Exclusiv

ANSVSA și FILIERA peștelui STRICAT adus în România

Numeroasele controale ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) din ultimele luni, au scos la iveală mari deficiențe de calitate a produselor din pește provenite din import. Inspectorii ANPC au confiscat zeci de tone de pește stricat, deși acesta se afla în interiorul datei de durabilitate.

Acest lucru demonstrează că pentru stabilirea prospețimii peștelui NU este suficient termenul de durabilitate înscris pe ambalaj de către producător.

Legislația europeană în domeniu nu impune un termen limită de durabilitate, în schimb prevede caracteristici organoleptice după care să fie stabilit gradul de prospețime al produselor din pește, începând cu categoria extra și până la produse care sunt interzise la comercializare, așa cum se poate vedea mai jos.

Instituția care ar trebui să verifice produsele din pește în funcție de caracteristicile organoleptice este Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA). Se pare însă că inspectorii ANSVSA nu i-au deranjat prea des în ultimii ani pe marii retaileri de vreme ce, la un singur control ce a vizat principalele hipermarketuri din România, în urmă cu o săptămână, ANPC a retras de la vânzare 22 de tone de pește congelat și proaspăt.

ANSVSA și-a dat seama că România a intrat în UE, abia la 12 ani după aderare!

În loc să verifice peștele din import, ANSVSA s-a preocupat să blocheze accesul peștelui autohton în marile magazine.

Cum a făcut acest lucru? Menținând timp de 12 ani de la aderarea României la UE o prevedere care încălca normativele europene. E vorba de Ordinul ANSVSA nr. 100 din 2004, conform căruia peștele proaspăt putea fi vândut în maxim 48 de ore în timpul verii și 72 de ore iarna. Ordinul 100 ar fi trebuit abrogat imediat după aderarea României la UE, căci intra în contradicție cu legislația europeană.

Acest lucru a fost recunoscut oficial de către ANSVSA într-o adresă trimisă publicației noastre, în care se arăta că „prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate față de dispozițiile contrare din legile interne”.

Ceea ce nu au spus reprezentanții ANSVSA, deși i-am întrebat, este de ce a fost nevoie să treacă 12 de ani de la aderare, pentru a anula un ordin emis tot de către ei (acesta a fost abrogat abia pe 10 iunie 2019) și câte companii au fost amendate în toți acești ani, în baza unei prevederi incorecte. În zadar am revenit cu o nouă adresă în care am solicitat răspunsuri punctuale la întrebările noastre, căci am primit același document, în care erau invocate o serie de Regulamente europene ce normează acest domeniu.

De dragul firmelor străine, ANSVSA a aplicat un ordin ilegal

Până să fie abrogat, timp de 12 ani, Ordinul 100 a lovit puternic în interesele companiilor de piscicultură autohtone (ale căror produse au fost refuzate de către hipermarketuri pe motiv că au termenul de durabilitate prea mic). În schimb, au fost avantajate firmele străine, precum Laguna SNC (despre care noi am mai scris AICI), care treceau pe produse termene de durabilitate de două săptămâni, ignorând Ordinul 100 al ANSVSA și invocând legislația europeană.

Italienii de la Laguna SNC și peștele congelat

Luând ca exemplu compania italiană Laguna SNC, cel mai mare exportator de pește către România, jurnaliștii Dezvăluiri au descoperit că firma NU este autorizată să proceseze aceste produse. Cu toate acestea, compania italiană livrează în hipermarketuri produse decongelate (operațiune care implică procesare), așa cum reiese din eticheta de mai jos.

Așa cum se poate vedea, în luna mai a acestui an, Laguna SNC a livrat la Metro București un lot de calamar de Atlantic, decongelat pe 13.05.2019, cu termen de durabilitate de 12 zile.

În replica trimisă de Laguna SNC ziarului nostru (în urma publicării articolului cu titlul „FILIERA ITALIANĂ: Cum ajunge peștele STRICAT în hipermarketurile din România”) se arată că firma ar fi:

autorizată în vederea funcționări, de către Ministerul Sănătății, sub numărul de recunoaștere ITF4957-CE, pentru activitatea de depozitare și prelucrare a produselor pescărești”.

Curiozitatea ne-a împins să căutăm date despre compania italiană chiar pe siteul Ministerul Sănătății din Italia (invocat în punctul de vedere trimis de firmă), de unde am aflat că Laguna SNC este înregistrată ca FFPP (Fresh Fish Products Plant), așa cum se vede în captura de imagine de mai jos.

Pentru a ne lămuri, am accesat și site-ul Autorității Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) din România, de unde am aflat că FFPP înseamnă unitate de produse proaspete din pescuit, iar PP, unitate de procesare.

Cu alte cuvinte, pentru a avea dreptul de a decongela produse din pește, Laguna SNC ar fi trebuit să fie înregistrată ca PP, și nu ca FFPP.

Și, ca să închidem cercul, tot ANSVSA este instituția care se ocupă cu verificarea certificării firmelor care vând produse din pește.

Sau poate că o firmă care aduce peste 50 la sută din peștele de import în România nu li s-a părut inspectorilor ANSVSA demnă de luat în seamă?

Mihai Răzvan ROTARU

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top