Proiectul UE trebuia finalizat pe 15 decembrie 2008.
Vă prezentam în ediţiile anterioare câteva dintre aspectele impardonabile care s-au „strecurat” în derularea proiectului ce prevede construirea unei piste de biciclişti în Vama Veche, despre care se spune că ar fi transfrontalieră. Revenim prin a vă face public faptul că nici la capitolul informare şi transparenţă, responsabilii de proiect, în speţă administraţia locală a comunei Limanu, nu stau prea bine.
Un articol de Andreea PAVEL
Irina Frigioiu este coordonatorul elaborării proiectului „Pista comună pentru biciclete şi pietoni 2 Mai – Vama Veche – frontieră (proiect de infrastructură turistică)”. (http://www.primconsulting.ro/v2/continut/49). Banii destinaţi proiectului s-au alocat prin programul PHARE 2006, Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria. Portalul naţional de administraţie publică, www.administratie.ro, îl prezintă drept manager de proiect pe Bogdan Voicu, secretarul primăriei. Jurnaliştii DEZVĂLUIRI au stat de vorbă cu acesta în vederea lămuririi unor aspecte rămase neclare, referitoare la proiect. Iată în rândurile ce urmează, răspunsurile lui Bogdan Voicu:
Tensiuni între Primăria Limanu şi Poliţia de Frontieră
De ce este pista întreruptă pe o porţiune de patru metri, în zona în care patrulează poliţiştii de frontieră? Reporterii DEZVĂLUIRI au stat de vorbă cu George Stratulat care se afla în timpul programului în ziua în care ziariştii au luat-o la pas să vadă stadiul în care se află pista. Acesta ne-a spus ironic faptul că prostia nu doare, ci doar bătaia şi că nu ştie de ce a fost întreruptă pista. În replică, managerul proiectului ne-a spus că, trecând prin zona respectivă, s-a dat drept altcineva, vrând să afle părerea agenţilor despre anumite probleme din zonă şi a constat că aceştia vorbesc deseori prostii. Despre întreruperea pistei, Bogdan Voicu ne-a declarat că e doar temporară pentru că însuşi poliţiştii au cerut acest lucru pentru a putea trece cu maşina pe acolo. De asemenea, acesta ne-a asigurat că terenul nu va rămâne aşa, ci, atunci când pista va fi finalizată, bicicliştii nu vor resimţi atât de abrupt diferenţele.
Administraţia Limanu: „Malurile din 2 Mai au înaintat mai repede decât ne aşteptam”
Despre termenul de finalizare a proiectului care a fost cu mult încălcat, Bogdan Voicu a găsit, de asemenea, o explicaţie. Prima dată până la care pistele trebuiau finalizate era 15 decembrie 2008. Într-o ediţie anterioară, am sesizat faptul că pista abia a fost începută în luna martie a anului 2009! Bogdan Voicu a motivat acest aspect prin faptul că malurile din 2 Mai s-au surpat, lucru care i-a împiedicat să demareze la timp proiectul. Întrebat fiind dacă au fost efectuate studii premergătoare proiectului, care ar fi putut lua în calcul şi acest obstacol, Voicu a răspuns că studiile au fost realizate, dar că „faleza s-a prăbuşit mai repede decât orice previziune” de-a lor.
Termene amânate pe banii UE
Care este ultimul termen de finalizare a proiectului? Bogdan Voicu ne-a explicat faptul că din decembrie prin în prezent administraţia locală a cerut mai multe amânări a termenului ce vizează finalizarea pistei, din cauza motivelor menţionate mai sus. În condiţiile în care din 2 Mai până în Vama Veche încă nu s-a construit nici o bucăţică de pistă, Bogdan Voicu promite totuşi că cel mai recent termen, 31 august 2009 va fi respectat de această dată. Cam greu totuşi ca numai în două luni drumul dintre Vama Veche şi graniţă să fie „finisat”, iar cel din 2 Mai până în Vama Veche să fie şi construit, şi finisat, şi dat spre folosinţă.
Lauda de sine, nu miroase-a bine
Până la urmă avem de-a face cu o pistă transfrontalieră, ori ba? Secretarul primăriei ne-a răspuns oarecum încurcat că… da, dar doar dacă vor vrea şi bulgarii să construiască partea lor de pistă. După spusele acestuia, adnministraţia locală din Limanu este responsabilă doar de construirea pistei din 2 Mai până la graniţa din Vama Veche. Jurnaliştii l-au întrebat, de asemenea, despre părerea şi opţiunea bulgarilor de a continua pista pe teritoriul lor. Bogdan Voicu ne-a răspuns cu seninătate: „A, asta nu ştiu să vă spun”. Problema e că dacă bulgarii vor decide să continuie proiectul, aceştia vor avea de construit până în Shabla, cea mai apropiată localitate, aproximativ 30 de kilometri, o distanţă similară cu cea dintre Constanţa şi Medgidia. De menţionat aici, ar mai fi faptul că pe la începutul anului 2009, primarul comunei Limanu, Nicolae Iustin Urdea, se lăuda prin presă spunând că noi construiserăm deja un kilometru de pistă, în timp ce bulgarii „nu s-au apucat încă de proiect, nu au făcut aproape nimic“ (www.ziare.com). De asemenea, conform portalului naţional de administraţie, în luna februarie a acestui an, Consiliul Local din Limanu a organizat o conferinţă de lansare a proiectului „Infrastructură de acces în zona costieră a regiunii de graniţă Vama Veche – 2 Mai – Shabla”. De asemenea, pe acelaşi site mai este menţionat ca obiectiv al proiectului „creşterea gradului de conştientizare cu privire la oportunitatea dezvoltării unor pachete turistice comune Limanu – Shabla, care să includă vizitarea obiectivelor turistice din cele două zone”. Întrebarea este: de ce la acea vreme autorităţile locale vorbeau atât de sigure despre colaborarea româno-bulgară, iar acum nimeni nu mai ştie ce se întâmplă cu proiectul şi mai ales nimeni nu mai are certitudinea că bulgarii vor vrea să construiască partea lor de pistă dacă nici până în momentul de faţă aceştia nu au turnat vreun metru de beton.
Haos total în informarea publică
Mai precizăm că informaţiile privind asumarea responsabilităţilor unui proiect transfrontalier sunt neclare din cauză că până în momentul de faţă există trei variante de declaraţii ale reprezentanţilor administraţiei locale din Limanu:
1. Este un proiect în care românii sunt responsabili să construiască o pistă din 2 Mai şi până la graniţa cu bulgarii, iar aceştia sunt obligaţi, fiind parteneri la proiect, să construiască o pistă de la graniţă până în localitatea Shabla.
2. Este un proiect transfrontalier (aşa cum scrie pe panoul de informare), deci românii trebuie să construiască, pornind din 2 Mai, o pistă care să treacă graniţa (măcar un centimetru!)
3. Este un proiect în care, începând din 2 Mai, românii trebuie să construiască o pistă ce se opreşte la graniţă, iar bulgarii continuă proiectul doar dacă vor. Vom reveni cu detalii privind aceste aspecte!
Declaraţia de avere, punctul slab al primarului cercetat penal
Tot pe site-ul www.ziare.com a apărut informaţia conform căreia Agenţia Naţională de Integritate (ANI) a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa cu privire la mai multe “indicii de săvârşire a infracţiunii de fals în declaraţii (Iustin Urdea, primarul comunei Limanu, n.red.), pentru că nu a declarat că este administratorul unei firme, fiind astfel şi în stare de incompatibilitate”.
Conform spuselor reprezentanţilor ANI, citate de portalul de ştiri mai sus menţionat, Nicolae Iustin Urdea se află în stare de incompatibilitate, fiind şi primar şi administrator la o societate comercială. ANI consideră că aceste aspecte au devenit indicii cu privire la “săvârşirea infracţiunii de fals în declaraţii”, infracţiune prevăzută de art. 292, Cod Penal.
Aceeaşi agenţie a mai fost sesizată şi în ce priveşte faptul că primarul Urdea nu a respectat dispoziţiile legale privind completarea şi depunerea declaraţiilor de avere şi interese.