COMUNICATE

Asiguratorii RCA, cu mâna pân` la cot în buzunarele șoferilor

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a unificat, cu începere de la 1 ianuarie 2007, politele de asigurare obligatorie de raspundere civila (RCA) si de Carte Verde, masura conducând la triplarea sumelor pe care le vor scoate conducatorii auto din buzunare. Soferii strabunelor Dacii, care înca alcatuiesc jumatate din parcul auto national, se vor asigura negresit si pentru eventualele accidente pe care le-ar putea produce în spatiul Schengen, desi masinile lor nici macar nu pot parasi tara, de vreme ce au trei prezoane la roti, si nu cel putin patru, asa cum prevede legislatia europeana. Aceasta evidenta nu a împiedicat CSA-ul sa ajute companiile de asigurari sa bage mâna pâna la cot în buzunarele românilor.

Un articol de ADRIAN CÂRLESCU

Piata asigurarilor din România se afla într-un incredibil trend ascendent. Un merit deosebit la cresterile spectaculoase, dar mai ales la perspectivele extrem de favorabile îl are organismul de reglementare din domeniul, respectiv Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. Potrivit unui set de masuri adoptat la finele anului trecut, CSA-ul a pregatit din timp musterii permanenti pentru investitorii din asigurari, în sensul ca a introdus pentru prima data un contract scris între asigurator si asigurat. Mai mult, acestuia din urma îi revine ingrata sarcina de a denunta, cu notificare prealabila, contractul încheiat, în cazul în care, în anul urmator, vrea sa îsi schimbe asiguratorul. Însa cum tot romanul se gândeste în ultima zi sa îsi plateasca politele, coroborata cu aceasta mentalitate masura CSA-ului genereaza în fapt stabilitatea portofoliului de clienti pentru asiguratorii existenti pe piata. Iar astfel, sub aparenta ca reglementeaza piata de profil, hotarârea CSA va genera de facto conditiile suficiente pentru perpetuarea unui cartel al RCA-urilor, în care numarul limitat de actori va putea sa îsi stabileasca în voie tarifele si politicile, aproximativ aidoma situatiei de pe piata producatorilor de ciment.

Soferii au fost legati de asiguratori, ca iobagii de glie

Un prim efect al reglementarii a devenit deja vizibil: potentialii investitori sunt mai degraba interesati de achizitionarea companiilor cu portofoliu, decât de înfiintarea unor noi companii de profil. Un exemplu ilustrativ în acest sens este tranzactionarea unui pachet de 10% din actiunile Asirom SA, una din primele trei societati de asigurari din România, la un pret foarte bun pentru vânzator. Coincidenta sau nu, unul din actionarii minoritari de la Asirom si-a vândut participatia dupa aparitia noilor norme ale CSA. Stabilitatea pietei, dar mai ales perspectiva aproape certa a portofoliului stabil de clienti au fost argumente numai bune pentru americanii de la QVT Found, care au simtit de îndata mirosul banilor. Tranzactiile de acest tip sunt însa doar la început, pâna la 1 ianuarie 2007 fiind asteptate schimbari spectaculoase în structura actionariatului principalelor societati de asigurari. Însa ca profitul celor care îsi vor vinde actiunile în perioada urmatoare sau a celor care le vor cumpara sa fie si mai temeinic, CSA-ul a pregatit o lovitura de proportii. Ca în cazul celor mai multe magarii autohtone, aceasta înseamna ciupeala de la cei multi, în scopul capitalizarii celor putini.

Legea capitalizarii celor putini din banii celor multi si prosti

Contractele de asigurari au fost introduse de la 1 ianuarie 2006, însa de la 1 ianuarie 2007 se pregateste poate cea mai ingenioasa inginerie de prostit posesorii de autovehicule modeste. Cum acestia sunt multi, dar destul de saraci pentru a baga de seama ca li se pregateste ceva, CSA-ul a creat conditiile ca asiguratorii sa le bage mana în buzunare pâna la cot. în speta, de la data citata, se unifica politele RCA cu cele de Carte Verde. si asa, tot romanul care circula cu masina proprietate îsi va asigura riscul de a produce accidente pe sosele mai bine asfaltate din tarile vecine, unele mai europene decât altele. Riscul exista, de buna seama, pentru ca asa a decis CSA-ul, în avantajul indubitabil al companiilor de asigurari. Pentru ca, nu-i asa, nu era vaca destul de laptoasa cu simpla gaselnita a consolidarii portofoliului de clienti, legati de asigurator ca iobagul de glie prin obligatii de notificare si denuntare a contractelor pe rol. Trebuia, în plus, ca fiecare sofer sa plateasca bani frumosi pentru un risc practic inexistent pentru marea majoritate, dintr-un motiv extrem de banal: aproape jumatate din numarul masinilor înmatriculate în România nu pot parasi tara. În plus, or fi românii mioritici de felul lor, dar numai un organism ori nevolnic, ori interesat la modul penal, putea sa prevada o asemenea transhumanta a soferilor catre statele vecine. Batrânele dacii, fabricate pâna la venirea francezilor la Colibasi, au interdictie în statele europene, din doua motive arhicunoscute: polueaza în draci si nu au decât trei prezoane la roata, iar nu cel putin patru, asa cum cer normele europene. În aceste conditii, riscul de a produce accidente în afara tarii nu exista de fapt (pentru ca masinile în cauza nu vor parasi în veci si pururi tara), astfel încât invocarea sa de catre CSA nu este decât o gaselnita penala pentru a le permite firmelor consacrate sa dea iama în buzunarele soferilor. Furaciunea este sprijinita la niveluri înalte, de vreme ce guvernantii au prevazut de data recenta înasprirea amenzilor pentru soferii care circula fara asigurare.
Pe de alta parte, chiar si pentru autovehiculele care pot intra în spatiul european, ultima gaselnita a derbedeilor de la CSA este injusta, aberanta si antieconomica (toata economia lumii ar fi o porcarie, daca am fi obligati sa platim pentru ceea ce nu primim), pentru ca nu toti vor parasi tara pentru ca astfel sa existe riscul amintit.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top