Politic

Deputatul Antal Istvan susţine suspendarea Ordonanței 9, privind clasele cu predare în limba minorităților

 

Deputatul UDMR Antal Istvan consideră că adoptarea Ordonanței 9, privind clasele cu predare în limba minorităților îi privează pe copiii de etnie maghiară de posibilitatea învățării limbii române ca limbă nematernă de la propriile lor învățători calificați în acest scop.
Mai multe organizații maghiare, printre care Asociația Părinților Maghiari și Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România (UCDMR), au reacționat la decizia Guvernului de a adopta Ordonanța de Urgență numărul 9 din 28 august 2018.

Prin acest act, Guvernul a decis ca predarea limbii române în clasele din ciclul primar cu predare în limba minorităților naționale să se facă de către profesori de specialitate, cu studii superioare, şi nu de către învățători.
„Considerăm că la elaborarea Ordonanței nu s-au respectat reglementările legale, astfel aceasta nu a fost precedată de consultarea părților interesate: profesori specialiști, părinți, reprezentanți ai elevilor, reprezentanți ai minorităților naționale. Ordonanța are efecte discriminatorii asupra elevilor din ciclul primar aparținând minorităților naționale, privându-i de posibilitatea învățării limbii române ca limbă nematernă de la propriile lor învățători calificați în acest scop”, se arată într-o petiție a Asociației Părinților Maghiari care cereau ministrului Educației suspendarea actului.
Și Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România (UCDMR) consideră inacceptabilă prevederea din Ordonanţa Guvernului care ar afecta 3.000 de învățători de la clasele cu predare în limba maghiară și 52.000 de copii.

UCDMR spune că ordonanța „pune la îndoială, fără nicio justificare raţională, competenţele lingvistice şi profesionale de care au dat dovadă, până în prezent, în predarea limbii române… Prin urmare, nu înţelegem raţionamentul înlocuirii profesorilor pentru învăţământul primar la orele de limba română cu alţi profesori care au specializare în predarea la clasele gimnaziale şi liceale”.
Cauza rezultatelor slabe la limba română la unele școli cu predare în limba maghiară pot fi programele școlare şi manualele învechite la ciclul gimnazial şi liceal şi faptul că cerinţele la examene sunt unitare pentru elevii de la secţia maghiară şi elevii vorbitori nativi de limba română, susțin cei de la Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România.
„Suntem convinşi că noile programe de învăţământ care în acest an şcolar vor fi introduse la clasa a VI-a şi ulterior şi la clasele mai mari, care prevăd învăţarea limbii române ca limbă nematernă, pe baza modelului comunicativ-funcţional, vor eficientiza procesul de însuşire a limbii române de către elevi, vor optimiza performanţele la examene”, susţine asociaţia profesională a cadrelor didactice maghiare.”
În final, UCDMR solicită suspendarea acestei ordonanțe.

Actualitate

To Top