Fără categorie

Vasile Puscas, DAE: Romania are nevoie de o restructurare economica masiva

Vasile Puscas, DAE: Romania are nevoie de o restructurare economica masiva
Vasile Puscas, DAE: Romania are nevoie de o restructurare economica masiva

07 Septembrie 2009

Vasile Puscas: “Daca vom fi capabili sa sustinem prin argumente necesitatile noastre atunci vom demonstra importanta de a continua investitia in agricultura, nu doar din punct de vedere local, ci si din punctul de vedere al Uniunii Europene”.

Odata cu preluarea conducerii Consiliului Uniunii Europene de catre Suedia pentru a doua jumatate a acestui an, tara noastra si-a stabilit o serie de obiective pentru aceasta perioada, pe care le-am dezbatut impreuna cu domnul Vasile Puscas in cadrul acestui interviu.
Ce pozitie ocupa tara noastra in cadrul Uniunii Europene, care este importanta strategica a obiectivelor stabilite si ce trebui sa facem pentru a le indeplini, aflam din raspunsurile de mai jos.

* Daca nu vom realiza aceste transformari, decalajele existente intre tarile UE se vor mentine si vom fi nevoiti sa facem eforturi enorme ca sa le recuperam
* (Interviu cu domnul Vasile Puscas, ministrul Departamentului de Afaceri Europene – DAE)

Reporter: Cum se prefigureaza…

Vasile Puscas, DAE: Romania are nevoie de o restructurare economica masiva

07 Septembrie 2009

Vasile Puscas: “Daca vom fi capabili sa sustinem prin argumente necesitatile noastre atunci vom demonstra importanta de a continua investitia in agricultura, nu doar din punct de vedere local, ci si din punctul de vedere al Uniunii Europene”.

Odata cu preluarea conducerii Consiliului Uniunii Europene de catre Suedia pentru a doua jumatate a acestui an, tara noastra si-a stabilit o serie de obiective pentru aceasta perioada, pe care le-am dezbatut impreuna cu domnul Vasile Puscas in cadrul acestui interviu.
Ce pozitie ocupa tara noastra in cadrul Uniunii Europene, care este importanta strategica a obiectivelor stabilite si ce trebui sa facem pentru a le indeplini, aflam din raspunsurile de mai jos.

* Daca nu vom realiza aceste transformari, decalajele existente intre tarile UE se vor mentine si vom fi nevoiti sa facem eforturi enorme ca sa le recuperam
* (Interviu cu domnul Vasile Puscas, ministrul Departamentului de Afaceri Europene – DAE)

Reporter: Cum se prefigureaza urmatoarea jumatate de an in conditiile in care Suedia se afla la carma Uniunii Europene (UE)? Care este pozitia tarii noastre in cadrul UE in acest context?
Vasile Puscas: Pentru a va raspunde la intrebare doresc sa scot in evidenta cateva obiective foarte importante pe care le are Presedintia suedeza, care sunt de maxim interes si pentru noi.

Vasile Puscas: Este foarte important ca Uniunea Europeana sa reuseasca sa-si indeplineasca obiectivul de reconfigurare a sistemului financiar international, prin continuarea demersurilor menite sa asigure stabilitatea financiara si relansarea economica. In acest fel, ar urma sa aiba loc o pozitionare post-criza favorabila, lucru care ne-ar avantaja si pe noi. Tara noastra a avut o atitudine constanta de sustinere a intaririi sistemului financiar al Uniunii si o vom mentine in continuare.

Suedia este considerata ca fiind un bun gestionar al crizei, din perspectiva UE, deoarece are o expertiza de solutionare a acestor situatii in urma crizei intampinate in anii “90 si poate oferi solutii pentru transformarile care urmeaza.

O alta tema acuta, care ne intereseaza foarte mult si pe care o va sustine Presedintia suedeza, o constituie revizuirea bugetului, atat a celui pentru perioada 2010-2013 dar si alcatuirea proiectului pentru perioada 2014-2020. La Bruxelles au inceput deja negocierile pentru stabilirea principiilor bugetare, iar in mod sigur, pe masa Parlamentului European se vor afla propuneri in acest sens, incepand din toamna. Ofer doar exemplul Politicii Agricole Comune (PAC), domeniu in care Suedia doreste o reforma in sensul reducerii bugetului afectat agriculturii. Realitatea noastra ne solicita, insa, ca pentru o anumita perioada sa mai mentinem formula de bugetare de pana acum, pentru a putea reforma cu adevarat agricultura tarii noastre. Astfel, noi va trebui sa ne sustinem foarte bine interesele in cadrul negocierilor pe acest domeniu, mai ales ca viziunea noastra este destul de diferita de cea a Suediei si va trebui sa gasim o punte mediana.

Reporter: Cat de mult ne dezavantajeaza la negocieri faptul ca gradul de absorbtie pentru fondurile europene nu a fost foarte ridicat la noi?

Vasile Puscas: Faptul ca nu am absorbit fonduri intr-o masura semnificativa este un punct slab al nostru in negocieri pe acest subiect, dar am demonstrat, in ultimele luni, ca procesul de invatare in acest domeniu se accelereaza, atat la nivelul autoritatilor cat si la nivelul potentialilor beneficiari. Si aici ma refer la faptul ca am acreditat toate Autoritatile de Management pentru Fondurile Structurale sau la faptul ca am reusit sa reoperationalizam programul SAPARD, care a fost intrerupt in luna iunie 2008.

Deja se lucreaza la o orientare strategica a fondurilor europene spre domeniile economiei reale, care sa ne duca la nivelul de reforma si restructurare a economiei care este atat de necesara. Ma refer la cresterea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii in domeniul productiei si nu doar al comertului sau la dezvoltarea acelor ramuri industriale care au sansa sa se dezvolte foarte mult, cum ar fi potentialul extraodinar agroindustrial aflat, intr-o mare masura, intr-o stare de subzistenta. In aceasta perioada, Ministerul Agriculturii pregateste o strategie de dezvoltare a agriculturii prin care vom demonstra potentialul nostru de a deveni competitivi si la nivel global, nu doar la nivelul pietei comunitare. Unul dintre obiectivele Uniunii Europene il constituie chiar transformarea ei intr-un actor competitiv pe scena globala nu numai din punct de vedere al comertului, unde este actorul numarul unu ca valoare si ca volum, ci si al celorlalte ramuri industriale si al investitiilor.

Astfel, daca vom fi capabili sa sustinem prin argumente necesitatile noastre, atunci vom demonstra importanta de a continua investitia in agricultura, nu doar din punct de vedere local, ci si din punctul de vedere al Uniunii Europene.
Negocierile vor fi deosebit de dificile, intrucat exista o “foame” de investitii la nivel european.

Reporter: Cat de mult cantareste pozitia Suediei in aceste negocieri? Ce sanse avem sa modificam propunerea de reducere a bugetului pentru agricultura?

Vasile Puscas: Totul depinde de repozitionarea UE post-criza. Iesirea din criza inseamna o transformare si daca nu o realizam vom inregistra costuri, si aici vorbim de toti cetatenii europeni. Astfel, e nevoie sa identificam o solutie de mijloc. Toata lumea este de acord ca Uniunea trebuie sa devina competitiva pe scena globala. Este insa clar ca pentru acest lucru e nevoie de o modernizare accelerata a economiei, pe care tara noastra tot spune ca o face de 20 de ani si nu o mai realizam. Aceasta fiind situatia, trebuie sa gasim suport nu numai la Suedia, ci si la alte state care vor sustine puncte de vedere diferite de cele ale Presedintiei Uniunii. Deja se simte ca se realizeaza aliante mai multe referitor la acest subiect, iar noi va trebui sa gasim calea cea mai buna spre a ne valorifica interesele.

Reporter: Vorbeati inca de la inceput despre faptul ca foarte multe lucruri depind de repozitionarea Uniunii Europene post-criza. Sa intelegem ca la Bruxelles se vorbeste despre depasirea crizei?

Vasile Puscas: Viziunea Suediei se bazeaza pe acest lucru, iar aceasta tara are expertiza sa spuna ca vede etapa post-criza. Semnalele din zona euro si ale altor state arata dezvoltari pozitive, chiar daca nu le putem numi inca sustenabile. Cea mai mare parte a viziunii post-criza, din punct de vedere economic, a fost discutata si la Consiliile Europene si la Summit-ul G 20 si Suedia poate sa aduca solutii foarte bune ca sa acceleram iesirea din criza.

Reporter: Totusi, in tara noastra lucrurile nu sunt la fel de roz. Economia noastra scade cu rate ridicate, somajul este in crestere, companiile nu dau inca semne de revenire. Nu este periculoasa aplicarea unor masuri adecvate perioadei ulterioare crizei unei tari cum ar fi Romania care se afla in plina criza?

Vasile Puscas: In lunile care au trecut a existat o defazare vis-a-vis de acest fenomen, generata de contextul electoral, in sensul ca atunci cand se declara ca nu suntem afectati de criza eram deja in criza, iar cand se spunea ca suntem in criza eram de fapt in recesiune. Este clar ca avem nevoie de transformari majore. In acordul cu Fondul Monetar International (FMI) si Memorandumul de intelegere cu Uniunea Europeana, dincolo de elementele macroeconomice si fiscale pe care trebuie sa le respectam, se pune accentul pe restructurarea economica si reforma administratiei publice. Noi insa, presati de cotidian, nu mai discutam despre acest subiect. Este bine sa amintim faptul ca Romania are nevoie de o restructurare economica masiva. In prezent se vorbeste despre realizarea unei strategii energetice. In aceasta strategie este clar ca va trebui sa introducem strategia si politica industriala, care vor trebui conectate la noile trasee ale industriei, ale economiei, daca dorim ca la iesirea din criza sa ne intalnim cu tarile care se afla deja in acest punct. Altfel, daca nu vom realiza transformarile necesare, ne vom afla in continuare pe paliere diferite si iarasi vom discuta de decalajele existente intre tarile membre UE si vom fi nevoiti sa facem eforturi enorme ca sa le recuperam.

Reporter: Considerati ca dupa alegerile prezidentiale Guvernul va depune mai multe eforturi in realizarea acestei restructurari?

Vasile Puscas: Faptul ca in cele doua documente mai sus mentionate Guvernul a pus problema restructurarii inseamna ca exista la modul rational si constient optiunea pentru acest obiectiv. Va pot spune ca strategiile sunt in curs de elaborare la nivel sectorial. Cand se va discuta despre negocierea pachetului financiar 2014-2020, va fi nevoie sa avem finalizata o strategie de tara, pentru a putea avea argumente in cadrul negocierilor.

Reporter: Un alt obiectiv al Suediei, asumat si de tara noastra, il reprezinta intrarea in aplicare a Tratatului Lisabona. Care este importanta acestui tratat pentru noi?

Vasile Puscas: Acest obiectiv este unul esential pentru ca intrarea in vigoare cat mai repede a acestui tratat ar constitui incheierea etapei de reconstructie a Uniunii la nivel intern, institutional, iar de acum aceasta se va putea orienta si spre problemele existente la nivel global.

Cele mai importante modificari ce vor avea loc, prin acest tratat, se refera la sistemul de vot – majoritatea calificata (vezi explicatia) specifica Consiliului de Ministri care va fi extins la noi domenii politice, astfel incat procesul decizional sa se desfasoare mai rapid si mai eficient; o consolidare a rolului crescut al Parlamentului European si al parlamentelor nationale, prin sporirea atributiilor, modificarea relatiei dintre autoritatile europene si cele nationale, aspecte pe care reforma institutionala o asteapta pentru a facilita activitatea Uniunii Europene.

Aplicarea acestui tratat va implica realizarea de modificari la nivel institutional si procedural in relatia guvern-parlament, care nu vor fi simplu de facut. Acestea constau in faptul ca Parlamentul national va primi atribute clare ale modului in care se aplica politicile europene la nivel local. Pe de alta parte, parlamentul national va trebui cat mai mult consultat in procesul decizional, spre deosebire de perioada actuala in care deciziile se iau mai mult la nivel de guvern. Acest lucru presupune realizarea unei legi care va genera, mai departe, transformari la nivel administrativ si parlamentar.

Noi ne-am dori ca tratatul sa intre in vigoare de la sfarsitul anului daca referendumul din Irlanda va avea un rezultat pozitiv. Irlanda este singura tara din Uniune care nu a ratificat tratatul, in urma respingerii acestuia de catre populatie. Referendumul in aceasta tara este necesar deoarece Constitutia acesteia impune ca deciziile sa se ia pe baza de referendum. In celelalte tari membre UE ratificarea s-a realizat la nivel de parlament. Astfel, avand in vedere faptul ca motivele respingerii au fost solutionate in mare parte, tratatul ar putea intra in vigoare din luna decembrie a acestui an sau din luna ianuarie a anului viitor.

Reporter: Schimbarile climatice constituie punctul principal al agendei Presedintiei suedeze. Ce inseamna acest proiect pentru tara noastra?

Vasile Puscas: Este unul dintre cele mai importante obiective ale Suediei, intr-adevar. In Romania ne-am obisnuit sa bagatelizam subiectul din cauza intemperiilor care ne-au strabatut in ultimele decenii, din punct de vedere regularizarii raurilor, a infrastructurii, mediului, etc. Incepand cu ultimii 15 ani, Suedia dezvolta, impreuna cu grupul statelor nordice, o noua economie bazata pe “green industry” si poate veni cu exemplul faptelor.

Eu cred ca Romania inca se mai situeaza pe paradigme confuze din perspectiva administratiei si a politicilor. E subiect important de politica economica, nu doar de mediu. Schimbarile climatice nu inseamna doar meteo-dependenta, ci includ si industria si infrastructura energetica. Mediul reprezinta doar consecinta aplicarii acestor politici. Sustinem pozitia UE, deoarece in ceea ce priveste repozitionarea post-criza va fi un mare castig daca Uniunea reuseste sa obtina sustinere pentru planul de reducere a emisiilor de gaze de sera “20/20/20”. Potrivit acestui plan, emisiile de gaze se vor reduce cu 20% fata de nivelul din 1990, utilizarea energiilor regenerabile va spori cu pana la 20% din totalul productiei de energie si consumul de energie se va reduce cu 20% prin cresterea eficientei energetice, toate pana in anul 2020. Un alt mare castig va fi daca UE reuseste sa adune in jurul acestui proces de negociere Statele Unite ale Americii, China si alte state care se afla in dezvoltare, avand in vedere ca acest proces presupune un efort financiar semnificativ. Negocierile vor fi grele, dar noi avem expertiza necesara si suntem, dar speram sa fim si in continuare, parte activa a acestui proces de negociere.

Reporter: Tara noastra este implicata in realizarea unei Strategii a Dunarii, care reprezinta si unul dintre obiectivele noastre in urmatoarele sase luni. Ce presupune acest proiect si care ar fi beneficiile noastre?

Vasile Puscas: Daca pana acum vorbeam de un defazaj al economiei noastre fata de statele vestice, exista si un element de sincronism fericit cu ceea ce se intimpla in UE, in sensul ca aceasta incearca sa-si maximizeze intregul potential, gandind la situatia ulterioara crizei, la competitivitatea globala.

La initiativa Romaniei si Austriei, Consiliul European din iunie 2009 a mandatat Comisia ca, pana la sfarsitul anului 2010, sa prezinte un proiect de Strategie a UE in regiunea Dunarii, dupa modelul Strategiei Marii Baltice. In conditiile in care Comisia va initia, in cea de-a doua jumatate a acestui an, procesul de consultare publica pentru elaborarea viitoarei Strategii UE in regiunea Dunarii, autoritatile publice romane si reprezentantii societatii civile vor participa la dezbateri in vederea includerii in aceasta strategie a obiectivelor si proiectelor romanesti pentru dezvoltarea economica si sociala a regiunii.

Este clar ca statele dunarene ar putea sa-si maximizeze resursele prin consolidarea cooperarii regionale in domeniul energetic, al transportului, protectiei mediului si culturii. Din punct de vedere al efortului financiar, implementarea acestei strategii nu ar insemna decat o eficientizare a resurselor publice si private. Dincolo de aspectul sinergetic de colaborare, avand in vedere ca in 2014 intram in noul exercitiu bugetar, vom avea mult de munca la nivel de negociere, organizare, coordonare inter-institutionala si administrativa. Partea pozitiva o reprezinta faptul ca exista un interes deosebit pentru acest proiect din partea Ungariei, Germaniei, Bulgariei si chiar a Serbiei.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana MIHĂLȚEANU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top