COMUNICATE

Coreenii de la şantierul Daewoo Mangalia sifonează banii Statului Român

Contracte avantajoase pentru DSME (compania-mamă) şi firme căpuşe înfiinţate în România.

În contextul blocării negocierilor privind măririle salariale la şantierul Daewoo Mangalia, liderul sindical Marin Florian aduce acuzaţii extrem de grave la adresa părţii coreene, în exclusivitate pentru DEZVĂLUIRI.

“Coreenii sifonează profiturile şantierului. În timp ce, în ultimii cinci ani, DMHI a înregistrat pierderi, firma-mamă din Coreea are profituri uriaşe. La fel şi tot felul de societăţi cu nume asemănător cu DMHI înfiinţate la Constanţa de coreeni din conducerea societăţii”, ne-a declarat liderul sindical al şantierului. Florian ne-a spus că a discutat în ultimii ani cu mai mulţi oficiali români cărora le-a reclamat această problemă dar i s-a spus că România nu poate intra într-un scandal diplomatic cu Coreea!

Florian nu este de acord nici cu angajarea muncitorilor străini aduşi din Asia. Aceştia le iau locul românilor şi, în plus, Statul Român iese în pierdere din cauza contribuţiilor mai mici la buget. “Mai ales în situaţia acestei crize, statul cred ca ar trebui să se implice mai mult în protejarea propriilor cetăţeni”.

Un articol de Mihai Răzvan ROTARU

Sindicaliştii nu vor asiatici la Mangalia

Între administraţia DMHI şi muncitori e pe cale să izbucnească un nou conflict colectiv de muncă. Liderii sindicali au cerut măriri salariale de 450 de lei lunar, în timp ce compania e dispusă să ofere doar 40 de lei de la 1 ianuarie şi încă 20 de lei pentru 1400 de muncitori care vor fi promovaţi în grila de salarizare. În plus, conducerea DMHI promite că salariile vor fi indexate cu procentul inflaţiei, în două tranşe, în octombrie 2009 şi ianuarie 2010. Liderii sindicali consideră aceste propuneri inacceptabile şi ameninţă cu proteste. Aceştia de opun şi infuziei de muncitori străini, în prezent aproape 500, aduşi din China, Coreea, Vietnam, Sri Lanka. „Argumentul că străinii sunt mai ieftini nici nu cred că este unul corect. Dacă adaugi la salariu cheltuielile pe care DMHI le are cu cazarea şi masa străinilor, ajungi la aceeaşi bani. În schimb, aceşti asiatici se supun orbeşte conducerii şi scad puterea sindicatului”, e de părere Marin Florian.

Au ameninţat că mută şantierul în China

În timpul ultimei greve, cea de anul trecut, fostul preşedinte al DMHI, Jae-Bong Lee, a şantajat partea română că dacă greva nu încetează, ar putea să mute şantierul în China. “Există posibilitatea reală de a închide şantierul, pentru că mediul de afaceri din România s-a înrăutăţit tot mai mult în ultima vreme. Dacă greva continuă o lună, ne vom dezamăgi clienţii. În cazul în care plecăm de aici, şantierul va fi mutat în China, unde terenul ni se pune la dispoziţie gratis şi unde timp de un an suntem scutiţi de taxe. Până acum n-am adus în discuţie această perspectivă, dar, în ipoteza în care şi 2007 va fi un an de pierdere, al treilea consecutiv, cred că va trebui să recomand retragerea din România. Iar dacă se retrage compania-mamă, dispar şi comenzile pe care noi le aducem”, a declarat preşedintele Jae-Bong Lee.

“Noi românii suntem cu munca şi cu pierderile, iar coreenii cu profiturile”.

Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) a fost constituită în 1997, ca o societate mixtă în care 51% din acţiuni sunt deţinute de compania sud-coreeană Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering şi 49% de firma 2 Mai Mangalia, aflată sub controlul statului roman. (De fapt, participaţia statului este ceva mai mică pentru câteva procente din acţiuni sunt regăsite la micii acţionari, prin cupoane). În 2004, şantierul naval a realizat un profit de 8 milioane de dolari şi vânzări de 135 de milioane de dolari. Părea a fi atunci o afacere de succes, în continuă dezvoltare. Lucrurile nu au stat însă aşa. Deşi producţia a crescut în permanenţă, DMHI a început să meargă pe pierdere. Secretul, spun lideri sindicali a fost sifonarea banilor către compania-mamă din Coreea, DSME. Conform surselor citate, DSME este cea care deţine managementul şantierului. Compania coreeană percepe de la DMHI comisioane de management, de proiectare, iar furniturile pentru construcţia navelor sunt aduse numai din Coreea, cu “ajutorul” unor intermediari. Asta înseamnă, spune liderul sindical de la DMHI, că 70% din valoarea unei nave pleacă în Coreea, la DSME. În afară de această situaţie, mai multe persoane din conducere şi-au înfiinţat firme prin care căpuşează DMHI. “Practic, noi românii suntem cu munca şi cu pierderile, iar coreenii cu profiturile”.

Dezvoltare în plină criză

Cu toate lamentările fostului preşedinte, DMHI are comenzi asigurate până în 2011, îşi dezvoltă capacităţile de producţie şi nu pare a fi afectată prea mult de criză. La începutul acestui an conducerea companiei a decis să renunţe la reparaţii navale, pentru a se dedica exclusiv construcţiei de nave, care asigură profituri mult mai bune.

În vara anului trecut a fost dată în exploatare nouă hală de sablare – vopsitorie, o investiţie de circa 4 milioane de euro. Compania a achiziţionat un teren în suprafaţă de 6 hectare, pe care a început să construiască o hală de confecţii-asamblări. Docul uscat de reparaţii va putea fi folosit pentru construcţii noi, o dată cu instalarea unei macarale capră de 1.000 tone forţă. Aceasta a fost cumpărată dintr-un şantier american desfiinţat şi va fi montată la Mangalia, devenind cea mai mare instalaţie de ridicat din România. Viitoarea instalaţie va permite creşterea ritmului de fabricaţie şi scurtarea ciclului de montaj în doc.

Până la sfârşitul anului 2011, şantierul are semnate comenzi pentru construirea a 32 de nave în valoare de 2,5 miliarde de dolari. Potrivit vicepreşedintelui Vasile Iorga, în acest an se vor mai semna comenzi în valoare de 1,3 miliarde dolari. Conducerea coreeană anunţă investiţii de 120 milioane de dolari numai pentru angajaţii şantierului. În apropiere de satul 2 Mai şi în cartierul Dobrogea 1 se vor ridica două cartiere a câte 1.000 de apartamente, pe care angajaţii le vor putea cumpăra în rate.

Apartamentele ieftine pentru muncitori-o mare minciună

Liderul sindical răspunde însă că toate acestea nu sunt decât cifre umflate şi dezinformări. Investiţiile în şantier sunt de fapt împrumuturi cu dobândă pe care compania-mamă DSME le acordă DMHI, iar locuinţele pentru muncitori reprezintă praf în ochi. “Minciuna asta a început în 2006, atunci când mulţi muncitori români au plecat să lucreze în SUA, după criza locurilor de muncă din şantierele navale, provocată de uraganul Katrina. Ca să nu îşi piardă muncitorii, coreenii s-au apucat să promită locuinţe ieftine, pe care muncitorii să le poată cumpăra în 15-20 de ani, în rate. S-au apucat şi au săpat nişte gropi în centru, în zona stadion. În trei ani nu au făcut nimic. Acum sunt tot aşa, pline cu apă de ploaie. Au cumpărat un teren lângă şoseaua de Limanu. Nu au făcut nimic acolo, acum pe acel teren sparg piatră pentru noua hală. Cred că de la început a fost doar propagandă.”

Toate memoriile făcute de sindicaliştii de la DMHI la autorităţile statului au rămas fără răspuns. Dar neoficial lui Florian i s-a spus că nu se poate face nimic, căci România nu vrea să rişte alterarea relaţiilor sau chiar un scandal diplomatic cu Coreea.

Români sclavi pe şantierele navale din Coreea

DMHI are obiceiul să trimită muncitori români la stagii de pregătire în Coreea, la firma-mamă. Mulţi dintre ei s-au plâns la întoarcere că au fost cazaţi în condiţii proaste şi că au fost trataţi ca nişte sclavi. Fără să fie învăţaţi nimic, românii au fost puşi la cele mai grele şi umilitoare munci. Iată ce declară unul dintre ei, Tudorel Caraman: “E o situaţie de mizerie în care se află toţi acei 500 de muncitori romani. Am lucrat şi ştiu. Se spune că se află la specializare, că se fac câte patru ore de cursuri de plan (desen tehnic), în club. Adevărul este însă ca se munceşte până la epuizare, că se fură din drepturi, că nu sunt duşi la spital când au necazuri, că sunt penalizaţi din salariu dacă nu respectă anumite reguli de ordine interioară, în blocurile unde locuiesc romanii este o adevărată închisoare, iar liderul analfabet Tenchiu Gheorghe face camăta cu ei, împrumutându-i cu bani, iar la salariu le reţine cu 50% mai mult. Le vinde salopetele pe care conducerea şantierului de acolo le dă gratuit.

 

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top