În data de 7 iulie, Departamentul pentru Afaceri Europene a organizat la Centrul Infoeuropa o conferinţă cu tema „Foaie de parcurs pentru un spaţiu european unic al transporturilor – Către un sistem de transport competitiv şi eficient din punctul de vedere al resurselor”.
Conferinţa a avut drept scop aducerea la masa discuţiilor a tuturor factorilor implicaţi în acest subiect, atât din sectorul public, cât şi din sectorul privat în vederea lansării unei dezbateri cu privire la un sistem european de transport competitiv şi eficient din punctul de vedere al resurselor.
La dezbatere a participat şeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Bogdan Mănoiu, alături de reprezentanţi ai ministerelor şi ai altor autorităţi cu atribuţii în gestionarea acestei problematici – Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Mediului şi Pădurilor, Autoritatea Rutieră Română, Autoritatea Feroviară Română, Autoritatea Navală Română -, reprezentanţi ai patronatelor şi sindic…
În data de 7 iulie, Departamentul pentru Afaceri Europene a organizat la Centrul Infoeuropa o conferinţă cu tema „Foaie de parcurs pentru un spaţiu european unic al transporturilor – Către un sistem de transport competitiv şi eficient din punctul de vedere al resurselor”.
Conferinţa a avut drept scop aducerea la masa discuţiilor a tuturor factorilor implicaţi în acest subiect, atât din sectorul public, cât şi din sectorul privat în vederea lansării unei dezbateri cu privire la un sistem european de transport competitiv şi eficient din punctul de vedere al resurselor.
La dezbatere a participat şeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Bogdan Mănoiu, alături de reprezentanţi ai ministerelor şi ai altor autorităţi cu atribuţii în gestionarea acestei problematici – Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Mediului şi Pădurilor, Autoritatea Rutieră Română, Autoritatea Feroviară Română, Autoritatea Navală Română -, reprezentanţi ai patronatelor şi sindicatelor de profil, respectiv Uniunea Română de Transport Public, Federaţia Operatorilor Români de Transport, Asociaţia Constructorilor de Automobile din România – ACAROM, Ford România, Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare, precum şi ai mediului academic prin Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative.
În expunerea sa, ministrul Bogdan Mănoiu a prezentat pe scurt acţiunile UE în privinţa sistemului de transport competitiv şi eficient, respectiv ţintele pe care Uniunea şi le-a stabilit în acest sens pentru anul 2050, respectiv orizontul de timp vizat de comunicarea Comisiei Europene lansate în 28 martie şi intitulate „Foaie de parcurs pentru un spaţiu european unic al transporturilor – Către un sistem de transport competitiv şi eficient din punctul de vedere al resurselor”.
Ministrul a prezentat şi o parte dintre obiectivele cheie avansate de Comisia Europeană în ceea ce priveşte sectorul transporturilor: eliminarea treptată din mediul urban a automobilelor bazate pe combustibil convenţional, utilizarea unei cote de biocombustibil cu emisii scăzute de dioxid de carbon în sectorul aviaţiei, reducerea cu minim 40% a emisiilor din sectorul transporturilor maritime, realizarea reţelei feroviare de mare viteză concomitent cu transferul a 50% din transportul interurban de persoane şi mărfuri pe distanţe mai mari de 300 km dinspre transportul rutier spre transportul feroviar şi cel desfăşurat pe căi navigabile interioare.
Şeful DAE a vorbit şi despre activitatea Executivului în acest sens, amintind că Guvernul şi-a asumat prin Programul Naţional de Reformă 2011-2013 implementarea de măsuri vizând diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră în sectorul transporturilor. Se are în vedere modernizarea transportului feroviar de călători şi marfă, precum şi stimularea retragerii din uz a autovehiculelor vechi, cu grad de emisii ridicat, şi susţinerea achiziţionării de autovehicule noi, cu regim de emisii scăzut.
Programul întâlnirii a inclus prezentări cuprinzătoare din partea experţilor care au reprezentat Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Mediului şi Pădurilor, Autoritatea Rutieră Română, Autoritatea Feroviară Română şi Autoritatea Navală Română.
Într-un sens general, domnia sa a făcut apel la cei prezenţi la dezbateri să sprijine acest demers, arătând că o comunicare eficientă ar fi în interesul tuturor părţilor. „E chiar în interesul tuturor, pe de-o parte Guvernul, pe de altă parte mediul de afaceri şi sindicatele, ca poziţiile pe care Guvernul le promovează la nivelul structurilor Consiliului Uniunii să reflecte cu adevărat interesele şi preocupările tuturor părţilor”, a explicat ministrul.
Uniunea Europeană şi-a propus ca până în 2050 să reducă cu 60% emisiile de CO2 în domeniul transporturilor comparativ cu anul 1990 şi, ca obiectiv intermediar, reducerea acestor emisii cu 20% până în 2030 faţă de nivelurile înregistrate în anul 2008.
Departamentul pentru Afaceri Europene