Ancheta

Cum se toacă banii la primăria Constanța – 54 de semne de circulație pe 300 de metri de drum

Strada Traian, de la BCR până la monumentul eroilor, are puțin peste 300 de metri. În urmă cu un an jumate, primăria Constanța a schimbat regulile de circulație, instituind sens unic pe această porțiune. Cu ocazia schimbării, această bucată de drum și aleile adiacente au primit „cadou” circa 70 de panouri de reglementare a circulației noi, din care peste 50 doar pe strada Traian. Pentru a umfla recolta de semne la hectar, argații primăriei au recurs la toate trucurile posibile și imposibile – semne puse câte două sau câte trei pe un stâlp, semne dublate (obligatoriu la dreapta, apoi sens interzis pe sensul către stânga), semne puse cu spatele la sensul de circulație, semne care se anulează unele pe altele, la 5 metri distanță unul de altul. Beneficiarii acestui circ rutier – furnizorul panourilor, firmă abonată la contracte publice din partea PDL, apoi PSD, respectiv Confort Urban (firma de sifonat bani publici a Primăriei Constanța).

În caz că nu ați văzut bine prima oară…

… Confort Urban vă pune trei semne! Acesta ar putea fi motto-ul Semnalizadei întreprinsă de oamenii primăriei pe această bucățică din Strada Traian. La accesul de pe Bulevardul 1 Mai, semnul aferent trecerii de pietoni e pus pe ambele părți ale drumului, deși în partea îndepărtată a intersecției nu își are niciun rost, părând mai degrabă să semnalizeze o trecere de pietoni inexistentă, pe bulevard. Asta însă e nimic prin comparație cu ce ne așteaptă la intersecția cu aleea dinspre parcarea BCR. Aici dăm peste primul indicator pus… cu spatele la sensul de mers! Trecând de semn, aflăm semnificația lui – este un semn de sens interzis, pus pentru temerarii care, ieșind din parcarea BCR, ar vrea să vireze la stânga.

Semne triplate

Ca și semnul de trecere de pietoni de la intrarea pe stradă, semnul de sens interzis vine să dubleze un altul – înaintea ieșirii din parcarea BCR fiind montat un indicator cu semnificația „obligatoriu la dreapta”.

La fel se prezintă situația la toate intersecțiile cu alei laterale, care sunt prevăzute cu semne de circulație ce indică direcția corectă de mers. Totodată, pe aceiași stâlpi, sau pe stâlpi de susținere montați pe cealaltă parte a a drumului sunt semne care interzic accesul în sensul greșit, sau care reamintesc sensul corect de mers, semnalizarea rutieră fiind practic dublată, sau chiar triplată, pe toți cei 300 de metri de drum.

De exemplu, la ieșirea din această alee (vezi foto), conducătorii auto au în față un semn de obligatoriu la dreapta, în dreapta un semn de obligatoriu înainte, iar în stânga un semn de sens interzis.

Semne invizibile

La prima vedere, pare că primăria face risipă de bani pentru a se asigura că toată lumea circulă în direcția corectă și că nu se pot produce incidente nedorite.

În realitate, însă, e vorba de o risipă de bani și atât. Asta pentru semnele-triplură sunt puse de cele mai multe ori în poziții în care sunt practic imposibil de văzut de șoferii cărora li se adresează. Pentru a vedea semnul din stânga, șoferii trebuie să sucească capul la stânga și în sus, iar pentru a vedea semnele de sens unic sau sens interzis poziționate în lungul străzii Traian, ei trebuie să privească la drepta și în sus, prin capota mașinii. Întrucât ele sunt poziționate la 90 de grade față de direcția din care sosesc cei cărora se adresează, aceste semne nu pot fi văzute decât după ce ajungi fix în dreptul lor, și privești prin capotă. (vezi foto jos) Pentru Superman, acest lucru nu ar fi o problemă. Pentru restul de 300.000 de locuitori ai Constanței, cam e…

Ai crezut că ai voie la dreapta? Ha! Te-am păcălit!

Recordul mondial absolut de semne la hectar e deținut tot de strada Traian, pe porțiunea dinspre monumentul eroilor. Aici, pe o distanță de 30 de metri sunt 7 semne de circulație (o medie de un semn la fiecare patru metri de drum!), numai pe partea dreaptă a drumului. Se pare că voinicii de la Confort Urban (firma de drumuri și parcări a Primăriei Constanța) s-au trezit că se termină șoseaua iar ei încă au tolba de semne plină. Ca să evite situațiile neplăcute, au vărsat toate semnele posibile și imposibile pe această bucățică de șosea. Evident, așa ceva era imposibil de realizat fără un pic de abrambureală. Așa se face că, la 7 metri înainte de intersecția cu Prelungirea Traian, spre Poarta 4 a Portului Constanța, e pus un indicator „înainte sau la dreapta”. La 2 metri de intersecție, însă, e un alt semn, cu „obligatoriu înainte” Este, evident, o prostie: Practic, cele două semne se contrazic, iar singurul mod în care poți pune în aplicare semnificația lor este să virezi dreapta, peste trotuar și scuarul monumentului, înainte de intersecție…

Practic, întrucât ultimul semn înainte de intersecție interzice virajul la dreapta, aceasta manevră este, tehnic, ilegală, iar un echipaj de poliție mai zelos își poate umple tolba de amenzi în cinci minute, doar de pe urma amărâților care nu apucă să proceseze în timp util alba-neagra din semnele de circulație înșirate de Confort Urban.

Cine-a pus semnul în drum, ăla nu e om…

Răspunderea pentru această vomă necontrolată de semne rutiere azvârlite alandala pe marginea străzii Traian e împărțită de Confort Urban și de o comisie din cadrul primăriei. Această comisie are un lung istoric de a produce idei deșucheate și soluții fanteziste, precum reconfigurarea circulației la Poarta 1. De data asta, soluția lor nu a fost nu numai fantezistă, ci și foarte profitabilă – pentru unii.

În primul rând, de pe urma cascadei de semne rutiere are de câștigat Confort Urban. Pentru montarea fiecărui indicator, Confort Urban încasează 8,14 RON. Nu pare mult, dar dacă stați să vă gândiți un pic, e vorba doar de înșurubarea a patru șuruburi, deci firma câștigă câte 2 lei pe șurub. Pentru stâlp, unde chiar e nițel de muncă, tariful e mult mai piperat – 62,42 de lei pentru fiecare stâlp înfipt în pământ.

În felul acesta, banul public sare din bugetul primăriei în cel al Confort Urban. Diferența dintre cele două este aceea că în timp ce cheltuielile primăriei sunt la vedere, cele ale Confort Urban sunt decise într-un cerc închis, consilierii și publicul având acces facil doar la bugetul general votat la fiecare început de an.

Vesta SRL, dormi liniștită, Confort lucrează pentru tine

Așa cum la capătul fiecărui curcubeu e o găleată cu galbeni, și la capătul acestui curcubeu de semne de toate formele, mărimile și culorile se află un mare câștigător. Este vorba de firma Vesta Investment SRL, firmă abonată de zece ani la contracte cu statul ce au propulsat-o pe poziția fruntașă a dealerilor de indicatoare rutiere.

Numele firmei a devenit cunoscut în perioada guvernării PD-L, ca abonat la lucrările publice, și ca sponsor de nădejde al partidului democrat-liberal.

Schimbarea guvernului a antrenat o schimbare a macazului, Vesta reorientându-se spre administrațiile locale și spre PSD. Momentul de glorie al firmei a fost reprezentat de inaugurarea de către Victor Ponta a autostrăzii București-Ploiești, care era flancată de sute de semne de circulație achiziționate de la Vesta Investment pe milioane de euro. Multe dintre aceste semne indicau parcări și ieșiri de pe autostradă care nu au fost executate nici în ziua de azi. Ponta nu a mai avut bani de parcări, dar de indicatoare inutile de la Vesta – a avut.

Spuneam mai sus că firma a câștigat bani buni din contracte cu statul. Ziarele au vuit când Vesta a câștigat o licitație bugetată la 800.000 de euro cu Ministerul Dezvoltării condus de Elena Udrea, sau 1,9 milioane de euro pentru separatoarele montate la Summitul NATO din 2008. De la administrațiile locale a prins contracte de 100-200.000 de euro, cu cel mai bănos contract direct – 3,4 milioane euro la Primăria Capitalei (când era primar Adriean Videanu).

Și la Constanța, Vesta a dat lovitura. Pentru furnizarea de semne rutiere noi, firma a semnat în 2018 un contract cu firma primăriei – Confort Urban SRL – în valoare totală de 6,2 milioane lei (1,33 milioane euro). Este vorba de un contract-cadru, ceea ce înseamnă că Vesta își primește banii numai pe ce livrează, iar singurul mod în care poate ajunge la suma prevăzută în contract este să i se ceară și să livreze un număr suficient de mare de indicatoare.

Iată, așadar, încă o explicație a nonșalanței cu care Confort Urban umple strada de semne rutiere.

Pentru fiecare indicator, în funcție de mărime și formă, Vesta încasează 150-250 de lei, iar până la 1,3 milioane de euro e drum lung, și multe, multe semne de plantat aiurea…

Pe lângă indicatoare, Vesta a mai reușit să se lipească de un contract. Să se lipească, de-a dreptul. Este vorba de contractul pentru marcajele rutiere din Municipiul Constanța. Bugetat la 2,3 milioane lei, contractul a fost anunțat de Confort Urban ca fiind încredințat SC Marcatin SA. La aprobarea bugetului de lucrări de către Primăria Constanța, însă… surprize-surprize! Contractul anunțat inițial ca fiind cu Marcatin SA mai are încă un asociat – Vesta Investment SRL. Asocierea Marcatin-Vesta câștigă între 25 și 350 de lei pe metru pătrat de marcaje, în funcție de tipul marcajului.

Un articol de Răzvan PETRE

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

To Top