Litoralul românesc

Fostul “Pod de contrabandă” din Portul Constanţa va fi reconstruit

Proiect APC de introducere a insulei artificiale din Zona Liberă în circuitul portuar

Unul dintre proiectele care se vor realiza, cu finanţare internaţională de către Administraţia Portului Constanţa este şi realizarea podului rutier de legătură cu insula artificială a portului, din zona Constanţa Sud (Zona Liberă). Orice lucrător portuar mai vechi, ca şi marinarii cu experienţă ştiu că a mai existat un pod provizoriu, ale cărui picioare se mai văd şi astăzi. El a fost distrus, probabil cu premeditare, prin 1988-1989. Motivul a fost cât se poate de… comercial. Căci şi contrabanda este un comerţ, nu?…

Un articol de Paul PÂRVU, ŞTEFAN DORU COPOŢ

 

 

Insula artificială, rezultată din acumularea naturală şi depozitarea peste aceasta a nisipului şi pământului dragat, respectiv excavat în diferitele etape de construire a Portului Constanţa Sud-Agigea (Zona Liberă), ajunsese în a doua jumătate a anilor 80… depozit de mărfuri de contrabandă, în primul rând ţigări. Tot „Les connaiseurs” pot depune mărturie că, dacă insula era depozitul „en gross”, celebra navă grecească eşuată intenţionat, tocmai pentru acest scop, „Fuxia”, era un fel de… magazin „en detail”. Acolo veneau şalupele şi remorcherele incluse în afacere pentru a lua câteva baxuri, iar pentru transporturile mai mari se folosea insula, de unde plecau autovehiculele pe podul dărâmat, chiar în momentul în care au izbucnit scandalurile „Ţigareta” 1 şi 2.

Pod rutier peste canalul de legătură

Proiectul constă în realizarea unui pod rutier metalic, cu o deschidere de 105 m şi un pasaj peste căile ferate existente, în lungime totală de 590 m, care va realiza legătura între zona fluvio-maritimă şi insula artificială a Portului Constanţa, precum şi racordarea acesteia la reţeaua de drumuri interioare şi exterioare a portului. Obiectivul este prioritar, în vederea realizării de teritorii şi dezvoltarea în viitor a insulei artificiale. În ceea ce priveşte finanţarea, se are în vedere etapizarea acestui obiectiv de investiţii, prin realizarea podului rutier propriu-zis şi a căilor de acces, într-o primă etapă, urmată de dezvoltarea reţelei rutiere şi sistematizarea zonei, într-o etapă ulterioară. Construirea podului rutier peste canalul de legătură este necesară pentru a se evita aglomerările de trafic,  care se pot produce în perioadele de trafic maxim spre zona de nord a portului.
Se are în vedere finanţarea acestui obiectiv prin proiectul Watermode. Valoarea estimată este de 31 milioane euro. Proiectul are în vedere extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 şi joncţiunea obiectivului „Pod rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre Marea Neagră”, cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 – Poarta 8, spre zona de Nord a Portului Constanţa. În prezent, pentru accesul în zona de Nord a Portului, spre Poarta 7, autovehiculele traversează un drum cu două benzi de circulație, amplasat între stația CF Agigea Nord şi taluzul portului. Lungimea acestui drum de legătură între Zona de pasaj la nivel cu CF Agigea Nord – Comvex şi noua clădire de acces de la Poarta 7, este de 2,1 km. Pentru a evita conflictele de trafic şi aglomerările care se pot produce în perioadele de trafic maxim spre zona de nord a portului, este necesară lărgirea acestui drum la patru  benzi de circulație (câte două benzi pe sens). Extinderea la patru benzi de circulaţie nu se poate face decât spre zona de taluz a Portului Constanţa, deoarece spre stația CF Agigea Nord, marginea drumului existent se află deja la limita de gabarit CF.

Actualitate

To Top