COMUNICATE

Ultimele două nave ale Statului român vor avea soarta fostei flote

Feriboturile Eforie şi Mangalia sunt sub sechestrul Fiscului

România mai are doar două nave care încă mai poartă la catarg pavilionul românesc. Aceste două nave reprezintă ultimele exemplare ale unei specii denumită „Flotă”, care au deja soarta pecetluită. La nivel micro, situaţia actuală de la bordul acestor vase seamănă izbitor de mult cu ceea ce s-a petrecut la bordul tuturor celorlalte trei sute şi ceva de vapoare româneşti care au compus odată flota comercială românească. Flotă care, la nivel european,  punea România pe primul loc, din punct de vedere al capacităţii de transport maritim, iar la nivel mondial a fost pe locul trei. Pasagerele Ro/Ro, denumite încă „Eforie” şi „Mangalia”, împreună cu echipajele de la bordul lor, se îndreaptă sigur şi rapid către un final urât. Şi asta din cauza Statului român şi a şmecherilor care dintotdeauna au manipulat în interes personal tot ceea ce a fost legat de flotă, comerţ, transport maritim.

Un articol de Ştefan Doru COPOŢ

CFR Marfă – stâpânul din umbră

Navele „Mangalia” şi „Eforie” sunt două nave de tip pasager Ro/Ro care au fost, oficial şi la vedere, în proprietatea Statului român până în anul 2008, societatea cu capital de stat CFR Marfă fiind armatorul acestora. Din anul 2008, CFR Marfă a cedat cele două nave unei societăţi comerciale pe acţiuni denumite SC TMC CFR Ferryboat S.A. La această societate, 100% din acţiuni sunt deţinute de nimeni altcineva decât de CFR Marfă.
Nava „Eforie”, a fost construită în anul 1991 şi deţine numărul IMO 8707549. Conform instituţiilor maritime specializate, vasul se află încă sub pavilion românesc şi este în regim de exploatare. Asta conform ultimelor actualizări ale bazelor de date maritime, datate la 02.11.2010. Nava „Mangalia” a fost construită în anul 1988, deţine numărul IMO 8513663, este tot sub pavilion românesc şi tot în regim de exploatare, conform aceloraşi baze de date menţionate mai sus.
În realitate, navele sunt în prezent în stare de conservare şi nu mai navigă. „Eforie” din anul 2008 şi „Mangalia” din anul 2007.
Cele două vase au efectuat din anul 1990 şi până în anul 2007, respectiv 2008, voiaje de linie prin Marea Neagră, Mediterană şi chiar zona Canalului Panama unde, după câte ştim, nava „Mangalia” a şi fost reţinută de autorităţile din zonă o perioadă destul de lungă.
În prezent, cele două nave surori sunt trase la cheiul Romferry din Portul Constanţa Sud Agigea, au toate actele de Registru expirate, şi par abandonate atât ele, cât şi echipajele de la bordul lor.

Anul de graţie 2009, începutul unui plan diabolic

O dată cu transferarea, în anul 2008, a celor două nave de la CFR Marfă către SC TMC FERRYBOAT SA, au început necazurile. Primele semne ale unei tendinţe de suprimare a afacerii Eforie-Mangalia au apărut în momentul în care noul proprietar al navelor a început să întârzie plata salariilor şi drepturilor marinarilor de la bordul celor două vase. De la câteva zile de întârziere, s-a ajuns la luni de zile de amânare a plăţilor salariilor echipajelor. Cea mai lungă perioadă de neplată a navigatorilor a început o dată cu ziua de 6 decembrie 2009, ziua alegerilor prezidenţiale. Imediat după această dată şi până în prezent, drepturile navigatorilor au început să fie plătite cu întârzieri de până la patru-cinci luni de zile. Ca să suprime sau să evite orice revoltă, fie ea chiar şi sindicală, „patronii” mai aruncau din când în când celor din echipaje sume de câte 200-300 de RON. Mai mult cică nu se putea, dar în schimb se făceau promisiuni la greu… Din luna decembrie 2009, marinarii şi-au primit salariile abia în luna aprile (pentru lunile ianuarie, februarie şi martie) în luna august 2010 au primit salariile doar pentru lunile aprilie şi mai. Tot din luna august şi până în prezent echipajele au primit, pe cap de marinar, doar sume derizorii, adică numai câte 200-300 de RON, din când în când. De asemenea, din anul 2009 au început să apară zvonuri că soarta acestor vapoare o sa fie identică cu cea a sutelor de nave din fosta flotă maritimă. Cineva a pus ochii pe nave şi mai ales pe terenul ocupat de platforma portuară unde sunt acostate. Şi cum le poate vinde Statul, pardon SC TMC FERRYBOAT SA, dacă nu le distruge lăsându-le fără surse de întreţinere, oamenii fără salarii şi îndatorându-le peste măsură societăţilor care administrează Portul Constanţa (apă, curent, taxe de cheiaj etc). Undeva, modelul seamănă izbitor de bine cu soarta navelor pe care Navrom, Romline şi Petromin „le-a pierdut” în favoarea creditorilor şi în defavoarea miilor de marinari rămaşi pe drumuri.

Sindicatul galben, o lesă eficientă

Navigatorii de la bordul acestor două nave, cam vreo 60 la număr, sunt angajaţi ai CFR-ului. De exemplu un ofiţer mecanic 1 primeşte un salariu identic cu cel al unui impiegat de mişcare din cadrul CFR. Când e vorba ca aceşti oameni să-şi primească drepturile legale cuvenite meseriei de navigator( dreptul de hrană, ambarcarea, antidotul etc), cei de la CFR le aruncă în faţă că ei de fapt sunt CFR-işti. Iar când vine vorba de drepturile cuvenite CFR-iştilor (premise gratuite de transport pe CFR, prime de Ziua CFR-istului, de Crăciun etc) marinarilor li se spune că nu sunt CFR-işti. Aceşti marinari năpăstuiţi au şi ei un sindicat. Dar un sindicat care nu le reprezintă interesele. Ultima năzbâtie a liderului de sindicat a fost semnarea, cu ocazia negocierii noului Contract Colectiv de Muncă, a unui document care prevede „suspendarea până în anul 2011, a tuturor primelor şi a unor drepturi ce li se cuveneau marinarilor”. Şi asta în contextul în care membrii de sindicat nu au fost informaţi de ce urma liderul lor să facă. Varianta apelării la Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) a fost repede abandonată, mai ales că- în conformitate cu declaraţiile unui marinar de la bordul acestor nave- liderul SLN Adrian Mihălcioiu, le-ar fi spus navigatorilor că “el nu se poate bate cu Statul român”. NU a făcut-o nici când marinarii români din defuncta flotă au apelat la SLN, ce să mai vorbim acum. În schimb, liderii celor de la „Eforie” şi „Mangalia”, se pare că au telefoane mobile plătite de patronat şi ar primi din când în când bonuri de benzină, etc.

Paradoxul NATO

Ciudat sau nu, soarta celor două nave a depins până de curând de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT). Conform unui ordin special dat la sugestia reprezentanţilor NATO în România, societatea care administrează cele două nave, SC TMC FERRYBOAT SA a fost declarată societate strategică. Asta în sensul în care cele două nave au posibilitatea şi chiar au efectuat transporturi militare în zonele de conflict în timpul Războiului din Golf, Afganistan etc. Ordinul CSAT viza că societatea amintită avea obligaţia de a menţine în activitate şi în condiţii foarte bune aceste două nave, cu tot cu echipaj, în vederea folosirii lor în orice moment, în caz de conflict şi mai ales pentru asigurarea menţinerii Coridorului IV Pan European.
Acest ordin al CSAT bloca efectiv intenţiile perverse ale unora de a prădui şi aceste ultime nave precum şi terenul aferent situat în Portul Constanţa –Sud Agigea. Cu alte cuvinte, NATO a fost de fapt singurul protector al ultimelor nave cu pavilion românesc. În acest context, înseamnă că singura persoană care are puterea de a salva soarta acestor nave şi a echipajului ar putea fi doar preşedintele, care este de fapt şeful CSAT.
Dar se pare că, în prezent, acest ordin al CSAT nu mai este valabil, dovadă situaţia actuală în care acum se află aceste două nave. Din surse, reporterii DEZVĂLUIRI au reţinut că DGFP Constanţa a pus sechestru pe navele „Eforie” şi „Mangalia”, inclusiv pe conturile SC TMC FERRYBOAT SA. Ceea ce înseamnă că la un moment dat va urma şi o executare silită, adică vinderea acestor nave.

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top