Turismul românesc este într-un declin permanent. Este un lucru vizibil cu ochiul liber, scos în evidenta de specialistii în domeniu, si, mai nou, recunoscut si de catre autoritati. A devenit deja obisnuinta ca în rapoartele si strategiile guvernamentale privind turismul, capitole întregi sa fie dedicate scaderii numarului de turisti straini ce ne viziteaza tara, ca si scaderii calitatii si diversitatii serviciilor oferite. De fiecare data, specialistii ministeriali se grabesc sa gaseasca cauze (ca deprecierea bazei materiale, sau gripa aviara), dar se feresc sa propuna strategii viabile, menite sa revigoreze aceasta ramura a economiei. Eternul absent în ecuatia turist – prestator de servicii turistice este Guvernul. Desi, în România, exista o Autoritate Nationala pentru Turism, acesta îsi face rareori simtita prezenta.
Un articol de RÃZVAN PETRE
Un articol de RÃZVAN PETRE
Pentru cei mai multi dintre conationalii nostri, Agentia Nationala pentru Turism (ANT) este o necunoscuta. Nimeni nu stie cu ce se ocupa aceasta, chiar si agentii economici ce desfasoara activitati în domeniu s-au obisnuit sa recunoasca ca autoritati Sanepidul, Autoritatea de Mediu si primariile locale. La drept vorbind, nici ANT nu îsi da silinta sa devina mai vizibila. Pe 2006, singura modalitate prin care Autoritatea si-a facut simtita prezenta pe litoralul românesc a fost amplasarea unor corturi de informare pe plaja, la care se difuza muzica house, si unde niste fete tinere, seminude, împarteau pliante. ANT se dovedeste, însa, a fi mult mai activa în domeniul promovarii imaginii României în lume. A devenit deja o obsesie clipul în limba engleza care ne încurajeaza sa vizitam România, si care este difuzat în aeroporturile patriei. De asemenea, oficialii ANT nu rateaza nici o ocazie de a ne reprezenta cu mândrie tara la toate târgurile si expozitiile internationale. Încet, dar sigur, ANT s-a transformat într-un soi de agentie de turism pentru angajatii Guvernului, care fac dese calatorii peste hotare, ale caror rezultat ramâne, din pacate, nul. Actiunile de promovare gen „Eterna si fascinanta Românie” nu au nici un efect, si asta se datoreaza lipsei de strategie. Mai mult, acest gen de actiuni pot fi usor deturnate catre alte scopuri. În urma cu un an, presa a relatat cum la standul României de la o expozitie turistica internationala erau prezentate dansuri si cântece unguresti, sub stindardul Ungariei, farsa aceasta fiind orchestrata, se pare, de secretarul de stat UDMR care se ocupa de organizare.
Din ce în ce mai multe voci pun la îndoiala capacitatea ANT de a gestiona turismul românesc. La ora actuala, Autoritatea nu are o strategie privind dezvoltarea acestei ramuri economice, multumindu-se sa înece opinia publica în rapoarte seci si împaunându-se cu realizari ce se datoreaza, în principal, autoritatilor locale sau agentilor economici. Singurul act oficial public privind strategia turistica a României este unul elaborat în 2005, privind anul ce s-a încheiat. Cifrele statistice prezentate în acest raport, desi umflate serios cu pompa, descriu o imagine dezastruoasa: Per ansamblu, se estima optimist ca turismul va contribui cu circa 2% la PIB. De partea cealalta, Guvernul se angaja, prin Buget, sa cheltuiasca circa 4,3% din fondurile sale pentru a revigora acest domeniu. Este posibil sa nu aflam niciodata în ce masura încasarile prevazute au fost realizate. Din pacate, investitiile au fost facute, iar rezultatele întârzie sa apara.
Din ce în ce mai multe voci pun la îndoiala capacitatea ANT de a gestiona turismul românesc. La ora actuala, Autoritatea nu are o strategie privind dezvoltarea acestei ramuri economice, multumindu-se sa înece opinia publica în rapoarte seci si împaunându-se cu realizari ce se datoreaza, în principal, autoritatilor locale sau agentilor economici. Singurul act oficial public privind strategia turistica a României este unul elaborat în 2005, privind anul ce s-a încheiat. Cifrele statistice prezentate în acest raport, desi umflate serios cu pompa, descriu o imagine dezastruoasa: Per ansamblu, se estima optimist ca turismul va contribui cu circa 2% la PIB. De partea cealalta, Guvernul se angaja, prin Buget, sa cheltuiasca circa 4,3% din fondurile sale pentru a revigora acest domeniu. Este posibil sa nu aflam niciodata în ce masura încasarile prevazute au fost realizate. Din pacate, investitiile au fost facute, iar rezultatele întârzie sa apara.