COMUNICATE

Avionul SMURD – cheltuieli de milioane de euro şi conexiuni cu Administraţia Prezidenţială

Aici sunt banii dumneavoastră!

Principalul proiect al Fundaţiei pentru SMURD (fondată şi condusă de medicul Raed Arafat) a fost achiziţionarea unui avion pentru transportul pacienţilor. Din păcate, această achiziţie a fost întârziată ani buni, pe motiv de „fonduri insuficiente”. Asta deşi, conform rapoartelor financiare, Fundaţia a înregistrat în fiecare an de la înfiinţare excedent (bani necheltuiţi) de milioane de lei, ajungând să aibă, la jumătatea lui 2011, un excedent cumulat de peste 3 milioane euro.Pentru a suplini lipsa aeronavei proprii, Fundaţia pentru SMURD (FpSMURD) a închiriat un avion de la Alfa Air – companie controlată de omul de afaceri evreu Yigal Zuhar. Acesta deţine pachetul majoritar al acţiunilor Alfa Air (dar şi al altor societăţi ce alcătuiesc un adevărat imperiu al afacerilor imobiliare) prin intermediul unor firme înregistrate în paradisul fiscal din Cipru. Închirierea aeronavei a funcţionat peste buget, FpSMURD virând anual sute de mii de euro în contul Alfa Air. Pe lângă contractul cu fundaţia medicului Arafat, Alfa Air a beneficiat şi de un contract baban cu Administraţia Prezidenţială, având exclusivitate pentru pilotarea aeronavelor prezidenţiale.După lupte seculare, FpSMURD a anunţat, în vara lui 2012, demararea procedurii de achiziţie a avionului sanitar. Acesta este de acelaşi tip cu cel închiriat de la Alfa Air şi va costa de 4-5 ori mai puţin decât estimaseră reprezentanţii FpSMURD, pe vremea când considerau că dispun de fonduri insuficiente.
(Achiziţionarea unui avion sanitar a constituit principala prioritate a SMURD, începând din 2010. În acest fel, se urmărea acoperirea urgenţelor medicale ce presupuneau distanţe mari, timp de reacţie redus, precum şi condiţii meteo nefavorabile deplasării cu elicopterul sau autosanitarele.)

Un articol de Răzvan PETRE

 

Misiuni „umanitare” – de trei ori mai scumpe decât transportul politicienilor

Firma Alfa Air Services a fost fondată în anul 2008, urmând a efectua servicii de taxi aerian (airtaxi) cu două aeronave de lux, de mici dimensiuni. Afacerea nu a mers foarte bine, aşa că reprezentanţii firmei s-au reorientat. Cunoscut ca având legături în zona firmelor de asigurări medicale şi a operatorilor de ambulanţe private, Yigal Zuhar a primit pontul că ar fi necesară o aeronavă echipată medical. Prin urmare, avionul Piper Cheyenne deţinut de Alfa Air a fost transformat în ambulanţă aeriană. În timp ce acest proces era în desfăşurare – coincidenţă maximă! – firma a fost contactată de reprezentanţii SMURD. După ce s-au întâlnit cu Raed Arafat, reprezentanţii companiei aeriene au bătut palma cu Fundaţia pentru SMURD, căreia urma să îi închirieze avionul, pentru 100 de ore de zbor, contra unei sume iniţiale de 160.000 de euro. Colaborarea cu SMURD a fost un succes. Numai în primul an, bugetul a fost suplimentat cu 150%, ajungând la aproape 400.000 de euro.
Pe lângă această sumă considerabilă, FpSMURD a livrat Alfa Air şi combustibilul necesar pentru operarea avioanelor, obţinut de Fundaţie de la ROMPETROL.
Ca o observaţie interesantă, merită menţionat că, înainte de a descoperi rentabilitatea unei ambulanţe aeriene, Alfa Air punea avioanele sale la dispoziţia politicienilor, contra unui preţ mult mai mic. Astfel, pentru o cursă între oraşele principale, tariful orientativ era de 3000 de euro – bani în care intra şi costul combustibilului. În schimb, pentru 40-60 de zboruri umanitare derulate prin contractul cu FpSMURD, Alfa Air a primit aproape 400.000 de euro. Asta înseamnă un preţ mediu pe cursă de 2-3 ori mai mare, în condiţiile în care acesta nu includea kerosenul, pus la dispoziţie tot de FpSMURD.

Un buget nerezonabil

La loc de cinste, pe lista dorinţelor Fundaţiei pentru SMURD, figura achiziţionarea unui avion medical, care să fie operat de SMURD. Proiect de anvergură, acesta a fost amânat în mai multe rânduri, din cauza lipsei fondurilor. FpSMURD a continuat să verse, anual, sute de mii de euro în conturile Alfa Air, pentru că nu putea plăti preţul estimat al unui avion sanitar.
Conform datelor prezente încă pe site-ul Fundaţiei, se considera că acesta ar ajunge undeva la 3-4 milioane de euro. Din start, suma părea nerealistă. Asta pentru că, pe piaţa avioanelor, aparate de zbor similare cu cel închiriat de la Alfa Air se dădeau cu circa 1 milion de dolari americani. Cu tot cu reechiparea pentru transformarea într-o ambulanţă aeriană, preţul nu ar fi trebuit să sară de 1-1,1 milioane de euro.
Dovada supremă a erorilor făcute de reprezentanţii Fundaţiei a venit chiar de la Raed Arafat. Prezent recent la inaugurarea unei noi staţii SMURD, acesta a declarat că FpSMURD a reuşit achiziţionarea unui aparat de zbor identic cu cel închiriat de la Alfa Air, contra sumei de… 635.000 euro.
Conform datelor prezentate în Raportul de Activitate al Fundaţiei, aceasta înregistra, la jumătatea lui 2011, un excedent de peste 700.000 euro. Iar, în 2010, FpSMURD a raportat o sumă de aproape 1 milion de euro – bani necheltuiţi… Şi atunci, de ce a trebuit să treacă doi ani pentru ca avionul să fie achiziţionat?

Ce legătură au evreul, cu palestinianul şi cu Băsescu?

Contractul de sute de mii de euro cu SMURD-ul lui Arafat nu a fost singura mare afacere a Alfa Air. Aceasta a mai beneficiat de un alt mega-contract, semnat cu Administraţia Prezidenţială. Concret, firma israelianului Zuhar „închiria” serviciile piloţilor care deserveau aeronavele prezidenţiale.
S-a ajuns la această situaţie printr-o găselniţă tipic românească: Schimbările legislative au impus pensionarea la o vârstă mică a piloţilor de avioane, dar şi interzicerea cumulării pensiei cu un salariu. Romavia – care funcţionează în subordinea Ministerului Apărării – a fost forţată să îi pună pe liber pe piloţii aeronavelor prezidenţiale, care, la puţin peste 50 de ani, erau în formă bună, dar  fuseseră reangajaţi, după ce fuseseră pensionaţi (conform cerinţelor legale). Aceşti căpitani de navă, singurii autorizaţi în România să zboare pe aparate de genul celor puse la dispoziţia Administraţiei Prezidenţiale, au fost imediat angajaţi de Alfa Air. Pentru a continua să folosească avioanele prezidenţiale, Administraţia preşedintelui Băsescu avea de ales între aducerea de piloţi din străinătate, pregătirea şi autorizarea de piloţi noi, sau re-re-angajarea piloţilor aflaţi acum pe ştatul de plată al Alfa Air. A fost aleasă ultima variantă, contra unei sume iniţiale de 600.000 de euro.

 

Actualitate

To Top