Litoralul românesc

Dealerii SEAT se joacă cu nervii clienţilor

Garanţia unei maşini noi, un avantaj inutil în caz de defecţiune

După nici şase luni de când şi-a achiziţionat noua sa maşină, un Seat Ibiza Reference, Cristian Pavel din localitatea Ovidiu se vede pus în situaţia de a nu-şi mai putea folosi autoturismul. Din cauze (cel puţin din punct de vedere tehnic) inexplicabile deocamdată, cutia de viteze a autoturismului a cedat. Cum este şi normal în astfel de situaţii, posesorul maşinii defecte se adresează celui de la care a cumpărat autoturismul, în cazul de faţă fiind vorba de SC Dona SRL (dealerul auto din Constanţa reprezentant al mărcii Seat). Paradoxal, clientul Pavel s-a văzut pus în situaţia de a fi obligat să-şi plătească integral reparaţiile la cutia de viteză, cu toate că maşina se află sub garanţie!
Motivul invocat de departamentul tehnic şi comercial al dealerul Seat, fiind exploatarea necorespunzătoare a autoturismului, chichiţă menţionată într-un paragraf aflat în certificatul de garanţie al maşinii. În negocierile dintre client şi reprezentanţii SC Dona nu au lipsit nici acuzaţiile de dare-luare de mită în vederea reparării cutiei de viteză, la bază aflându-se şi o înregistrare audio a unei discuţii dintre inginerul Seat şi client.

Un articol de Ştefan Doru COPOŢ, Mihai Răzvan ROTARU

Ameţeală marca Seat

În luna august 2008, Cristian Pavel avea să se bucure de noua sa achiziţie în materie de autoturisme. Un frumos Seat Ibiza Reference, pe care l-a achiziţionat pe o sumă deloc neglijabilă de la dealerul auto SC Dona SRL, aflat pe bulevardul Aurel Vlaicu din Constanţa. În cadrul formalităţilor de achiziţionare a maşinii, au fost semnate tot felul de acte menite teoretic să asigure o bună funcţionare şi întreţinere a autoturismului achiziţionat. Printre aceste documente se află şi certificatul de garanţie al maşinii, document menit să protejeze pe durata garanţiei maşinii atât marca Seat, cât şi buzunarul clientului. Asta în contextul în care Seat se laudă cu maşinile sale în ceea ce priveşte fiabilitatea şi rezistenţa în exploatare. Din păcate însă, reclama de la TV nu se potriveşte deloc cu realitatea crudă din teren. Aşa se face că la nici patru luni de zile de la achiziţionarea maşinii, Cristian Pavel a şi sesizat probleme ale sistemului de frânare. Cum era şi normal, a anunţat telefonic reprezentatul Seat, dar simptomele defecţiunii au fost trecute cu vederea. Ulterior defecţiunilor servo frânei, la maşină au început probleme cu cutia de viteză, care nu prea intra în treapta a doua. Cristian Pavel a pus din nou mâna pe telefon şi l-a sunat pe inginerul Seat, care i-a dat o soluţie năucitoare: să forţeze levierul schimbătorului!

Revizie cu câteva zile înainte să-i “cadă” cutia

Câteva luni de zile, posesorul maşinii a rulat cu stresul provocat de cutia de viteze, dar “liniştit” de fiecare dată de inginerii Seat, a mers mai departe. Aşa se face că la data de 25 iunie anul curent, Cristian Pavel se prezintă cu autoturismul la revizia obligatorie prevăzută în certificatul de garanţie. Mecanicii Seat au procedat la efectuarea operaţiunilor prevăzute în formularul tehnic al maşinii, dar operaţiunile s-au redus la schimbul de ulei, al filtrului de aer, filtrul de polen etc. Şi astfel, fără nici o altfel de verificare mai amănunţită din punct de vedere tehnic, maşina lui Pavel a părăsit atelierul reprezentanţei Seat.
Fatalitatea a făcut ca la nici patru zile (30 iunie 2009) de la ieşirea de pe uşile service-ului Seat, cutia de viteze a autoturismului să cedeze definitiv. Astfel se face că la data amintită mai sus, clientul Pavel a dus maşina remorcată la sediul service-ului Seat de la SC Dona SRL, unde a fost înregistrat documentul denumit “contract de reparaţie”, cu numărul 2009003561/1,  cu menţiunea “nu intră în viteza a doua”.

Târguială ca la talcioc

Văzându-se în postura de a-şi tracta maşina nouă, cu o ştangă, la service, clientul a încercat să profite de acţiunea certificatului de garanţie al maşinii. Eşec total însă! După demontarea cutiei de viteză, tehnicienii Seat au constatat că sincronul treptei II de viteză era efectiv distrus. În consecinţă trebuia schimbat cu unul nou. Pentru aceasta însă trebuia aprobarea uzinei producătoare a mărcii Seat, în cazul în care piesa distrusă se demonstra că a cedat din cauza viciilor de construcţie. Dar demonstraţia ce necesita o analiză minuţioasă a structurii metalului compozit din care era făcut acel sincron, operaţiune ce implică într-adevăr prezenţa unor experţi, a fost peste mâna responsabililor tehnici de la Seat. Mai uşor a fost să se arunce vina pe proprietarul maşinii, pe care l-au acuzat de exploatare defectuoasă a cutiei de viteză. Şi cum argumentele aruncate de tehnicienii Seat se regăseau şi în prevederile foarte avantajoase pentru dealer din certificatul de garanţie, clientul s-a văzut pus în situaţia de a plăti din buzunar contravaloarea reparaţiei, adică aproximativ 2.500 de RON. Lucru cu care Pavel nu a fost de acord.

Cristian Pavel acuză: “Inginerul Apostu mi-a cerut şpagă!”

Tânărul ne-a declarat că în timpul discuţiei cu inginerul Marius Apostu, acesta i-ar fi sugerat că dacă îi dă şapte milioane de lei vechi “la negru”, ar putea să găsească o soluţie, folosindu-se de actele unei alte maşini de acelaşi tip. “I-am spus că nu am decât cinci milioane la mine şi i-am dat acei bani”, a adăugat Cristian Pavel, care a înregistrat această discuţie cu telefonul mobil. Până la urmă, cele două părţi nu au ajuns la nicio înţelegere, ultima variantă a celor de la Dona fiind ca proprietarul maşinii să plătească cei 2400 lei pentru reparaţii. Pavel a refuzat şi a fost nevoit să îşi ia maşina de la service-ul Dona, tot la ştangă.

Explicaţii oficiale

Sesizaţi în legătură cu acest caz, reporterii DEZVĂLUIRI s-au deplasat la sediul reprezentanţei Seat de la SC Dona SRL Constanţa. Aici, am stat de vorbă cu directorul de vânzări Claudiu Pătraşcu, dar şi cu inginerul Marius Apostu, cel acuzat de client că ar fi cerut şpagă în schimbul reparaţiei. Cei doi au pretins că posesorul autoturismului nu a folosit maşina conform prevederilor din certificatul de garanţie, că a aplicat un şofat sportiv suprasolicitând componentele mecanice ale maşinii, în special ambreiajul şi cutia de viteză, etc. Privitor la discuţia înregistrată dintre inginerul Apostu şi client, Claudiu Pătraşcu consideră că nu reiese de acolo faptul că s-a cerut vreo şpagă, şi că anumite pasaje ale discuţiei ar fi fost modificate pe un computer astfel încât să reiasă presupusa tentativă de “şpăguire”.
În legătură cu situaţia tehnică şi refuzul executării reparaţiei în cadrul certificatului de garanţie, SC Dona SRL, a emis un document înregistrat cu nr. 200/02.07.2009, care încearcă să acrediteze ideea că Pavel ar fi folosit maşina incorect şi a încălcat clauzele contractului de garanţie.

Tehnicienii de la Dona ştiu ce fac clienţii cu maşinile în timpul liber?!

Documentul precizează că maşina ar prezenta acumulări masive de nisip în interiorul jantelor, că anvelopele spate ar fi foarte uzate, la fel discul de ambreiaj şi cutia de viteze.
Fără o expertiză specializată (oferită spre exemplu de fabricant, unde SC Dona a refuzat să trimită piesele spre analiză), şi fără dovezi directe care să argumenteze concluzia, inginerul Apostu a stabilit că Pavel a folosit în repetate rânduri maşina pe plajă, unde a efectuat frecvent derapaje controlate cu ajutorul frânei de staţionare şi că obişnuia să schimbe vitezele fără să acţioneze pedala ambreiajului.
Ca urmare, cei de la Dona s-au prevalat de prevederile certificatului de garanţie punctul 3, litera A, declarând că nu pot efectua repararea autoturismului în condiţii de garanţie.
Nemulţumit că i se refuză reparaţia în baza unor presupuneri ce nu pot fi probate, Cristian Pavel a decis să reclame situaţia la OPC.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top