
Consiliul UE si Parlamentul European au ajuns la un acord în cadrul procedurii de conciliere cu privire la o propunere de Regulament referitor la regulile comune în domeniul securitãtii aviatiei civile.
Pentru ca aceastã nouã reglementare sã intre în vigoare mai sunt necesare doar un vot favorabil în sesiunea plenarã a Parlamentului European si de aprobarea cu majoritate calificatã în Consiliul Transporturi, Telecomunicatii si Energie.
In vederea cresterii securitãtii pasagerilor, regulile si standardele comune prevãzute în noul Regulament respectã drepturile acestora, dar prevede si unele mãsuri de combatere a terorismului. Acestea se referã în special la securitatea aeroportului, securitatea în interiorul avionului, recrutarea personalului de securitate de la bordul avionului, controlul accesului pasagerilor si al bagajului de mânã.
De asemenea, sunt incluse principii care guverneazã finantarea si transparenta acestor mãsuri de securitate. Fiecare stat membru are dreptul de a s…

Consiliul UE si Parlamentul European au ajuns la un acord în cadrul procedurii de conciliere cu privire la o propunere de Regulament referitor la regulile comune în domeniul securitãtii aviatiei civile.
Pentru ca aceastã nouã reglementare sã intre în vigoare mai sunt necesare doar un vot favorabil în sesiunea plenarã a Parlamentului European si de aprobarea cu majoritate calificatã în Consiliul Transporturi, Telecomunicatii si Energie.
In vederea cresterii securitãtii pasagerilor, regulile si standardele comune prevãzute în noul Regulament respectã drepturile acestora, dar prevede si unele mãsuri de combatere a terorismului. Acestea se referã în special la securitatea aeroportului, securitatea în interiorul avionului, recrutarea personalului de securitate de la bordul avionului, controlul accesului pasagerilor si al bagajului de mânã.
De asemenea, sunt incluse principii care guverneazã finantarea si transparenta acestor mãsuri de securitate. Fiecare stat membru are dreptul de a stabili modul în care va fi suportat costul mãsurilor de securitate de cãtre statul respectiv, operatorii din sectorul aviatic, entitãti aeroportuare si alte agentii responsabile. In acest scop, Comisia va prezenta un raport, pânã la data de 31 decembrie 2008, care va propune pasii de urmat pentru ca taxele de securitate percepute sã fie transparente, în vederea utilizãrii lor pentru a acoperi doar costurile de securitate. Recomandãrile cuprinse în acest raport vor avea în vedere mentinerea unei concurente nedistorsionate între aeroporturi si operatorii aeronavelor, precum si diferite metode de asigurare a protectiei consumatorilor cu privire la responsabilitatea suportãrii costurilor securitãtii aviatiei civile.
Totodatã, este introdus principiul unui „singur filtru de securitate” (one-stop security) prin care pasagerii, bagajele si aeronava în cauzã nu trebuie sã repete controalele de securitate dacã au mai fost supuse unor controale într-un stat tert având standarde de securitate a aviatiei echivalente cu cele existente în Uniunea Europeanã.
In plus fatã de propunerea Comisiei, proiectul de Regulament permite statelor membre sã aplice mãsuri nationale mai stricte decât acelea continute în legislatia deja existentã pe plan european. Era necesar ca Statele Membre sã dispunã de o marjã suficientã de manevrã pentru a impune mãsuri suplimentare sau speciale, datã fiind gravitatea diferitelor amenintãri la adresa securitãtii fiecãruia dintre ele.
Link-uri utile:
Parlamentul European – click aici
