Planuri pentru reţele mai eficiente de transport rutier, feroviar şi aerian, care să elimine dependenţa Europei de importurile de petrol şi să reducă emisiile de gaze cu efect de seră.
Planul european în domeniul transportului urmăreşte creşterea mobilităţii şi continuarea procesului de integrare a reţelelor de transport din UE, simultan cu reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a dependenţei de petrolul importat.
Măsurile îşi propun să încurajeze investiţiile majore în infrastructură, să aducă schimbări la nivelul transportului de mărfuri şi de călători şi să stimuleze, astfel, competitivitatea economică şi crearea de locuri de muncă.
Axându-se pe deplasările în cadrul oraşelor şi pe călătoriile între oraşe şi pe distanţe lungi, planul include obiective care ar urma să fie îndeplinite până în 2050. Astfel:
- oraşele trebuie să renunţe complet la autoturismele pe benzină
- 50% din transportul interurban rutier de marfă şi de persoane efectuat pe distanţe de peste 300 de km trebuie t…
Planuri pentru reţele mai eficiente de transport rutier, feroviar şi aerian, care să elimine dependenţa Europei de importurile de petrol şi să reducă emisiile de gaze cu efect de seră.
Planul european în domeniul transportului urmăreşte creşterea mobilităţii şi continuarea procesului de integrare a reţelelor de transport din UE, simultan cu reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a dependenţei de petrolul importat.
Măsurile îşi propun să încurajeze investiţiile majore în infrastructură, să aducă schimbări la nivelul transportului de mărfuri şi de călători şi să stimuleze, astfel, competitivitatea economică şi crearea de locuri de muncă.
Axându-se pe deplasările în cadrul oraşelor şi pe călătoriile între oraşe şi pe distanţe lungi, planul include obiective care ar urma să fie îndeplinite până în 2050. Astfel:
- oraşele trebuie să renunţe complet la autoturismele pe benzină
- 50% din transportul interurban rutier de marfă şi de persoane efectuat pe distanţe de peste 300 de km trebuie transferat către transportul feroviar şi maritim
- companiile aeriene trebuie să crească la 40% volumul combustibililor durabili cu emisii scăzute de dioxid de carbon
- emisiile din sectorul transportului maritim trebuie reduse cu 40%.
Dacă îndeplineşte aceste obiective, UE va reuşi, până în 2050, să reducă cu 60% cantitate de gaze cu efect de seră emise de toate mijloacele de transport.
Conexiuni mai bune
Existenţa unor conexiuni rutiere, feroviare, aeriene şi maritime care să funcţioneze coerent ar eficientiza reţeaua de transport la nivelul UE, iar transportul de călători şi de mărfuri s-ar efectua mai uşor.
Conform planului, sistemele de informare, gestiune şi plată în domeniul transportului de pasageri şi de mărfuri ar urma să fie interconectate până în 2020. Până în 2050, toate aeroporturile mari vor trebui să dispună, preferabil, de conexiuni de mare viteză cu reţeaua feroviară. Toate porturile importante vor fi conectate la reţeaua feroviară de transport de marfă şi, dacă va fi posibil, la căile navigabile interioare.
În acelaşi timp, pentru a-şi finanţa infrastructura de transport, UE va extinde şi coordona aplicarea principiilor „utilizatorul plăteşte” şi „poluatorul plăteşte”.
Alte măsuri:
- încurajarea utilizării unor noi tipuri de motoare, combustibili şi sisteme de management ale traficului
- realizarea, până în 2020, a unei gestionări coordonate a sistemelor naţionale de control al traficului aerian prin programul cerul unic european şi extinderea acestuia la spaţiul aerian european comun care include 58 de ţări
- implementarea unor sisteme inteligente de management al transportului
- reducerea la jumătate, până în 2020, a numărului de victime ale accidentelor rutiere şi apropierea de obiectivul „zero decese” până în 2050.
Transportul este vital pentru economie, pentru crearea de locuri de muncă şi pentru calitatea vieţii. În acest sector, care furnizează aproximativ 5% din PIB, lucrează în prezent 10 milioane de persoane. Pentru o familie cu venituri medii, transportul reprezintă 13% din cheltuieli.