fi exclusiv meritul liberalilor şi fără să tragă după ele scandaluri şi crize, tot ar fi neruşinat de puţine): dublarea salariului mediu, creşterea pensiilor de 2,5 ori, 600.000 de locuri noi de muncă, cea mai mare creştere a investiţiilor de după 1989, cea mai mare creştere economică (!!!), scăderea impozitelor şi România, membru cu puteri depline în UE. Din nenumărate motive, cea din urmă ”realizare” e desigur şi cea mai hilară.