Fără categorie

UE va consolida drepturile cetăţenilor la protecţie şi asistenţă consulară în ţările terţe

În situaţii de urgenţă sau de criză, precum cele din Japonia, Libia sau Egipt, cetăţenii UE aflaţi în străinătate au dreptul de a solicita asistenţă de la orice consulat sau ambasadă UE, în cazul în care statul membru din care provin nu este reprezentat în ţara respectivă. De asemenea, statele membre ale UE au obligația de a ajuta la evacuarea cetățenilor, în aceleași condiții ca cele destinate propriilor cetățeni. Tratatele UE și Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene garantează acest drept, care este un element esențial al cetățeniei UE. Protecția se referă și la situații curente, cum ar cazul unui pașaport furat, al unui accident grav sau al unei probleme de sănătate. Cu toate acestea, mulți dintre europeni nu cunosc existența acestui drept. Având în vedere că din ce în ce mai mulți cetățeni trăiesc, călătoresc și muncesc în străinătate (europenii efectuează în fiecare an peste 90 de milioane de călătorii în afara UE, iar peste 30 de milioane de europeni locuiesc în țări …

În situaţii de urgenţă sau de criză, precum cele din Japonia, Libia sau Egipt, cetăţenii UE aflaţi în străinătate au dreptul de a solicita asistenţă de la orice consulat sau ambasadă UE, în cazul în care statul membru din care provin nu este reprezentat în ţara respectivă. De asemenea, statele membre ale UE au obligația de a ajuta la evacuarea cetățenilor, în aceleași condiții ca cele destinate propriilor cetățeni. Tratatele UE și Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene garantează acest drept, care este un element esențial al cetățeniei UE. Protecția se referă și la situații curente, cum ar cazul unui pașaport furat, al unui accident grav sau al unei probleme de sănătate. Cu toate acestea, mulți dintre europeni nu cunosc existența acestui drept. Având în vedere că din ce în ce mai mulți cetățeni trăiesc, călătoresc și muncesc în străinătate (europenii efectuează în fiecare an peste 90 de milioane de călătorii în afara UE, iar peste 30 de milioane de europeni locuiesc în țări terțe), este mai important decât oricând ca acest drept să fie cunoscut. În Comunicarea de astăzi privind politica în materie de protecție consulară în țările terțe, Comisia Europeană instituie acțiuni concrete privind modul în care cetățenii UE pot fi sensibilizați cu privire la drepturile de care dispun. Anul viitor, Comisia va propune măsuri de coordonare pentru a facilita protecția consulară cotidiană a cetățenilor. În plus, Comisia lansează în prezent un site internet specializat în domeniul protecției consulare. Acest site furnizează adresele misiunilor consulare sau diplomatice în țările din afara UE și oferă acces la serviciile de consultanță în materie de călătorie oferite de toate statele membre.

„Europenii fac eforturi să sprijine persoanele din Japonia și Libia, care se confruntă cu situații naționale de urgență”, a afirmat Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisar european pentru justiție. „În contextul acestor provocări, putem vedea în acțiune solidaritatea europeană. Statele membre se sprijină reciproc pentru a-și evacua cetățenii. Având în vedere că din ce în ce mai mulți cetățeni ai UE muncesc și călătoresc în străinătate, este esențial ca toți cetățenii să știe unde și cum pot obține ajutor în cazul unei situații de criză, indiferent de locul în care se află în lume și indiferent de cetățenia lor”.

Numărul cetățenilor UE care călătoresc în țări terțe este în creștere, cu peste 90 de milioane de călătorii efectuate în 2008, față de peste 80 de milioane în 2005. Peste 30 de milioane de cetățeni ai UE s-au stabilit definitiv într-o țară terță, însă toate cele 27 de state membre sunt reprezentate diplomatic doar în trei țări (Statele Unite, China și Rusia).

Sondajele de opinie arată că europenii au așteptări mari de a obține asistență în străinătate. 62 % se așteaptă la același tip de ajutor din partea ambasadei unei țări UE ca și cel pe care l-ar primi de la ambasada propriei țări (a se vedea anexa). Cu toate acestea, mulți europeni și funcționari consulari nu sunt la curent cu dreptul la o astfel de protecție pe care îl au cetățenii UE. Comisia va spori gradul de sensibilizare în rândul cetățenilor UE și al funcționarilor consulari privind dreptul de a apela la ambasadele/consulatele altor state membre decât cele de origine, modul în care se pot obține aceste facilități și tipul de ajutor care poate fi oferit. Statele membre și-ar putea informa cetățenii în legătură cu acest drept la eliberarea noilor pașapoarte. 20 de state membre au decis deja să urmeze această abordare1.

Evenimentele recente din Japonia, Libia și Haiti au demonstrat importanța sprijinului consular pentru cetățenii străini blocați în străinătate în situații de criză. În momentul declanșării crizei, în Libia se aflau aproximativ 6 000 de cetățeni ai UE, dar numai opt dintre statele membre au o reprezentanță în această țară. La 9 martie 2011, erau încă prezenți 1 345 de cetățeni ai UE. Ajutorul a fost coordonat prin teleconferințe și prin site-ul internet securizat al Centrului comun de situații al UE. Statele membre au furnizat cetățenilor altor state membre documente de călătorie provizorii și au pus la dispoziția unor cetățeni din afara UE locuri în aeronavele de evacuare. În Haiti, aproximativ 2 700 de cetățeni ai UE au fost afectați de seismul din 2010, însă numai jumătate dintre țările UE aveau acolo o reprezentanță diplomatică. În Japonia, unde singurele state fără reprezentanță sunt Malta și Cipru, aproximativ 1 000 de cetățeni au contactat serviciile consulare naționale și au solicitat asistență pentru a părăsi Japonia. Germania a ajutat la evacuarea din orașul Sendai a cetățenilor germani și a cel puțin 18 cetățeni ai UE, cu ajutorul unui autobuz închiriat.

Solidaritatea europeană a avut o importanță capitală în cazul acestor situații de urgență. În Libia, UE a acționat rapid și a activat mecanismul de protecție civilă, care sprijină coordonarea și cofinanțarea costurilor de transport pentru evacuare. Ca rezultat, Ungaria – pentru a da un exemplu – a transportat cu avionul din Tripoli 29 de români, 27 de maghiari, 20 de bulgari, opt germani, șase cehi și șase alți cetățeni UE și din afara UE. Niciun cetățean UE nu ar trebui abandonat. Delegațiile UE, ca parte a Serviciului European de Acțiune Externă, pot sensibiliza cetățenii cu privire la protecția statelor membre și pot oferi sprijin. Aceasta s-a întâmplat deja în timpul crizei din 2009 din Gaza, când aproape 100 de persoane au fost evacuate în autobuze blindate cu ajutorul delegației UE.

Având o importanță crucială într-o situație de criză, dreptul la protecție consulară se referă și la situații mai obișnuite, cum ar cazul unui pașaport pierdut sau furat, al unui accident grav sau al unei probleme de sănătate ori în urma suportării consecințelor săvârșirii unei infracțiuni cu violență. Cu toate acestea, legislația statelor membre în materie consulară variază. În funcție de țara căreia un cetățean UE decide să i se adreseze, nivelul de protecție oferit poate să difere. Statele membre pot acorda asistență financiară în principal pentru sume mici (de exemplu, pentru un zbor de întoarcere acasă sau pentru cazare la hotel). Statul membru care oferă asistență trebuie să solicite autorizarea prealabilă din partea țării de origine, care apoi trebuie să ramburseze statul membru care a oferit asistență. Țara de origine a cetățeanului poate apoi solicita rambursarea de la cetățeanul în cauză.

Statele membre primesc compensații și în cazul în care evacuează cetățeni UE nereprezentați. Cu toate acestea, normele actuale privind rambursarea nu sunt aplicate frecvent în practică. Pentru a asigura asistența în mod egal pentru cetățenii UE nereprezentați și pentru a încuraja statele membre să își asume un rol mai activ în timpul crizelor în care nu sunt implicați cetățenii proprii, Comisia examinează în prezent modul în care se pot facilita și simplifica în continuare procedurile de rambursare.

De asemenea, Comisia va prezenta propuneri legislative în următoarele 12 luni cu scopul de:

a spori gradul de securitate juridică în ceea ce privește domeniul de aplicare, condițiile și procedurile legate de protecția consulară și de a optimiza utilizarea resurselor, inclusiv în situații de criză;

a institui măsurile de coordonare și cooperare necesare pentru a facilita protecția consulară cotidiană pentru cetățenii UE nereprezentați și de a aborda problema compensațiilor financiare în materie de protecție consulară în situații de criză.

Context

Tratatele UE garantează tuturor cetățenilor UE dreptul la tratament egal în materie de protecție din partea autorităților diplomatice și consulare ale oricărui stat membru, atunci când călătoresc sau locuiesc pe teritoriul unei țări terțe în care propria țară nu este reprezentată [a se vedea articolul 20 alineatul (2) litera (c) și articolul 23 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și articolul 46 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene]. În aproape toate țările lumii, cel puțin un stat al UE nu este reprezentat.

În Raportul privind cetățenia din luna octombrie 2010 (a se vedea IP/10/1390 și MEMO/10/525), Comisia s-a angajat să sporească eficacitatea dreptului cetățenilor UE de a beneficia de asistență în țări terțe, inclusiv în situații de criză, din partea autorităților diplomatice și consulare ale tuturor statelor membre, prin propunerea unor măsuri legislative și prin mai buna informare a cetățenilor prin intermediul unui site internet specializat și al unor măsuri de comunicare specifice.

Informații suplimentare

Site-ul Comisiei Europene privind protecția consulară:

http://ec.europa.eu/consularprotection

Pagina principală de internet a doamnei Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisar pentru justiție:

http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/reding/index_en.htm

 

Sursa:CE

Actualitate

Director: Mihai Răzvan ROTARU (tel: 0723359775)
Redactor Șef: Ștefan Doru COPOȚ (tel: 0788032808)
Senior Editor: Răzvan PETRE (tel: 0788002941)
Redacția: Viviana ROTARU, Ștefan KOSTOFF, Adresa redacției: Constanța, Bd. Al. Lăpușneanu nr. 1, Casa de Cultură a Sindicatelor, biroul 4 Fax: +40 341 816 200
E-mail: [email protected]

Copyright © 2018 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

Dezvaluiri.ro nu își asumă răspunderea pentru comentariile postate de cititori și conținutul informațiilor preluate din alte publicații.
Dezvăluiri.ro are ISSN 1842-7978, este tipărit la Deasign Print- București Este posibil ca în urma schimbării site-ului, unele articole mai vechi să nu mai apară la data postării inițiale. Pentru a vedea data corectă a publicării, puteți accesa site-ul vechi la adresa http://wwwold.dezvaluiri.ro/

Copyright © 2019 Organizația de Investigații Jurnalistice. Toate drepturile rezervate.

To Top