Ancheta

Decebal Făgădău, în 2017: „Până în toamnă vom pedala pe pista de biciclete care va lega Constanţa de Năvodari”

De ce nu merge minciuna pe bicicletă? Pentru că are picioare scurte, şi nu ajunge la pedale… În ianuarie 2017, constănţenii plătitori de taxe găseau în cutia poştală o scrisoare de la primarul Decebal Făgădău. În ea, promitea printre altele că până în toamna acelui an el va pedala de mama focului (alături de cetăţeni) către zări albastre, pe „prima pistă de biciclete din România care va lega două oraşe: Constanţa şi Năvodari”. Aceasta ar fi trebuit să înceapă din Constanţa, să treacă prin Mamaia, către Năvodari. Ne apropiem cu paşi repezi de cea de-a treia toamnă de la promisiunile edilului, iar din pista promisă nu s-a realizat nici un centimetru. Pe 1 aprilie 2019 (coincidenţă?) a fost anunţată o nouă promisiune a lui Făgădău: Pistă de biciclete de la ieşirea din oraş spre Managalia, până la intrarea în Mamaia.

„Dragă constănţeanule”

Aşa îşi începea scrisoarea, după primul an de mandat, primarul Făgădău. Citind-o, nu te poţi abţine să nu te gândeşti că, deşi trecuseră luni bune, Decebal Făgădău era încă îmbătat de succesul alegerilor: Promisiuni peste promisiuni, unele aşa de gogonate, încă ai zice că ar fi vorba de vreo mare metropolă a lumii, nu de amărâtul nostru oraş. Din desaga cu minciunele a Moşului, alegem una: „În toamnă, vom pedala împreună pe prima porţiune a pistei de biciclete din România care, în premieră, va lega două oraşe – Constanţa şi Năvodari. Această pistă va începe din zona Dioda-Antoniadis şi va continua pe bd. Mamaia, spre staţiunea Mamaia şi spre oraşul Năvodari.”

Suntem în 2019 şi din visul de iarnă al primarului Făgădău nu s-a adeverit un centimetru. Pe bulevardul Mamaia nu e nici urmă de pistă de biciclete, nici în oraş, nici spre staţiune sau Năvodari.

În cazul în care pista de biciclete nu a fost din start o minciună, Făgădău a renunţat probabil la acest proiect în secunda imediat următoare expedierii scrisorii către constănţeni: De la scrisorica buclucaşă, nu a mai menţionat nimic, niciodată, despre pista-minune.

Promisiuni din ce în ce mai mici – minciuni din ce în ce mai mari

La capitolul „piste de biciclete”, Făgădău nu se poate lăuda măcar cu originalitatea ideii. Ilustrul său predecesor, Radu Mazăre, era primul care promitea constănţenilor piste de biciclete, încă de-acum zece ani. În 2011, el avansa cifre: „Voi construi între 50 şi 80 de kilometri de piste de biciclete în doi ani. Începem anul acesta şi terminăm în 2012. Ziua merg cu bicicleta la birou şi seara, când merg la gagici, iau Jaguarul.”

Faţă de faraonul Mazăre, Făgădău ne-a promis doar vreo 10 kilometri. Problema cea mai mare este că Mazăre din zecile de kilometri promişi a şi realizat câţiva, în timp ce Făgădău a rămas doar la stadiul de minciunele de adormit alegătorii.

Mazăre, despre care până şi membrii electoratului său spuneau „fură dom’le că toţi fură, da’ măcar ăsta ne-a dat şi nouă ceva” a lăsat cei câţiva kilometri de pistă din staţiunea Mamaia – prost făcuţi prin centrul esplanadei, provocând zilnic accidente şi conflicte între pietoni şi biciclişti, dar existenţi. Prin comparaţie, Făgădău a promis mai puţin, dar nu a realizat… nimic.

Lui Făgădău nu i-a plăcut Bulevardul Tomis

Ca să nu omitem niciun aspect, trebuie să menţionăm că de numele lui Făgădău se leagă pista de biciclete de pe o bucată din bulevardul Tomis – proiect realizat înainte de promisiunea privind pista către Năvodari. Parte a momelii electorale cu care Făgădău a câştigat alegerile din 2016, „noul Bulevard Tomis” include o pistă de biciclete care începe de nicăieri şi duce către niciunde. La Capitol, bicicliştii se trezesc în plin contrasens, fiind obligaţi să o ia spre Mamaia sau să devină pietoni. Mersul înainte spre Dacia nu e o opţiune, pentru că în intersecţia de la Capitol vin din contrasens şi oricând ar traversa intersecţia ar fi luaţi pe capotă de maşinile care intră pe culoarea verde. La primărie, pista se termină în mesele unui restaurant, iar tot traseul e presărat de intersecţii cu străzi laterale din care şoferii trebuie să iasă până pe pistă pentru vizibilitate maximă.

Avem pe bulevardul Tomis una din cele mai puţin folosite piste de biciclete din lume. Un motiv este acela că ea făcută de dragul de a fi făcută şi nu leagă între ele două cartiere sau două puncte de interes.

Celălalt motiv este că pista lui Făgădău este cel mai periculos traseu pentru bicicliştii din oraş. Încă din ziua inaugurării, un ciclist a fost lovit de o maşină, pe pistă, la o intersecţie, iar trendul s-a menţinut până în ziua de azi.

De ce nu s-a reproiectat pista de pe Tomis şi nu a fost extinsă către alte cartiere sau puncte de interes? Ne-a spus-o chiar Decebal, dinainte de inaugurare: „Până la 1 iunie 2016 (n.r. – cu o săptămână înainte de alegeri) constănţenii vor avea două bulevarde Tomis: Cel vechi spre Dacia şi cel nou spre mare. Facem astfel un pilot şi vedem cum va funcţiona el. Apoi extindem în tot oraşul”. Prin urmare, Făgădău a făcut un proiect-pilot. Având în vedere că ulterior nu s-a mai extins nimic, rămâne o singură concluzie – Lui Făgădău nu i-a plăcut cum a ieşit „noul bulevard Tomis”, sau i-a plăcut mai mult ăla vechi, neschimbat. Drept care a tăcut, şi nu a mai făcut. Nimic.

Alegeri noi, promisiuni noi

În martie 2019 Decebal Făgădău a descoperit că se apropie alegerile din 2020. Din lada cu promisiuni prăfuite, el a scos aceleaşi marionete din 2016: Bulevarde noi, transport modern, piste de biciclete. Lansate în ultima şedinţă de consiliu a lunii martie, ideile lui Făgădău au ajuns în presă şi către publicul larg – cum nu se putea mai nimerit – pe 1 aprilie, Ziua Păcălelilor.

Dacă în urmă cu câţiva ani ani promitea pistă de biciclete din centru până la Mamaia şi Năvodari, acum el promite piste care să lege Cumpăna şi Agigea cu staţiunea Mamaia. După ce a dat cu două mâini autorizaţii de construire pe bandă rulantă, în toată staţiunea Mamaia, de la mare până la lac, Făgădău nu mai are cum să promită pistă de biciclete spre Năvodari. Decât, cel mult, piste de biciclete suspendate, pe deasupra blocurilor…

Cu toţi banii primăriei, Făgădău nu a putut face ce a făcut un ONG – gratis!

În final, să revenim la promisiunea lui Făgădău, din 2017: premieră absolută, prima pistă din România care va uni două oraşe: Constanţa şi Năvodari.

În buna tradiţie, această promisiune era, din start, o minciună. Prima pistă de biciclete care să lege două oraşe din România exista deja, încă din 2010, între Târgu Mureş şi Reghin. De implementarea proiectului s-a ocupat Asociaţia Unda Verde, cele mai importante resurse investite fiind munca şi perseverenţa membrilor asociaţiei. Materialele necesare pentru semnalizare au fost procurate din fondurile asociaţiei sau aduse de acasă de membri, iar pentru îngrijirea traseului s-au perfectat acorduri cu autorităţile locale.

La Constanţa, Făgădău nu avea nevoie decât de voinţă şi de nişte bidoane de vopsea. Trebuia găsit şi marcat un traseu, la fel cum s-a făcut pe bulevardul Tomis. Cum de vopsea nu credem că duce lipsă primăria Constanţa, e uşor de intuit motivul pentru care pista între Constanţa şi Năvodari nu s-a mai făcut…

(Fotografiile însoţite de simbolul T sunt trucate)

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top